بهترین انتخاب برای تغذیه ی مناسب برای پرورش قناری چیست ؟

بهترین انتخاب برای تغذیه ی مناسب برای پرورش قناری چیست ؟


منبع: پارس ناز

105

1400/1/24

10:34


بهترین انتخاب برای تغذیه ی مناسب برای پرورش قناری چیست ؟

مهم‌ترین نکته در نگهداری قناری رعایت رژیم غذایی پرنده می‌­باشد؛ بنابراین لازم است که پرورش‌­دهنده قناری اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشد. غذای قناری باید بگونه‌­ای باشد که تمام احتیاجات بدن پرنده را فراهم کند و بتواند براحتی آن را هضم کند. توجه داشته باشید اگر فاکتورهای لازم در غذای قناری رعایت نشود سلامتی او به خطر افتاده، دچار بیماری‌هایی از قبیل بیماری روده­‌ای و یبوست می‌­شود.

 

همچنین با گذشت زمان به ضعف جسمانی مبتلا شده و حتی منجر به مرگ زودرس قناری می‌­شود. اصلی­‌ترین غذای قناری تخم‌­کتان می‌­باشد که باید بطور همیشگی در رژیم غذایی قناری گنجانده شود. نام دیگر تخم­‌کتان، دانه قناری است که به دلیل ارزش غذایی بالا در همه فصول و همه سال‌های عمر قناری باید لحاظ شود. این دانه برای آسم و سرماخوردگی قناری مفید می­‌باشد که حاوی املاح معدنی، ویتامین‌­ها و ترکیبات کربوهیدرات است.

بهترین انتخاب برای تغذیه ی مناسب برای پرورش قناری چیست ؟

اهمیت غذای قناری

قناری وحشی برای تغذیه از سبزی‌ها، دانه نباتات، کرم­‌ها، حشرات و میوه­‌ها خصوصاً انجیر استفاده می‌­کند؛ اما قناری که در قفس نگهداری می­‌شود فراهم آوردن تغذیه سالم و مفید بر عهده پرورش‌­دهنده قناری می­‌باشد. قناری پرنده‌­ای حساس بوده که در هر دوره به تغذیه خاصی نیاز دارد. عدم توجه به این نکته مشکلاتی را برای این پرنده زیبا بوجود می‌­آورد. همانطور که اشاره شد مهم‌ترین غذای قناری تخم­‌کتان است؛ اما این دانه به تنهایی تمامی نیازهای قناری را نمی‌­تواند تأمین نماید.

 

از این‌ ­رو غذای قناری باید شامل سبزیجات و میوه­‌های متنوع، دانه­‌های مفید و مغذی، مکمل­‌های پروتئینی و ویتامینی باشد. دانه‌­ها دارای طبیعت گرم، سرد و معتدل هستند. تخم‌­کتان، تخم­‌شلغم، تخم­‌منداب، تخم­‌گشنیز، شاه‌دانه و دانه‌سیاه طبیعتی گرم داشته که هر کدام خواص متفاوتی دارند که در بین این دانه‌­ها، مصرف شاه‌دانه باید بصورت متوازن باشد؛ زیرا استفاده بیش از حد لازم برای قناری خطرناک است. ارزن، تخم‌­کاهو، تخم­‌کلم قمری، تخم­‌اسفرزه از جمله دانه‌­هایی با طبیعت سرد می‌­باشد و تخم‌­چغندر که طبیعتی معتدل داشته و حاوی انواع ویتامین‌­ها و املاح معدنی می­‌باشد.

 

دادن غذای قناری با توجه شرایط سنی و دوران

ارزش غذای قناری زمانی حفظ می­‌شود که با توجه به شرایط زمانی و جسمانی قناری صورت گیرد. جوجه قناری تا قبل از شصت روزگی باید از مراقبت­‌های خوبی برخوردار باشد زیرا بسیار حساس است. در کنار دانه­‌های اصلی هفته‌­ای 2 بار به میزان کم هفت‌­تخم به جوجه قناری داده شود و از یک ماهگی می­‌توان جوانه دانه­‌ها را به قناری داد. غذای قناری را نرم تهیه کرده و مقدار آن به اندازه‌­ای باشد که قبل از 24 ساعت تمام شود.

 

در دوران بلوغ بجز زمان­‌های پرریزی غذای قناری شامل تخم‌­کتان، تخم­‌کلم قمری، ارزن در فصول گرم و تخم­‌کتان، ارزن، تخم شلغم در فصول سرد که باید بطور استاندارد با هم مخلوط شوند و در اختیار قناری قرار گیرد. همچنین دان­‌های تقویتی هفته‌­ای یکبار به مقدار کم و سبزیجات و میوه را هفته‌­ای 2 بار استفاده نمود. نکته مهم اینکه در دوران بیماری بخصوص بیماری­‌های روده‌­ای باید میوه، سبزیجات و دان­‌های اضافی را از لیست غذایی قناری حذف کنید و تنها از تخم‌­کتان استفاده کنید. علاوه بر آن باید از داروهای مناسب برای بهبود بیماری به  قناری خورانده شود.

بهترین انتخاب برای تغذیه ی مناسب برای پرورش قناری چیست ؟

در دوران پرریزی یا تولک تمامی غذاهای گرم بجز تخم‌­کتان را باید از لیست غذای قناری کنار گذاشت. هفته‌­ای سه مرتبه که هر مرتبه به میزان 5 قطره مولتی ­ویتامینی را که مخصوص قناری می­‌باشد را همراه آب آشامیدنی به قناری داد. به اندازه یک انگشت سبزیجاتی مانند برگ اسفناج، کلم، کاهو البته به شرطی که خوب شسته و خشک شده در اختیار قناری گذاشته شود.

 

از تخم کاهو، تخم­ خرفه، تخم­‌کلم قمری، تخم­‌اسفرزه و جوانه‌­هایی مانند جوانه گندم استفاده شود.لازم بذکر است تغذیه مواد رنگی در دوره تولک از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار می­‌باشد و باید چند روز قبل از شروع پرریزی به قناری داده شود تا رنگ پرهای در حال تشکیل و رشد دارای رنگی تیره و درخشنده باشند.

 

دیگر نکات لازم برای غذای قناری

بهتر است برای قناری برنامه­‌ای منظم تهیه کرده و قناری را به خوردن غذا در ساعات مشخص عادت دهید تا قناری بتولند احساس آرامش کند. مناسب­‌ترین زمان صبح بعد از بیدار شدن قناری می­‌باشد. غذای قناری باید هر روز تازه شود. در صورتی که دانه یا پلت قناری از روز قبل اضافه آمده آن را برداشته و ظرف را تمیز کرده غذای تازه به آن بدهید. همچنین بهتر است سبزیجات و میوه‌ها را یک ساعت بعد از تغذیه قناری از درون قفس بردارید؛ زیرا سبزیجات و میوه‌­ها هر چه تازه‌­تر باشند جذاب‌تر و سالم­‌تر برای پرنده می‌­باشند.

 

نکته قابل توجه اینکه اگر م‌ی­خواهید ارتباط خود را با قناری قوی کنید سعی کنید میوه و سبزیجات موردپسند قناری را تشخیص دهید و از آن‌ها بیشتر در غذای قناری استفاده کنید. از مکمل‌­ها با توجه به نظر دامپزشک استفاده کنید تا سلامت پرنده تأمین گردد. البته قناری­‌هایی که از پلت غذایی مناسب و دانه‌­های مغذی استفاده می­‌کنند بطور معمول به مکمل نیازی ندارند.

 

خرید غذای قناری از دانه مارکت

بهترین انتخاب برای تغذیه ی مناسب برای پرورش قناری چیست ؟

با توجه به مطالب گفته شده ممکن است از خود بپرسید برای خرید غذای قناری باید به کجا مراجعه کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت یکی از فروشگاه‌­های معتبر و نام آشنا که در این زمینه فعالیت می­‌کند فروشگاه دانه مارکت می­‌باشد.

 

از جمله محصولات دانه مارکت می‌­توان به غذای طوطی، غذای قناری، پلت غذایی، مکمل پرندگان و دیگر محصولات باکیفیت و استاندارد و ارگانیک برای تغذیه پرندگان خانگی و زینتی اشاره نمود.سایت danemarket.com همانند نمونه خارجی littlepeckers.co.uk  غذای قناری خود را با بالاترین کیفیت ارائه داده که می توانید برای خرید غذای قناری به سایت دانه مارکت مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو