چراغ چهارم با چهار گل

تنها نماینده ایران در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا یک پیروزی دلچسب و بسیار ارزشمند به دست آورد. فولاد خوزستان با برتری چهار گله برابر العین امارات، تعداد نمایندگان کشورمان در فصل جاری لیگ قهرمانان را به عدد چهار رساند. پیش‎‌تر حضور پرسپولیس، استقلال و تراکتور در مرحله گروهی قطعی شده بود و حالا با پیوستن فولاد به این جمع، ایران در غرب آسیا تنها کشوری است که چهار سهمیه کامل را به خود اختصاص داده است. فولاد با ارائه یک بازی کاملا برتر و مخصوصا با درخشش بازیکنان خارجی‌اش از سد العین گذشت. گل اول را برای این تیم صالح حردانی به‌ثمر رساند، در ادامه هم دو گل از لوسیانو پریرا و یک گل از آیاندا پاتوسی کار را تمام کرد. شاگردان جواد نکونام درحالی از سد حریف گذشتند که ترانسفرمارکت ارزش کلی فولاد را ۹ میلیون یورو و ارزش العین امارات را ۲۴ میلیون یورو تخمین می‌زند. با این حال شرایط داخل زمین کاملا متفاوت بود. با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا این بازی پلی‌آف در شهر ریاض برگزار می‌شد و به این ترتیب حضور یک نماینده ایران در عربستان بعد از حدود دو هزار روز، با یک پیروزی بزرگ و شیرین همراه شد. با این پیروزی فولاد در ریاض باقی خواهد ماند تا در گروه چهارم کنار السد قطر، النصر عربستان و الوحدت اردن به رقابت بپردازد. السد مقتدرانه قهرمان لیگ قطر شده، اما النصر عربستان روی پله پنجم لیگ این کشور قرار دارد.

 دو بغضی که شکست

در همین شب اما در فوتبال باشگاهی پرتغال هم شاهد شکستن بغض دو مهاجم ایرانی بودیم. مهدی طارمی بعد از ۹۰۰ دقیقه موفق به گلزنی شد و در آستانه بازی برگشت با چلسی در لیگ قهرمانان اروپا فشار را از روی دوش خودش برداشت. پورتو که بازی رفت را دو بر صفر به چلسی باخته، سه‌شنبه‌شب در مسابقه برگشت باید در خانه تیم لندنی به میدان برود. به همین دلیل هم کونسیسائو، سرمربی تیم در دیدار شنبه‌شب با توندلا به چند بازیکن اصلی‌اش از جمله طارمی استراحت داده بود. البته شاید نیمکت‌نشین کردن طارمی دلیل دیگری هم داشت؛ اینکه این بازیکن دچار شوک شود و روندش را تغییر بدهد. مهدی در ۹ بازی قبلی موفق به گلزنی نشد و به همین دلیل سر و صدای منتقدان در پرتغال بلند شده بود. با این حال طارمی از فرصت ۱۵ دقیقه‌ای‌اش برای حضور در میدان استفاده کرده و در جریان پیروزی دو بر صفر پورتو برابر توندلا گل دوم را به‌ثمر رساند. این‌گونه او با فراغ بال بیشتری راهی انگلستان خواهد شد. در همین لیگ اما بالاخره پای علی علیپور هم به گلزنی باز شد. مهاجم پیشین پرسپولیس که از ابتدای فصل به ماریتیمو پیوسته بود، به شکل عجیبی در گلزنی دچار مشکل شد. با این حال این طلسم در هفته بیست‌وششم و در جریان بازی با فارنسی شکست. ماریتیمو تا قبل از این بازی در قعر جدول هجده تیمی پرتغال قرار داشت، اما با تک گل علیپور سه امتیاز بازی را گرفت و دو رده صعود کرد. آنها حالا امید بیشتری برای فرار از سقوط دارند. امیر عابدزاده، دروازه‌بان ایرانی ماریتیمو هم شب درخشانی داشت و بار دیگر به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او با مهارهای حیاتی‌اش این سه امتیاز را در حساب ماریتیمو نگه داشت.

 پایان خوش در قطر

شب پایانی از هفته آخر مسابقات لیگ ستارگان قطر هم به صحنه درخشش دو بازیکن ایرانی تبدیل شد. در این میان العربی در حالی با نتیجه سه بر یک از سد السیلیه گذشت که هر چهار گل مسابقه را بازیکنان ایرانی به ثمر رساندند. برای العربی مهرداد محمدی هت‌تریک کرد و تک گل السیلیه را هم رامین رضاییان زد. این مسابقه از نظر جدولی اهمیت چندانی نداشت و نهایتا العربی و السیلیه فصل را روی پله‌های هفتم و نهم به پایان بردند. همچنان یکی از بزرگ‌ترین اسرار لیگ امسال قطر این است که العربی با چه منطقی مهدی ترابی را به‌صورت رایگان آزاد کرد و از دست داد. نکته آخر اینکه تیم‌های مدعی مسابقات هفته پایانی خود را ۲۴ ساعت زودتر برگزار کرده بودند.