کبدتان را اینگونه سالم نگه دارید

55

1400/1/23

08:14


کبد سالم از نعمت هایی است که باید قدر آن را دانست. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که عادت های نادرستی سبب از بین رفتن کبد می شوند. آیا می دانید چگونه کبدمان را سالم نگه داریم؟

کبدتان را اینگونه سالم نگه دارید

به گزارش بهداشت نیوز، افرادی که تعداد کمی فنجان قهوه در روز می خورند، احتمال بروز بیماری های کبدی مثل سرطان و زخم (فیبروز و سیروز) را کاهش می دهد. خوردن قهوه حتی ممکن است روند بیماری را در افرادی که به این مشکلات دچار هستند نیز کمتر کند. قهوه تصویه شده، قهوه فوری و اسپرسو همگی به نظر می رسد مفید باشند. با اینکه قهوه ممکن است مفید باشد اما نمی تواند جای یک رژیم متعادل، وزن سالم، آب زیاد و تمرینات منظم برای سلامت کبد را بگیرد.
 
در مصرف استامینوفن زیاده روی نکنید.:
 
استامینوفن در بیش از 600 دارو همچون بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آنفلونزا وجود دارد. بیشتر بزرگسالان نباید بیش از 4،000 میلی گرم در هر روز از آن استفاده کنند چراکه بیشتر از این می تواند به کبد آسیب بزند. سعی کنید روزانه بیشتر از یک محصول دارای استامینوفن نخورید و هرگز بیش از آن که در دستورالعمل روی جعبه اش تجویز شده، استفاده نکنید.
 
داشتن رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید:
شما می خواهید از خود و همسرتان در مقابل بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی شیوع می یابد ازجمله بسیاری از شرایط که در نهایت به کبد آسیب می زند، محافظت کنید. هپاتیت C مستقیما کبد را آلوده کرده و می تواند در طول زمان آسیب های جدی به بار آورد. بیشتر افراد این مشکل را تا سال های زیادی بعد از به وجود آمدن و زمانی که بیشتر آسیب های آن زده شده است، متوجه نخواهند شد. پزشک می تواند از فرد آزمایش بگیرد تا اگر این بیماری وجود دارد، متوجه اش شود.
 
داروهای درست استفاده کنید:
اگرچه استامینوفن رایج ترین دارویی است که می تواند به کبد آسیب بزند، داروهای دیگر نیز می تواند این کار را بکند به خصوص اگر بدون دستور استفاده شود. ممکن است آسیب ها کبدی حاصل از داروها همچنین به ژنتیک فرد، سایر داروهای تجویزی و غذاهای مصرفی مرتبط شود. اگر بعد از اینکه خوردن دارویی را شروع کرده اید، احساس خستگی، حالت تهوع یا خارش می کنید و یا پوست یا چشمتان زرد شده است (یرقان)، با پزشکتان صحبت کنید. استاتین ها که برای کلسترول بالا استفاده می شود و آنتی بیوتیک های به خصوص (آموکسی سیلین، کلینداماسین، آریترومایسین) بعضی از نمونه های آن هستند.
 
مکمل هایی که مصرف می کنید را چک کنید:
مکمل ها دلیل تقریبا یک چهارم از همه مشکلات کبد هستند. گیاهان دارویی مثل گل گاوزبان، کامفری، گرومول و کول تسفوت، "آلکوئید پیررولیزیدین" دارد که می تواند باعث چسبندگی رگ های ریز خونی در داخل این ارگان بعد از گذشت سال ها یا فورا شود (اگر مقدار زیادی از آن ها را استفاده کنید). گیاهان دیگری مثل تولدین، بلوط همیشه بهار جنگلی، مریم نخودی و روغن پونه (که در چای استفاده می شود)می توانند منجر به بیماری های کبدی شوند.
 
دنبال داروهای گیاهی مناسب برای کبد بگردید:
تحقیقات زیادی در زمینه داروهای گیاهی متداول کبد مثل خار مریم، زردچوبه و گون نشده است. کلوئید نقره ای گاهی اوقات ( با حمایت کم علمی) برای هپاتیت C استفاده می شود که می تواند باعث بروز اثرات جانبی برگشت ناپذیری مثل آبی شدن پوست شود. به پزشکتان درمورد تمام قرص ها، داروهای گیاهی و مکمل هایی که استفاده می کنید، بگویید. اولین دلیل آن این است که پزشکتان مناسب بودن آن را برای شما بررسی کند ولی علاوه بر آن اگر هر کدام آن ها با هم تداخلی داشت به شما خواهد گفت.
 
در خوردن الکل اعتدال را رعایت کنید:
زمانی که الکل مصرف می کنید، کبدتان انجام کار های دیگر را متوقف می کند تا الکل را تجزیه کرده و از خون خارج کند. اگر بیش از حد مصرف کنید  (مصرف بیش از یک شات در روز برای خانم ها و بیش از دو شات در روز برای آقایان)، کار برای این عضو بسیار سخت شده و می تواند به آن آسیب برساند. زیاده روی در مصرف الکل اغلب در طول زمان می تواند منجر به بروز "مشکل کبد چرب" شود که اولین نشانه های بیماری است. همچنین می تواند باعث رشد باکتری های بد در روده شود که می توانند به کبد وارد شده و به آن آسیب برسانند.
 
رنگین کمان بخورید:
 این حرف به این معنی است که خوردن انواع میوه ها و سبزیجات از تمام رنگ های رنگین کمان به شما کمک می کند که مطمئن شوید همه انواع مواد مغذی و فیبرهای مورد نیازتان را گرفته اید. از خوردن کربوهیدرات های تصویه شده مثل دونات ها و نان سفید به جای برنج، نان و غلات اجتناب کنید. کمی گوشت، لبنیات و چربی نیز می تواند کمکتان کند، اما زیادش نه، همچنین دنبال چربی های "خوب"  (منحصر به فرد و غیر اشباع شده) از روغن دانه ها، مغزیجات، ماهی و گیاهان باشید.    
 
وزن سالم بدنتان را حفظ کنید:
این به این معنی است که شاخص توده بدن (BMI) خود را بین 18 تا 25 نگه دارید. ابزار های آنلاینی وجود دارد که به شما کمک می کند تا این عدد را برای خودتان مشخص کنید. ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب بهترین راه برای کمک به نگهداری وزنتان در محدوده سلامت و همچنین کم کردن ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب (از نوع غیر الکلی) است.پزشکتان می تواند به شما کمک کند تا رسیدن به وزن مناسب را هدف قرار دهید، این کار در طولانی مدت باعث می شود کل بدنتان بهتر کار کند.
 
دستانتان را بشویید:
این یک راه حل نمونه و ساده برای دور کردن جرم و باکتری هایی است  که احتمال دارد کبد را آلوده کند. تنها یک مقدار کم صابون و آب گرم کارش را خواهد کرد. انجام آن به خصوص دقیقا قبل از آماده کردن غذا، بعد از عوض کردن پوشک بچه یا رفتن به دستشویی، مهم است. خصوصا وقتی که غذا یا آب را با دست های آلوده میگیرید، می توانید هپاتیت A  را شیوع دهید.
 
به طور منظم ورزش کنید:
این کار به شما کمک می کند تا BMI بدنتان را در سطح سالم نگه دارید که به وسیله آن می توانید از خود درمقابل بیماری کبد چرب (غیر الکلی) محافظت کرد. اما اگر BMI  تان عوض نشد، باز هم ورزش احتمالا کمکتان می کند، اما چگونه؟ ورزش نحوه کار کردن انسولین را بهتر کرده و تری گلیسیرید که یک نوع چربی در خون است را می سوزاند.
 
از توکسین دوری کنید:
توکسین ممکن است به عنوان  یک ماده شیمیایی در محصولات شوینده، قوطی های اسپری، حشره کش ها و دیگر اقلام خانه داری وجود داشته باشد. اگر آن ها را لمس کرده، جذب کنید یا زیاد در معرضشان تنفس کنید، میتواند به سلول های کبدتان آسیب برساند. اگر زمان استفاده از آن ها از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید و پنجره را باز بگذارید، می توانید از خودتان در مقابلشان محافظت کنید.
 
مراقب خطرات سوزن باشید:
اگر شما یا فردی که میشناسید، همیشه مواد مخدر غیرقانونی تزریق می کنید، باید تست هپاتیت C (که می تواند از طریق خون شیوع یابد)، دهید. همچنین اگر تصادفا سوزن وارد بدنتان شد هم این تست را بدهید. آزمایش خون می تواند به شما بگوید که آیا تاکنون به ویروس هپاتیت C مبتلا شده اید؟
 
 آسیب هایی که ممکن است به کبدتان وارد شده باشد  را چک کنید:
  اگر شما الکل زیادی مصرف می کنید یا سابقه خانوادگی در مشکلات کبدی دارید، برای پزشکتان مهم است که تست های مربوط به کبد را انجام دهید. درمان زود هنگام کمک میکند و اینکه ممکن است در ابتدا نشانه هایی نداشته باشید. همچنین اگر احتمال دارد که به هپاتیت C مبتلا باشید، باید آزمایش دهید. این آزمایش ها شامل هرکسی می شود که:
 
    قبل از سال 1992 انتقال خون داده باشد؛
    به صورت همیشگی مواد مخدر غیر قانونی مصرف می کند؛
    دیالیز می کند؛
    HIV دارد؛
    سوزن آلوده وارد بدنش شده است؛
    در جاهای غیر کنترل شده، تتو زده است؛
    بین سال های 1945 تا 1965 متولد شده است.
 
  واکسن بزنید:
شما می توانید برای هپاتیت های A و B واکسن بزنید اما برای نوع C خیر. بسیاری از کودکان واکسینه شده اند اما بزرگسالان زیادی واکسن آن را نزده اند. با پزشکتان صحبت کنید که چه چیزی نیاز دارید. اگر سیستم ایمنی تان ضعیف است یا کبدتان پیش از این ناراحتی داشته است، واکسن زدن ممکن است اهمیت زیادی پیدا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو