اطلاعات خواندنی در مورد نهنگ + دانستنی های علمی در مورد نهنگ

اطلاعات خواندنی در مورد نهنگ + دانستنی های علمی در مورد نهنگ


منبع: تاپ ناز

222

1400/1/23

09:03


اطلاعات خواندنی در مورد نهنگ

در این بخش اطلاعات علمی و دانستنی های جالب در مورد نهنگ را آماده کرده ایم. می توانید به عنوان تحقیق و یا مقاله از این مطلب که در مورد نهنگ است، استفاده کنید.

کره زمین را جنگل و اقیانوس هایی فرا گرفته است که هر کدام گروهی از حیوانات ناشناخته را در خود جای داده اند. در این مطلب به اعماق اقیانوس رفته ایم و اطلاعاتی در مورد رابطه حیوان نهنگ را برای شما گردآوری کرده ایم.

کره زمین پوشیده شده از جنگ، دشت و دریا است و تمام موجودات بسیار شگفت انگیز هستند. حیوان نهنگ یکی از حیوانات بسیار بزرگ در دل دریا است و بعضی از افراد آن را با دیگر موجودات آبزی مشابه می دانند.

اطلاعات خواندنی در مورد حیوان نهنگ

نهنگ جزو پستانداران آبزی است و جزو بزرگترین و قدرتمندترین حیوانات در طول تاریخ کره زمین است. به طور کلی زیستگاه اصلی این جاندار در 5 اقیانوس متفاوت کره زمین می باشد و طبق تخمین تاریخ شناسان از برخی گروه های دایناسوری هم بزرگ تر بوده است. به صورت کلی این حاوان اعماق آب را به سطح و ساحل ترجیح می دهد و در فصل گرم سال در نواحی قطب اوقاتش را سپری می کند.

با فرا رسیدن فصل زمستان و سرما به صورت تدریجی به نواحی استوا نزدیک تر می شود و تا به کنون آمار دقیقی از جمعیت آنها در دست نیست. اتحادیه بین المللی حفاظت و مراقبت از طبیعت به طور کلی جمعیت این حیوان را 10 الی 25 هزار تخمین زده است که امروزه به لیست گونه های در حال انقراض به روی کره زمین نزدیک تر کرده است.

جثه نهنگ آبی

می توان گفت که طول این جانور بین 24 تا 30 متر است. در بعضی از گونه های تایید نشده از این حیوان، نهنگ هایی به طول 33 متر هم گزارش شده است که این عبارت بدان معنا است با طول یک اتوبوس در سطح شهر برابری می کند.

بعضی از تاریخ شناسان این حیوان را در گروه دایناسورهای عظیم الجثه گروه بندی کرده اند.

اطلاعات خواندنی در مورد نهنگ

وزن

این حیوان بسیار بزرگ است و اندازه گیری آن بسیار سخت است. این حیوان تا به حال وزن نشده است و وزن آن تخمینی است. با طولی در حدود 30 متر وزن آن در حدود 176 تن در نظر گرفته شده است. البته این وزن می تواند بین 141 تا 211 تن متغیر باشد.

نهنگ ماده از نر مقداری طویل تر است ولی نهنگ نر وزن بیشتری دارد. دلیل این سنگین تر بودن وزن، ماهیچه و استخوان های سنگین نهنگ جنس نر است.

مطلب پیشنهادی: گرگ | دانستنی و حقایق جالب و شگفت انگیز در مورد گرگ

اندازه نوزاد این حیوان

نهنگ بزرگ ترین جاندار روی زمین است و نوزاد این حیوان هم بسیار بزرگ است. نوزاد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات، بیشتر نوع بالغ تلقی می شود، زیرا هنگام تولد وزنی در حدود 4 تن دارد و طول آن هم 8 متر است.

نوزاد این حیوان در طی روز 380 تا 570 لیتر شیر می نوشد و احتمالا پس از 6 ماه شیر خوردن او متوقف می شود. وزن این حیوان در طی روز چیزی در حدود 90 کیلوگرم افزایش پیدا می کند و سریع ترین رشد را در بین نوزاد حیوانات دارد.

قلب تپنده نهنگ

تمام آمار مربوط به حیوان نهنگ خیلی عجیب است. وزن زبان این حیوان آبزی با فیل برابر است و قلب او هم در مقایسه با خودرو شبیه است. صدای تپش های قلب این حیوان شاید تا 2 مایل دورتر هم شنیده شود زیرا دارای رگ های بزرگ و غول پیکری است.

غذای این حیوان

نهنگ به مصرف کریل علاقه دارد. کریل موجودات صدف دار و ریشه ای شبیه به میگو هستند که در بین این دسته از حیوانات بسیار پرطرفدار است. هر نهنگ بالغ در حدود 4 میلیون کریل در روز می خورد.

فقدان دندان

نهنگ دندان ندارد و به جای آن صفحه های شانه ای دارد که برای فیلتر کردن غذا استفاده می شود. این حیوان به سرعت رو به کریل حرکت می کند و آنها را با حجم زیادی از آب می بلعد. وقتی که نهنگ آب و کریل را با فشار قوی به درون دهان خود هدایت می کند، در این شرایط چیزی در حدود 300 الی 400 صفحه شانه ای مانند یک صافی عمل می کنند.

در این هنگام، کریل های که توانایی خارج شدن ندارند، قورت داده خواهند شد.

اطلاعات خواندنی در مورد نهنگ

علت شکار این دسته از حیوانات

نهنگ آبی در قرن 19 الی 20 به صورت وسیعی شکار شده است و جمعیت آن بسیار کاهش داشته است. دلیل شکار این نوع نهنگ ها، تهیه کردن روغن نهنگ بود که در آن زمان برای سوخت چراغ و تولید صابون و کره بسیار استفاده شده است.

انقراض نهنگ

شکار این حیوان به دلیل تولید روغن تا حد انقراض هم پیش رفته است. طبق آمارهای مشخص شده، تخمین زده می شود که در حدود 380 هزار نهنگ را انسان ها شکار کرده اند.

در پایان این قضایا و سال ۱۹۶ این حیوان در گروه گونه های حفاظتی قرار گرفت.

افزایش تعداد و آمار این حیوان

آمار این حیوان تا به امروز دچار تغییرات زیادی شده است. تعداد شکارهایی که چیزی در حدود 240 هزار تخمین زده شده بود، امروزه چیزی در حدود 3 الی 11 درصد از جمعیت نهنگ ها از سال 1911 افزایش پیدا کرده است.

صدای قوی نهنگ

گوش انسان توانایی شنیدن صدای نهنگ در زیر آب را ندارد. این حیوان بلندترین صدا در مقابل بقیه حیوانات را دارد. صدای این حیوان در حدود 188 دسیبل است که با صای یک موتور هواپیمای جت با 140 دسیبل هم بیشتر است.

این حیوان غول پیکر در اعماق آب با صدا و غرش های فرکانس پایین با دیگر نهنگ ها ارتباط برقرار می کند.

قدرت شنوایی بالا

حیوان با صدا و فرکانس پایین صحبت می کند، در شرایط مناسب می تواند از فاصله 1600 متری با افراد ارتباط برقرار کند و صدای خود را منتقل می کند.

نهنگ سرشار از احساس

این باور هنگامی در افراد ایجاد شد که در زمان نزدیکی این دسته از حیوانات به ساحل، در زمان نجات به وسیله دیگر نهنگ ها از یک دیگر به خوبی تشکر و قدردانی می کردند.

روند نزولی جفت گیری

به طور کلی این حیوان هر ۳ سال ۱ بار به جفت گیری اقدام می کند و زمان بارداری او نیز به چیزی در حدود ۱۱ الی ۱۲ ماه به طول می انجامد.

کمک نهنگ مادر به نوزاد نهنگ دیگر

قابل به ذکر است که نهنگ ماده، نوزاد تازه متولد شده خود را به سطح اقیانوس ها هدایت می کند تا تنفس های ابتدایی خود را انجام دهد. در این هنگام ماده های دیگری که در آن اطراف قرار دارند، به آرامی نوزاد را به سطح آب هل می دهند و در این جهت یکدیگر را کمک می کنند.

به این شکل نوزاد نهنگ به خوبی یاد می گیرد که چگونه قدرت سطح آب را بشکند و در آن تفس بکشد.

منافذی به مانند بینی

زمانی که این حیوان به روی سطح آب می آید به کمک سوراخ هایی که وظیفه بینی را بر بالای بدن او به عهده دارند؛ هوا را به بیرون خواهند فرستاد. به کمک این عمل تنفس در بالای سر نهنگ؛ ابری فشرده در ارتفاع ۹ متری به بالا فرستاده می شود.

قابل به ذکر است که حیوان نهنگ آبی عادت دارد که هر ۵ الی ۱۵ دقیقه، برای نفس کشیدن به سطح آب بیاید، اما گفتنی است که او می تواند ساعت های بسیاری را بدون تنفس و نفس کشیدن تاب بیاورد.

شباهت او به زیر دریایی

هنگامی که از بالا به این حیوان بتوان نگاه کرد؛ این گونه مشاهده می شود که با در نظر نگرفتن باله و انتهای دم، به مانند زیر دریایی است. در بیان مثالی، می توان این چنین گفت که شکل آیرودینامیکی برخی از زیر دریایی ها به این دسته از موجودات آبزی شبیه تر است.

قاتل نهنگ های کوچک تر

به طور کلی نهنگ های بزرگ تر؛ قاتل نهنگ های کوچک تر به حساب می آیند. چرا که همواره نهنگ های آبی کوچک تر را مورد طعمه خود قرار می دهند و از آن ها تغذیه نیز می کنند. طبق مطالعات انجام شده؛ ۲۵ درصد از نهنگ های آبی بالغ را، آن هایی تنشکیل داده اند که به روی تن خود آسیب و زخم های ناشی از حمله نهنگ های قاتل را به روی بدنه خود دارند.

قابل به ذکر است که اطلاعات چندانی در رابطه با مقدار آسیب پذیری این حملات نیز گزارشی تهیه نشده است.

سرعت این گروه از نهنگ ها

جالب است بدانید که نهنگ های آبی، علاقه بسیاری به سفر و گشت و گذار دارند و به طور کلی نیز در فصول گرم سال، در نواحی قطب به سر می برند و به هنگام فرا رسیدن فصول سرما نیز خود را به نقاط نزدیک به خط استوا نزدیک تر می کنند.

به طور کلی سرعت این حیوانات آبزی؛ به هنگام دریانوردی در حدود ۸ کیلومتر بر هر ساعت است که در مواقع ضروری توانایی حرکت با ۳۲ کیلومتر بر ساعت را نیز دارند.

بیشتر بخوانید: نکات خواندنی در مورد تولید مثل و زایمان حیوانات و عادات جالب آنها

آینده ای مجهول

هر چند که تا به کنون؛ اقداماتی در جهت حفظ این گونه آبزی در طبیعت انجام شده است، اما ترمیم دو مرتبه نسل هایی از این نهنگ نیز به مراتب کند تر است و ممکن است در ادامه نیز خطراتی را به مانند برخورد با کشتی ها، تغیرات آب و هوایی را در پی داشته باشد.

طبق گزارشات انجام شده، چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار نهنگ آبی به روی کره زمین در حال زندگی هستند که طبق بیانیه ای از سوی اتحادیه بین المللی مراقبت از محیط زیست، نهنگ را در گروه حیوانات در حال انقراض قرار داده اند.

اما در این میان امید هایی نیز حاکی بر این موضوع وجود دارد که بتوان شرایطی ایجاد کرد تا در سال های نه چندان دور، تعداد زیادی از این حیوانات آبزی غول پیکر و سرشار از احساس را در نزدیک  اقیانوس ها به مراتب بیشتر در حال گشت و گذار مشاهده کرد.

در صورتی که از مطالعه این مطلب در کنار تیم آرگا و در رابطه با حیوان نهنگ، لذت بردید؛ پیشنهاد می کنیم که  با کلیک به روی دیگر مطالب همانند آشنایی با حیوان تمساح و حیوان خرس قطبی باری دیگر با ما همراه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو