عوارض عمل بینی و مشکلاتی که بعد از عمل با آن رو به رو هستید

عوارض عمل بینی و مشکلاتی که بعد از عمل با آن رو به رو هستید


منبع: آرگا

83

1400/1/23

20:37


به طور کلی گرایش افراد به زیبایی امری طبیعی و ذاتی می باشد و همین امر موجب شده سالانه افراد زیادی دست به انجام عمل های مختلف زیبایی بزنند که از این میان می توان به عمل بینی اشاره کرد. جراحی بینی به طور معمول باید روند و پروسه مناسب خود را طی نماید تا نتیجه دلخواه حاصل شود و عدم مراقبت های پزشکی و توجه خود بیمار در این زمینه سبب بروز عوارض عمل بینی خواهد شد.

یکی از عمل های زیبایی رایج در بین افراد عمل بینی می باشد که امکان دارد بخاطر ایجاد تنفس بهتر و یا تغییر در شکل بینی انجام گیرد. این نوع جراحی باید توسط یک جراح ماهر و باتجربه انجام گیرد چرا که امکان دارد پس از عمل به دلایل مختلفی فرد دچار مشکلات تنفسی گردد. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به جهت آشنایی و آگاهی شما عزیزان به بررسی و معرفی عوارض عمل بینی بپردازیم.

آشنایی با عوارض عمل بینی

عمل بینی در انواع مختلفی وجود دارد که امکان دارد عوامل گوناگونی همچون صدمه دیدن مجرای اشک در بینی، تنگی مجرای تنفسی درونی و بیرونی بینی، انحراف بینی و … پس از جراحی باعث ایجاد اثرات جانبی و عوارض عمل بینی گردند. همچنین مصرف مواد مخدر، شرایط جسمی نامناسب و یا وجود یک نوع بیماری احتمال دارد که در افزایش آن ها تاثیرگذار باشد.

انواع خطرات و عوارض جراحی بینی

بروز عوارض جراحی بینی خیلی به ندرت پیش می آید و فرد می تواند با رعایت نمودن و توجه به اصول و نکات سبک یک زندگی سالم آن ها را به کمترین حد ممکن برساند. ولی بهترین کار این است که فرد قبل از عمل زیبایی نسبت به پیامدها و خطرات احتمالی آگاهی لازم را داشته باشد و برای رو به رو شدن با آن ها آمادگی کافی را کسب نماید. بسیاری از این عوارض عمومی بوده و امکان دارد که بعد از هر عملی بروز پیدا کنند ولی برخی از آن ها مختص به نوع جراحی می باشند که به طور مثال می توان گفت افتادگی قسمت نوک بینی مخصوص عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی می باشد. در ادامه به موارد مهمی از انواع عوارض جراحی بینی اشاره خواهیم کرد.

انواع مشکلات مختلف بعد از جراحی بینی

بروز درد :

عمل زیبایی بینی از جمله شیوه های تاثیرگذار در رابطه با ارتقا زیبایی چهره می باشد. با این وجود به دلیل این که غضروف و استخوان بینی در عمل بینی به میزان زیادی دستکاری می گردد به همین خاطر ایجاد درد و ناراحتی بعد از عمل کاملا طبیعی و نرمال می باشد. البته این نوع درد اغلب خیلی کم بوده و اغلب بیماران می توانند با خوردن مسکن میزان درد را خیلی خوب مدیریت نمایند.

ایجاد چسبندگی درون بینی :

در صورتی که در ایجاد برش ها و زخم های جراحی دقت کافی نباشد و فرد نیز در شستن بینی توجه کافی را نداشته باشد ممکن است که چسبندگی بینی اتفاق بیفتد.

آسیب دیدن مجرای اشکی :

این مشکل هنگامی که بیش از حد قسمت پهنای بینی کم شود ایجاد می شود و زمان زیادی ریزش اشک در چشم فرد اتفاق خواهد افتاد.

انواع اثرات و عوارض بعد از جراحی بینی

کم شدن حس بویایی :

با توجه به این که پایانه های اعصاب بویایی در بخش بالایی حفره داخل بینی قرار دارند و این محل در زمان جراحی بینی به طور معمول دستکاری نمی گردد به همین خاطر امکان صدمه دیدن حس بویایی پس از عمل وجود ندارد مگر این که جراح برخلاف این روش عمل نماید که آن هم امکان دارد بینی فرد دچار پلیپ زیاد بوده و با دستکاری شدن بیش از حد بخش سقف بینی حس بویایی تحت تاثیر قرار گرفته شود.

ایجاد کبودی :

یکی از اصلی ترین عوارضی که پس از جراحی بینی امکان دارد ایجاد شود کبودی ناشی از آن است که مقدار آن به میزان حساس بودن بیمار و نوع جراحی وابسته می باشد. این کبودی اغلب در محدوده دور چشم ها اتفاق می افتد و بعد از گذشت ده روز از بین می رود. با وجود این که کبودی یکی از علائم عوارض جدی به حساب نمی آید بهترین کار این است که بیمار وضعیت کلی و طریقه ایجاد عوارض را با دقت زیادی مدنظر داشته باشد و در صورت مواجهه با هر نوع علائم غیرعادی با پزشک متخصص مشورت نماید.

انواع عوارض مختلف عمل بینی

تنگ شدن مجرای داخلی و بیرونی بینی :

در صورتی که حفره های بینی بیش از حد کوچک شود فرد در نحوه تنفس دچار مشکل خواهد شد. این نوع مشکل ایجاد شده در بینی قابل رویت نمی باشد. به طور معمول پزشک در صورت نیاز برای از بین بردن این نوع عارضه عمل جدیدی را پیشنهاد می کند که در آن از قسمت تیغه بینی غضروفی را برداشته و سپس به حفره های بینی پیوند می زند. در واقع می توان گفت با کوچک شدن بیش از حد قوز پشت بینی مجرای داخلی بینی تنگ می شود.

انواع عوارض جانبی بعد از جراحی بینی

کوچک شدن بیش از حد قسمت پره های بینی :

ظاهر و سایز سوراخ های بینی متناسب با بخش های اطرافش می باشد به گونه ای که حالت غضروف های نوک بینی، بخش جلویی و پایینی تیغه بینی، اتصالات بینی و مقدار برداشت از حفره های بینی به طور کامل بر روی حالت سوراخ بینی اثرگذار می باشند و در صورتی که به حفره های بینی فردی که عمل انجام نداده نگاه کنیم اغلب دو سوراخ بینی به طور دقیق مثل هم نیستند ولی فردی که عمل بینی انجام می دهد پس از جراحی توقع دارد که پره ها به طور کامل و دقیق قرینه یکدیگر باشند. جراح در هنگام عمل باید سعی کند که مقدار غیر قرینه بودن را از بین برده و تا جایی که امکان دارد آن را برطرف نماید.

عوارض شایع عمل بینی

ایجاد ورم :

یکی از شایع ترین اثرات جانبی عمل بینی ورم کردن قسمت های اطراف چشم و بینی می باشد. این عارضه در روزهای اول بعد از جراحی بینی قابل مشاهده می باشد. ولی بعد از گذشت دو هفته تا زمان دیده شدن اثر آن از بین می رود. البته ورم کمی تا حدود ۶ ماه بعد از عمل وجود دارد. به طور کلی نتیجه کامل جراحی بینی را اغلب می توان بعد از یک سال متوجه شد. در لینک مقابل روش های کاهش ورم بعد از عمل بینی را مشاهده کنید.

باقی ماندن اثر زخم بعد از عمل بینی :

با وجود این که اثر زخم بعد از عمل باقی می ماند ولی اغلب اطرافیان نمی توانند آن را ببینند. در عمل بسته بینی یک برش درون سوراخ بینی زده شده و در نهایت اثر زخم به طور کامل پنهان خواهد شد. در عمل باز بینی که کمتر صورت می گیرد برشی کوچک بر روی پوست جدا کننده دو حفره بینی از هم زده می شود. این برش اغلب خیلی خوب بهبود پیدا می کند و فقط یک محل زخم کوچک باقی خواهد ماند که افراد اطراف آن را مشاهده نخواهند کرد.

انواع عوارض شایع بعد از جراحی بینی

در این مطلب با اثرات جانبی و عوارض عمل بینی به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشبد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو