وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اقدامات نظامی اخیر چین در تایوان، ضمن بیان تعهد واشنگتن به حفظ امنیت این جزیره، نسبت به هرگونه اشتباه پکن در این خصوص هشدار داد.

به گزارش رویترز، بر اساس این گزارش، بلینکن گفت: آنچه ما شاهد آن هستیم و منشأ واقعی نگرانی‌های ما است، اقدامات متجاوزانه روز افزون توسط دولت چین در پکن در خصوص مساله تایوان است که منجر به افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان می‌شود.

وی همچنین در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که ایالات متحده تعهدی بلند مدت به «قانون روابط با تایوان» در راستای کسب اطمینان از توانایی تایوان در دفاع از خود و حفظ آرامش و امنیت در غرب اقیانوس آرام دارد.

وی با این حال به سوال مجری شبکه ان بی سی در خصوص چگونگی واکنش آمریکا به اقدامات نظامی چین در تایوان پاسخی نداد و گفت: تمام آن چیزی که من می‌توانم به شما بگویم این است که ما تعهدی جدی نسبت به حصول اطمینان از توانایی تایوان برای دفاع از خود داریم. ما تعهدی جدی به آرامش و امنیت در غرب اقیانوس آرام داریم.

وی افزود: ما پای تعهدات خود ایستاده‌ایم. و در همین راستا، هر کسی که بخواهد از زور برای ایجاد تغییر (در موقعیت فعلی تایوان) تلاش کند، اشتباهی جدی مرتکب شده است.