ذخایر ارزی ایران به چهار میلیارد دلار سقوط کرد

منبع: برترین ها

68

1400/1/23

11:08


صندوق بین‌المللی پول با بررسی وضعیت ۱۳ شاخص کلان اقتصاد ایران در سالی که گذشت از رشد ۵۴ میلیارد دلاری حجم اقتصاد ایران در این سال، تخلیه اثر تحریم‌ها بر بخش نفتی و تجارت ۱۴۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای جهان در این سال خبر داد.

تجارت‌نیوز: صندوق بین‌المللی پول با بررسی وضعیت ۱۳ شاخص کلان اقتصاد ایران در سالی که گذشت از رشد ۵۴ میلیارد دلاری حجم اقتصاد ایران در این سال، تخلیه اثر تحریم‌ها بر بخش نفتی و تجارت ۱۴۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای جهان در این سال خبر داد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی وضعیت اقتصادی ۳۱ کشور منطقه از جمله ایران در سال ۲۰۲۰ پرداخته است.

افزایش ۵۴میلیارددلاری حجم اقتصاد ایران

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران پس از تجربه رشد منفی ۶٫۸درصدی در سال ۲۰۱۹ با وجود تحریم‌های آمریکا رشد مثبت ۱٫۵درصدی را در سال ۲۰۲۰ شاهد بوده است.

با وجود تحریم‌های آمریکا، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران از رقم برآوردی ۵۸۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۵۴ میلیارد دلاری به ۶۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

رشد اقتصاد نفتی ایران مثبت شد

بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۰ رشد مثبت ۱٫۳درصدی را داشته است. این بخش در سال ۲۰۱۹ نیز ۰٫۹ درصد رشد کرده بود.

بخش نفتی ایران پس از رشد منفی قابل توجه ۳۸٫۹درصدی در سال ۲۰۱۹ با رشد مثبت ۳٫۱ درصد در سال ۲۰۲۰ مواجه شده است که این امر نشان می‌دهد اثر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۹ به‌طور کامل تخلیه شده است.

این نهاد بین‌المللی تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۹ را ۲٫۱۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده و از افزایش این رقم به ۲٫۲۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ خبر داده است. صادرات نفت ایران که در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴۹۰ هزار بشکه در روز بوده است در سال ۲۰۲۰ به ۶۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۰ نیز افزایش یافته و به معادل ۳٫۹۸ میلیون بشکه در روز نفت رسیده است. این رقم برای سال ۲۰۱۹ معادل ۳٫۹۷ میلیون بشکه در روز نفت اعلام شده بود.

اما صادرات گاز ایران در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در رقم معادل ۲۴۰ هزار بشکه در روز نفت ثابت باقی مانده است.

نرخ تورم ایران به ۳۶٫۵درصد رسید

بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ تورم ۳۶٫۵درصدی داشته که این رقم نسبت به تورم ۳۴٫۶درصدی سال ۲۰۱۹ افزایش محسوسی داشته است.

تجارت ۱۴۰میلیارددلاری ایران

صندوق بین‌المللی پول در ادامه گزارش خود صادرات ایران در سال ۲۰۲۰ را ۶۷٫۸ میلیارد دلار و واردات در این سال را ۷۲٫۶ میلیارد دلار برآورد کرده است. صادرات ایران در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۷۰٫۳ میلیارد دلار و واردات ایران در این سال ۶۷٫۲ میلیارد دلار اعلام شده بود.

ذخایر ارزی ۱۲۱میلیارددلاری ایران کجا رفت؟

این نهاد بین‌المللی که کل ذخایر ارز و طلای ایران را در پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۲۱٫۶ میلیارد دلار اعلام کرده بود معتقد است ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۹ افت قابل توجه داشته و به ۱۲٫۴ میلیارد دلار رسیده و این رقم در پایان سال ۲۰۲۰ نیز بالغ بر ۴ میلیارد دلار شده است.

پیش‌بینی شده است روند نزولی ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۲۱ متوقف شود و در پایان این سال حجم ذخایر ارز و طلای ایران به ۱۲٫۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۲۱ میلیارد دلار برسد.

رشد ۳۴٫۵درصدی نقدینگی در ایران

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد نقدینگی ایران در سال ۲۰۲۰ را ۳۴٫۵ درصد برآورد کرده است. رشد نقدینگی ایران در سال ۲۰۱۹ نیز ۳۰٫۹ درصد بوده است.

تراز حساب‌های جاری ایران منفی ۴٫۵میلیارد دلار شد

این نهاد بین‌المللی تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۰ را منفی ۴٫۵ میلیارد دلار برآورد کرده است. این نخستین بار طی سال‌های اخیر است که تراز حساب‌های جاری ایران منفی می‌شود. در سال پیش از آن تراز حساب‌های جاری ایران مثبت ۳٫۸ میلیارد دلار گزارش شده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو