معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران به وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران آسیب زده است، گفت: از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.

اسحاق جهانگیری در کنفرانس خبری مشترک با چانگ سای کِیون نخست وزیر کره جنوبی گفت: سال آینده شصتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است. در طول این سال‌ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده است و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید.

 معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه دو کشور ایران و کره از زمینه‌های همکاری و مشارکت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند.

جهانگیری ادامه داد: متاسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین‌المللی است، مناسبات دو کشور دچار رکود و کم‌تحرکی زیادی شده است. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ گونه تحریم بین‌المللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است.

 معاون اول رییس جمهوری گفت: متاسفانه اقدام بانک‌های کره ای در مسدود کردن، ۷میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است.

 وی اضافه کرد: اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن به شدت به این منابع ارزی نیاز دارند و این اقدام کره‌ای‌ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر نیازهای اساسی کشور محروم کرده است.

 جهانگیری افزود: متاسفانه در این شرایط سخت حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند و در نتیجه این اقدامات متاسفانه وجهه و جایگاه کره نظر مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده، آسیب زیادی دیده است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در عین حال ما سفر جناب نخست وزیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم و امیدوار هستیم که با تحرکات و اقدامات جبرانی کره این امکان فراهم شود که جایگاه کره در ایران بهبود یابد. طبعاً دولت جمهوری اسلامی آمادگی دارد به شرط برداشتن گام‌های موثر و ملموس از سوی کره به این کشور برای جبران گذشته کمک کند.

 وی یادآورشد: در دیدار خصوصی و عمومی با آقای نخست وزیر به طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی ایران از کره را مطرح و از ایشان خواستم در جهت جبران گذشته تلاش کند.

 جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه آقای نخست وزیر به دلیل سفر قبلی خود به ایران به عنوان رئیس پارلمان با کشور ما به خوبی آشنایی دارند و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران برای مشارکت و همکاری با کره به خوبی آگاه است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: با توجه به شکاف ایجاد شده در روابط و انتظار به حق مردم از دولت، ما از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.

نخست وزیر کره جنوبی عصر امروز در راس هیاتی با استقبال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وارد تهران شد. وی عصر امروز  مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری قرار گرفت.