معنی ضرب المثل ” هر گردی گردو نیست “

منبع: دانش‌چی

285

1400/1/24

08:24


آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل هر گردی گردو نیست

معنی هر گردی گردو نیست

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی هر گردی گردو نیست چیست؟

این ضرب المثل درواقع یک قضیه منطقی است به این شکل که: هر گردویی گرد است ولی هر گردی گردو نیست. (رابطه عموم و خصوص مطلق دارند؛ یکی عام است و یکی خاص)

۱- یعنی هر گاه دو یا چند چیز که ظاهرشان شبیه به هم بود، به این معنا نیست که واقعا و ذاتا مثل هم باشند. یعنی ظاهر هر چیزی ملاک نیست. مثلا اگر گردو گرد و کوچک است، به این معنا نیست که شما هر چیزی گرد و کوچکی را که از دور دیدید بگویید این هم حتما گردو است! ممکن است چیز دیگری باشد مثلا توپ باشد!

توجه داشته باشید که گردو صرفا یک مثال است و می توان آن را به هر چیز یکسانی تشبیه کرد.

۲- وقتی بخواهند قضاوت های عجولانه دیگران که بر اساس ظاهر چیزی حکم اشتباه داده اند را رد کنند این ضرب المثل را استفاده می کنند.

۳- گاهی مردم اتفاقاتی را می بینند و نتیجه آن را به سایر اتفاقات مشابه با آن تعمیم می دهند؛ مثلا بسیاری از افراد را می بینند که وقتی فقیرند مظلوم اند ولی به محض اینکه ثروتمند می شوند از خودشان در می آیند و آدم دیگری می شوند! با این حال نمی توان حکم کلی داد و گفت: هرکس که از فقر به ثروت رسیده باشد، آدم بدی میشود! ممکن است برخی چنین شوند و برخی دیگر همچنان در مروت و آدمیت باقی بمانند!

اینجاست که به کسی که سریع قضاوت کرده می گویند هر گردی که گردو نیست؛ یعنی هر اتفاقی که شبیه به هم باشد به این معنی نیست که نتیجه یکسانی هم داشته باشد. یا هرکس که فلان تجربه را داشته حتما قرار نیست که چنین انسانی شود.

یا شکل دیگری از ضرب المثل هست که می گویند: هر کی سبیل داره که بابات نیست ! یا هر چیزی که می درخشه طلا نیست

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو