افسردگی افراد را زودتر پیر می کند

46

1400/1/24

15:46


افسردگی افراد را زودتر پیر می کند

سلامت نیوز: بر اساس یک مطالعه جدید، افسردگی ممکن است پیری را در سطح سلولی تسریع کرده و منجر به مرگ زودرس شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از لایو ساینس، قبلاً مشخص شده بود که اختلال افسردگی اساسی (MDD) یک عامل خطر برای بسیاری از بیماریهای مختلف مرتبط با پیری، از جمله بیماریهای قلبی عروقی، بیماری آلزایمر و پوکی استخوان است. همچنین با مرگ و میر زودرس همراه است. بنابراین محققان این فرضیه را مطرح کردند که افسردگی ممکن است باعث فرایند بیولوژیکی در بدن شود که پیری را تسریع می‌کند.

در واقع این موضوع همیشه یک رمز و راز برای پزشکان بوده است، و این همان چیزی است که آنها را بر آن داشت تا به دنبال نشانه‌های پیری در سطح سلولی باشند.

برای پی بردن به این موضوع، گروهی از محققان به ساعتهای به اصطلاح اپی ژنتیک روی آوردند که تغییرات شیمیایی خاص DNA را برای تخمین سن بیولوژیکی یا سلولی اندازه گیری می‌کنند. با افزایش سن، اتم‌های خاصی در DNA آن‌ها شروع به جایگزینی با گروههای متیل (یک اتم کربن متصل به سه‌اتم هیدروژن) می‌کند، در یک فرآیند طبیعی معروف به متیلاسیون، این تغییرات شیمیایی عملکرد ژن را در سلول‌ها تغییر می‌دهد.

با ردیابی این تغییرات شیمیایی، دانشمندان همچنین می‌توانند درک کنند که آیا ممکن است یک بیماری مانند افسردگی با تسریع پیری سلول ارتباط داشته باشد یا نه؟

در مطالعه جدید، محققان به دنبال الگوهای خاصی از متیلاسیون بودند که قبلاً با مرگ و میر مرتبط بودند، اقدامی معروف به “GrimAge”، با استفاده از نمونه خون 49 فرد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی که تحت درمان دارویی نبودند و از 60 کنترل سالم در همان سن. آن‌ها از نظر جنس، وضعیت فعلی سیگار کشیدن و شاخص توده بدن کنترل شدند. حتی اگر افراد مبتلا به افسردگی اساسی علائم جسمی تسریع در پیری ندارند، اما در مقایسه با سن تقویمی، GrimAge بیشتری داشتند. به عبارت دیگر، آن‌ها در مقایسه با گروه شاهد سالم، به طور متوسط دو سال تسریع در پیری سلولی داشتند.

دستاوردهای اخیر در حال تغییر روش درک افسردگی است، از یک بیماری کاملاً روانی، محدود به فرآیندهای مغز، به یک بیماری کل بدن. این باید اساساً به عنوان بخشی از سلامت کلی نحوه برخورد ما با افسردگی و نحوه تفکر درباره آن را تغییر دهد.

بر اساس این بیانیه، هنوز مشخص نیست که افسردگی باعث تغییر متیلاسیون در برخی افراد می‌شود یا اینکه افسردگی و متیلاسیون هر دو به عامل اصلی دیگری در بدن مربوط می‌شوند. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که برخی از افراد در معرض عوامل استرس زا مستعد الگوهای خاص متیلاسیون شوند. علاوه بر این، اندازه این نمونه “متوسط” بوده و این یافته‌ها باید در یک نمونه بزرگتر و متنوع تکرار شود.

اکنون، محققان امیدوارند بتوانند تعیین کنند که آیا روش‌های درمانی می‌تواند از تغییرات متیلاسیون که پیری سلول را تسریع می‌کند جلوگیری کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو