عسگر باقرزاده فوق تخصص گوارش در خصوص بیماری سنگ کیسه صفرا اظهار کرد: کیسه صفرا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است که ۶ تا ۹ درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند و ابتلا به این بیماری در بانوان بیشتر از آقایان است.

او در خصوص علائم این بیماری بیان کرد: سنگ کیسه صفرا معمولا بی علامت است و فرد بطور کاملا اتفاقی از طریق سونوگرافی به آن پی می‌برد و تا زمانی که مشکلی را برای فرد بیمار ایجاد نکند اقدامی برای درمان نمی‌شود.

این فوق تخصص گوارش افزود: سنگ کیسه صفرا با کلیه درد شدید و احساس درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم همراه است که این علائم معمولا بعد از مصرف غذا‌های چرب تشدید می‌شود.

باقرزاده تصریح کرد: تنها راه درمان کیسه صفرا عمل جراحی است هرچند در برخی موارد درد ناشی از کیسه صفرا را با مصرف دارو‌های مسکن می‌توان آرام کرد، اما باید توجه داشت که اگر درد بیش از ۵ ساعت طول بکشد و با تب و افزایش درد در قسمت ناحیه فوقانی شکم همراه باشد نشانه التهاب کیسه صفرا بوده و فرد باید بستری شود.

او ادامه داد: در چنین شرایطی بیمار باید تحت درمان آنتی بیوتیک قرار بگیرد و پس از برطرف شدن التهاب اطراف کیسه صفرا جراحی شود.

باقرزاده گفت: صرفا التهاب کیسه صفرا منجر به جراحی نمی‌شود بلکه در برخی موارد امکان دارد بیمار علاوه بر سنگ پولیپ کیسه صفرا هم داشته باشد.

او افزود: کم تحرکی، مصرف غدا‌های چرب، کلسترول بالا، هورمون‌های زنانگی، کم آبی بدن و وراثت از جمله علل ابتلا به این عارضه است؛ بنابراین تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تغییر سبک زندگی خواهد بود.

باقرزاده بیان کرد: اگر تعداد سنگ موجود در کیسه صفرا کم و کوچک تر از یک سانتی‌متر باشد با مصرف برخی از دارو‌ها می‌توان این سنگ را از بین برد.