آیا چربی تاثیری در میزان تستوسترون دارد؟

منبع: برترین ها

42

1400/1/23

20:41


نتایج مطالعات محققان دانشگاه ووستر انگلیس نشان می‌دهد رژیم غذایی فاقد چربی‌های مفید، سطح هورمون تستوسترون در مردان را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. رژیم غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع روش مهمی در افزایش میزان این هورمون و سلامتی مردان است.

ایرنا: نتایج مطالعات محققان دانشگاه ووستر انگلیس نشان می‌دهد رژیم غذایی فاقد چربی‌های مفید، سطح هورمون تستوسترون در مردان را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. رژیم غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع روش مهمی در افزایش میزان این هورمون و سلامتی مردان است.

به نقل از پایگاه خبری هلث، سطح بهینه هورمون تستوسترون در سلامت مردان نقش مهمی دارد. این هورمون در عملکرد جسمی، سلامت روان و سلامت جنسی مردان نقش کلیدی دارد. سطح پایین این هورمون احتمال بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

میزان این هورمون به طور متوسط از سال ۱۹۷۰ میلادی کاهش یافته است. بر اساس مطالعات، رژیم غذایی نقش مهمی در سطح ترشح هورمون دارد و با رژیم غذایی سالم می‌توان ترشح هورمون را افزایش داد. بر اساس این مطالعات کاهش چربی‌های مفید و غیراشباع موجود در روغن زیتون، انواع آجیل، و آووکادو می تواند منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هورمون تستوسترون شود. این کاهش می‌تواند تا ۲۶ درصد نیز ادامه یابد.

وجود کلسترول برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. ۳۰ درصد از غشای سلول‌های انسان از کلسترول تشکیل شده است.

وجود کلسترول برای حفظ غشای سلول و عملکرد آن ضروری است. کلسترول نمی‌تواند درون خون حل شود؛ بلکه لیپو پروتئینی است که از طریق خون به نقاط مورد نیاز بدن انتقال می‌یابد.

دو نوع لیپوپروتئین وجود دارد که با نام‌های لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL) شناخته می‌شوند. LDL همان پروتئینی است که به عنوان پروتئین بد شناخته می‌شود. این کلسترول سبب ایجاد پلاک و مسدود شدن سرخرگ‌ها می‌شود و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد کمک می‌کند تا برای تجزیه به سمت کبد هدایت شود.

نتایج این مطالعه در نشریه Steroid Biochemistry and Molecular Biology منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو