عدم تقارن سینه در خانم‌ها؛ آیا خطرناک است؟

عدم تقارن سینه در خانم‌ها؛ آیا خطرناک است؟


منبع: برترین ها

96

1400/1/23

09:08


در حالت طبیعی سینه بیشتر خانم‌ها از نظر اندازه، شکل و فرم با هم تفاوت‌های جزئی دارند. به همین خاطر تفاوت در سینه‌ها یا نوک سینه معمولاً نشان دهنده مشکل خاصی نبوده و جای نگرانی نیست ولیکن در برخی موارد خطرناک می‌باشد.

برترین‌ها: برخی از خانم‌ها دچار عدم تقارن سینه‌ هستند. به طور معمول در دوران بلوغ و رشد پستان‌ها، بسیاری از افراد نامتقارن بودن سینه را تجربه می‌کنند. این نامتقارن بودن، در اغلب اوقات، بعد از رشد کامل سینه‌ها از بین می‌رود، اما هستند کسانی که کل عمر خود را با سینه‌هایی نامتقارن سپری می‌کنند. البته نگران نباشید و این اتفاق در بسیاری از موارد طبیعی بوده و لزوما نشان از بیماری نیست. در این مطلب با ما همراه باشید تا موضوع نامتقارن بودن سینه‌ها را بررسی کنیم.

نامتقارن بودن سینه

آیا سینه‌های نامتقارن طبیعی هستند؟

در اغلب موارد، عدم تقارن سینه کاملاً طبیعی است. در حقیقت، دو طرف کل بدن ممکن است کمی متفاوت باشند. با این حال، اگر کسی متوجه تغییر اندازه یا شکل یک پستان شود، باید به پزشک برای یافتن علت آن مراجعه کند. در بیشتر زنان پستانها از نظر اندازه، شکل و جایگاه کمی با هم متفاوتند. عین هم نبودن پستانها یا نوک پستانها معمولا جای نگرانی ندارد.

در حالت طبیعی سینه بیشتر خانم ها از نظر اندازه، شکل و فرم با هم تفاوت های جزئی دارند. به همین خاطر تفاوت در سینه ها یا نوک سینه معمولاً نشان دهنده مشکل خاصی نبوده و جای نگرانی نیست. با این حال تفاوت قابل توجه در بافت و حجم سینه ممکن است با سرطان سینه در ارتباط بوده و احتمال بروز آن را افزایش دهد. البته با انجام آزمایشات منظم ماموگرافی می‌توان این تغییرات بافتی یا ناهنجاری‌ها را تحت نظر گرفته و در صورت بروز هر مشکلی سریعاً اقدامات درمانی را آغاز کرد.

چه زمانی عدم تقارن پستان‌ها خطرناک است؟

به طور کلی ماموگرافی‌های منظم کمک میکند هر تغییر سرطانی در پستان‌ها به موقع شناسایی شود. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بیانگر این است که زنانی که دو پستانشان با هم تفاوت داشتند بیش از ۲۰% بیشتر از دیگران دچار سرطان پستان شدند.

هر گونه تغییر غیر طبیعی در پستان باید توسط پزشک بررسی شود. هنگام معاینه همیشگی پستان‌های خود، باید حواستان به نکات زیر باشد:

  • وجود برجستگی یا توده در پستان یا اطراف آن
  • وجود برجستگی در زیر بغل
  • بافت‌های زیر بغل یا پستان که هنگام لمس ضخیم یا سفت هستند
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان
  • تغییر در نوک سینه (مثلا هنگامی که نوک سینه شروع به فرو رفتن به داخل میکند)
  • ترشحاتی از نوک سینه
  • خارش، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پستان یا اطراف آن
  • فرورفتگی یا چروکیدگی پوست پستان

نامتقارن بودن سینه

علل نامتقارن بودن سینه چیست؟

بلوغ

عدم تقارن در دوران رشد سینه در نوجوانی معمول است. به طور معمول، عدم تقارن پستان با رشد کامل سینه‌ها برطرف می‌شود، که به طور معمول در سن ۱۸ سالگی اتفاق می‌افتد. درجه نهایی عدم تقارن پستان تا این زمان تعیین نمی‌شود. بسیاری از زنان در دوران بلوغ پستان نامتقارن دارند و حدود ۲۵ ٪ از این زنان تا بزرگسالی عدم تقارن پایدار دارند.

آسیب به سینه قبل از بلوغ

آسیب به بافت پستان قبل از رشد کامل آن می‌تواند منجر به عدم تقارن پستان شود. ضربه، عفونت یا اشعه به یک طرف قفسه سینه از آسیب‌های احتمالی است که ممکن است منجر به رشد نامتقارن پستان شود. همچنین عدم تقارن در دوره بلوغ طبیعی است معمولا رشد یکی از پستان‌ها ز‌ودتر شروع می‌شود و پستان مقابل تا دو سال بعد ممکن است شروع به رشد کند. جراحی آبسه پستان در دوران نوزادی از علل اصلی است.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث شود که هر دو پستان در هر نقطه از زندگی شخص تغییر کنند، به عنوان مثال:

  • در نقاط خاصی در چرخه قاعدگی
  • در طول یا نزدیک دوران یائسگی
  • در دوران بارداری یا شیردهی
  • استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری مثل قرص‌های کنترل بارداری

سینه‌هایی که اندازه یا شکلشان را به خاطر هورمون تغییر می‌دهند، اغلب به حالت عادی باز می‌گردند.

نامتقارن بودن سینه

عفونت پستان (ورم پستان)

آبسه پستان، ماستیت یا عفونت بافت پستان به طور معمول به صورت یک توده قابل لمس، متورم در یک سینه همراه با درد، قرمزی و گرما ظاهر می‌شود. به طور معمول، آبسه پستان در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. مجاری شیر در پستان نیز می‌تواند آلوده شود. ماستیت معمولاً در خانم‌هایی که در دوران شیردهی هستند بروز می‌کند، اگرچه گاهی اوقات این وضعیت در زنانی که شیرده نیستند نیز ممکن است ایجاد شود.

علائم اصلی عفونت پستان شامل:

  • خستگی
  • حالت تهوع
  • درد پستان
  • علائم التهاب پستان مانند قرمزی
  • تورم
  • تب

کیست پستان

کیست پستان کیسه‌ای پر از مایع (مانند یک بالون کوچک) در داخل پستان است. کیست پستان در زنان شایع است. ممکن است کمی درد ایجاد کنند، اما معمولاً خوش خیم هستند (سرطانی نیستند).

علائم شایع کیست پستان شامل:

  • درد پستان
  • توده پستان
  • توده پستانی دردناک
  • توده متحرک پستان

البته علائمی که هرگز با کیست پستان بروز نمی‌کند: توده زیر بغل و تب می‌باشد.

نامتقارن بودن سینه

توده خوش‌خیم پستان

عدم تقارن پستان ممکن است به دلیل توده‌های خوش‌خیم پستان باشد. برخی از انواع احتمالی توده‌های خوش خیم پستان شامل تغییرات فیبری همراه با چرخه قاعدگی، کیست یا آسیب بافتی پس از ضربه به پستان است. توده خوش خیم توده‌های فیبروادنوم یا فیلودس هستند که در خانم‌های جوان شایع هستند و وقتی بزرگ باشند حتما باید جراحی شوند.

توده بدخیم پستان یا سرطان پستان

گاهی توده‌های بدخیم بسیار بزرگ می‌شوند و باعث غیر قرینگی می‌شوند. در بسیاری از موارد نیز علائم مشابه ممکن است ایجاد شود، بنابراین مراجعه به یک متخصص جراحی سینه در مورد بررسی هر یک از این علائم مهم است.

ناهنجاری‌های اسکلتی

ممکن است سینه‌ها به دلیل ناهنجاری استخوان‌های ستون فقرات یا دنده‌ها نامتقارن به‌نظر برسند. ناهنجاری‌های دنده مانند شکستگی یا تغییر شکل ممکن است شکل دیواره قفسه سینه را تغییر داده و منجر به عدم تقارن شود.

ستون فقرات منحنی

اسکولیوز بیماری است که در آن ستون فقرات بیش از حد معمول خم می‌شود، یا از جلو به عقب یا از راست به چپ. اسکولیوز شدید می‌تواند تنه را بچرخاند و نامتقارن بودن پستان‌ها را حتی در اندازه یکسان نشان دهد. اسکولیوز معمولاً در دوره بلوغ ایجاد می‌شود.

ناهنجاری قفسه سینه

سندروم پولند که در این سندروم عضلات قفسه سینه تشکیل نمی‌شود و قوس دنده‌ها دچار ناهنجاری هستند. به همین دلیل یک طرف قفسه سینه، سینه اصلا رشد نمی‌کند و سمت مقابل رشد طبیعی خود را دارد. این سندروم می‌تواند به درجات مختلفی از عدم تشکیل پستان، عدم تشکیل عضلات و یا همزمان با ناهنجاری‌ها استخوانی و اسکلتی باشد؛ بنابراین همه انواع اقسام این ناهنجاری‌ها می‌تواند سبب ایجاد غیرقرینگی در پستان‌ها شود.

درمان عدم تقارن سینه‌ها

جراحی تصحیح عدم تقارن سینه

نامتقارن بودن سینه

جراحی تصحیح عدم تقارن سینه، روشی است که تفاوت بین سینه‌ها را بهبود می‌بخشد. تفاوت جزئی بین پستان‌های شما طبیعی است، اما اگر این تفاوت‌ها زیادتر باشند، اندازه، شکل یا موقعیت یک یا هر دو پستان می‌تواند تغییر یابد تا یکسان شوند.

بسته به مقدار تفاوت بین پستان‌های شما و ویژگی‌های سینه فردیتان، چند گزینه وجود دارد. این‌ها شامل: کوچک کردن سینه، بزرگ کردن سینه و یا بلند کردن سینه آویزان می‌باشد.

ایمپلنت‌ها

بهترین روش‌ها برای درمان بیماری‌های حاد معمولاً جراحی هستند. یکی از گزینه‌های موجود، تقویت سینه با ایمپلنت گذاری است. جراحی ایمپلنت سینه می‌تواند مشکلات دو جانبه و هم یک جانبه را حل کند.

اگر عدم تقارن قابل توجهی نیز رخ داده است، ترکیبی از کوچک کردن پستان، بالا بردن سینه و تغییر مکان نوک پستان نیز ممکن است ضروری باشد. حذف بافت اضافی از پستان بزرگ‌تر باعث ایجاد یک نتیجه طبیعی‌تر و طولانی مدت‌تر بدون نیاز به یک ایمپلنت جراحی می‌شود.

بالشتک‌ کاپ سینه

بالشتک کاپ سینه می تواند ظاهر سینه های نامتقارن را بهبود بخشد. این روش به ویژه برای نوجوانانی که عدم تقارن سینه های آنها به دلیل این است که سینه های آنها در حال رشد است بسیار مفید است. این روش همچنین برای افرادی که عدم تقارن سینه آنها پس از جراحی لامپکتومی یا عمل ماستکتومی به وجود می آید نیز مفید است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو