بهمن نیکو: نقاشی آبرنگ به تکرار رسیده اما می‌توان اندیشه و مفهوم را وارد آن کرد

88

1400/1/23

09:17


بهمن نیکو، نویسنده کتاب «سیمای آبرنگ ایران» گفت: به نظر من آبرنگ به تکرار رسیده است زیرا بیشتر آثاری که دیده می‌شود به منظره و گل‌ها اختصاص دارد.

بهمن نیکو: نقاشی آبرنگ به تکرار رسیده اما می‌توان اندیشه و مفهوم را وارد آن کرد

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجازی نقاشی‌های بهمن نیکو در سایت گالری گلستان برپاست. نیکو در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه آثار گفت: برخلاف نمایشگاه‌های گذشته که خط و روند مشخصی داشت، در این نمایشگاه با توجه به اینکه به صورت مجازی برگزار شده سعی کردم چند دسته از آثار خود را به نمایش بگذارم. زیرا در فضای مجازی مخاطبان متفاوتی هم وجود دارد و بهتر آن بود که من نیز آثار متنوعی را نمایش دهم. بر همین اساس تعدادی از آثار مجموعه روستاهای ایران و تعدادی از کارهای مفهومی و سورئال خود را به نمایش گذاشتم.

او درباره نخستین تجربه نمایشگاه مجازی خود گفت: در نمایشگاه‌های حضوری که با استقبال مخاطبان مواجه می‌شد ارتباط زیادی با آن‌ها داشتم، اما نمایشگاه مجازی نمی‌تواند چنین حس و حالی را داشته باشد. در عین حال تابلوی نقاشی که در یک صفحه نمایش کوچک دیده می‌شود نمی‌تواند تاثیری که از دیده شدن بافت و رنگ و… از نزدیک و در سایز واقعی اثر در مخاطب ایجاد میشود را تداعی کند.

نیکو درباره اینکه چرا بیشتر نقاشان آبرنگ به نقاشی از مناظر و گل‌ها می‌پردازند گفت: من از دهه ۷۰ تا به حال همیشه اصرار داشتم که نقاشی آبرنگ قابلیت و توانایی اجرای نوعی از کار غیر از آنچه به شکل معمول در آبرنگ جا افتاده است را دارد. به همین دلیل سعی می‌کنم نقاشی‌هایی که مفهوم داشته باشد و بتوانند حرفی را به بیننده منتقل کنند را با این تکنیک انجام دهم.

نیکو ادامه داد: آبرنگ بازگشت ندارد و اگر خطایی در زمان نقاشی رخ دهد قابل تصحیح نیست. به همین دلیل بیشتر هنرمندان به نقاشی از گل‌ها و مناظر و… می‌پردازند. اما اگر قرار باشد موضوع دیگری به تصویر کشیده شود باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشت و همه مراحل کار با دقت پیش رود. در این شرایط اگر نتوانید کار خود را مطابق آنچه از قبل تعیین شده است پیش ببرید، نتیجه کار موفق نخواهد بود.

او که کتاب «سیمای آبرنگ ایران» را منتشر کرده است، افزود: کتابی شامل بیش از ۱۰۰ اثر مفهومی من آماده انتشار است که در آن نشان داده‌ام می‌توان آبرنگ را از شکل رایجی که برای آن وجود دارد خارج کرد. آنچه امروزه در کار آبرنگ‌کارها می‌بینیم بازمانده از مکتب اصفهان است که نقاشان آبرنگ مناظر و بناهای تاریخی را برای گردشگران خارجی نقاشی می‌کردند و این رویکرد تا الان ادامه پیدا کرده است. ولی من چند سال است در کلاس‌های آموزشی تلاش می‌کنم به هنرجویان بیاموزم که چگونه مفهوم و فکر را به آبرنگ وارد کنند. البته این کار دشواری است زیرا همه از یک نقاشی منظره خوششان می‌آید اما اثری که در آن حرف و نکته‌ای وجود دارد ممکن است درک آن برای مخاطب سخت‌تر شود و استقبال کمتری از آن شود.

نیکو ادامه داد: به نظر من آبرنگ به تکرار رسیده است زیرا بیشتر آثاری که دیده می‌شود به منظره و گل‌ها اختصاص دارد. اما وقتی با مفهوم کار کنید و موضوعی را مطرح کنید می‌توانید همیشه کارهای جدید انجام دهید. نیت من از ابتدا همین بوده است، اگرچه در کارهای من نیز آثاری به همان شیوه معمول آبرنگ وجود دارد.

او درباره موضوع آثار خود گفت: در بیشتر کارهای مفهومی خود به مسئله بی‌توجهی به میراث فرهنگی و تاریخی پرداخته‌ام. ما در مواجهه با آثار معماری، نقاشی، مجسمه و… متوجه می‌شویم که آنچه در گذشته داشتیم چقدر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. من این مسئله را نقد می‌کنم و در عین حال نقطه امیدی در کارهایم هست که نشان می‌دهد همچنان می‌توان این ارزش‌ها را احیا کرد و قدر آن‌ها را دانست.

نیکو افزود: نزدیک ۴۰ سال است که نقاشی می‌کنم و عقیده دارم در یک کار هنری تنوع، ابتکار عمل و خلاقیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. تکنیک را عده زیادی می‌توانند فرا بگیرند اما آنچه مهم است بینش خلاقانه کار نقاشی است که می‌تواند به شکل‌های مختلف رخ دهد.

 نمایشگاه آنلاین نقاشی‌های بهمن نیکو تا ۲ اردیبهشت در وب سایت گالری گلستان به نشانی www.golestangallery.com برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو