با اقدامات لازم و کارهای قبل زایمان آشنا شوید

با اقدامات لازم و کارهای قبل زایمان آشنا شوید


منبع: آرگا

79

1400/1/24

16:05


عمل زایمان با وجود این که روندی عاطفی و احساسی بوده ولی سختی ها و مشکلات مختص به خود را دارد که با متولد شدن نوزاد آغاز می شود. انجام کارهای قبل زایمان موجب می شود تا از میزان این سختی ها کاسته شده و مادر با آرامش لحظات شیرینی را در کنار فرزند خود تجربه کند.

به طور کلی برای این که مادران با خیالی آسوده و بدون استرس عمل زایمان خود را انجام دهند و برای تولد نوزاد خود آمادگی لازم را داشته باشند باید اقداماتی را پیش از زایمان انجام دهند چرا که وقت و فرصت کافی را قطعا در اوایل بارداری خود برای انجام این اقدامات نخواهند داشت. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت آشنایی و راهنمایی شما عزیزان به معرفی مجموعه ای از مهمترین کارهای قبل زایمان بپردازیم.

انواع کارهای قبل زایمان

زمانی که کودک شما متولد شود در شرایط سختی خواهید بود و زمان لازم را برای انجام کارهایتان نخواهید داشت به طوری که شاید تنها کمی وقت آزاد برای استراحت و خوابیدن پیدا کنید. کارهای قبل زایمان این امکان را برای شما فراهم می کند که در کمال آرامش و بدون هیچ گونه دغدغه و نگرانی روزهای اولیه بارداری خود را سپری نمایید.

مهمترین کارهای قبل زایمان

باید این نکته را در نظر داشته باشید که به دست آوردن آمادگی لازم جسمی و روحی پیش از زایمان و با تهیه کردن لیست وسایل ضروری و موردنیاز و برنامه ریزی در این زمینه می توانید از میزان اضطراب و مشکلات دوران بارداری خود بکاهید چرا که در اوایل بارداری به دلیل کمبود وقت و انرژی انجام کارهای روزانه برای شما سخت خواهد بود. در ادامه فهرستی از انواع کارهای ضروری که باید پیش از تولد نوزاد و رفتن بیمارستان انجام دهید را شرح داده ایم.

مجموعه کارهای قبل وضع حمل

انجام خانه تکانی و تمیز کردن بخش های مختلف خانه :

بهتر است بدانید که پاکسازی و تمیز نمودن منزل در دوران حاملگی کاری سخت و دشوار می باشد. شما می توانید کارهای سبک را همچون مرتب سازی کمدها، کابینت ها و … خودتان انجام دهید. ولی انجام کارهای سنگین همچون جابجا کردن وسایل خانه و یا شستشوی وسایل منزل را به عهده همسر خود بگذارید. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که انجام کارهای سنگین در ماه های پایانی بارداری برای شما و کودکتان خیلی خطرناک می باشد.

امن ساختن فضای منزل :

این گزینه تا پیش از این که کودک شما توانایی حرکت کردن داشته باشد امکان دارد اهمیت زیادی نداشته باشد ولی بهتر است فهرستی از مواردی که به دلیل فراهم ساختن ایمنی نوزاد باید مورد تحقیق قرار بگیرد را آماده کنید. چرا که نوزاد بعد از این که توانست به حرکت در آید خیلی راحت برای رفتن به محل های مختلف و لمس یا در دهان گرفتن اجسام تلاش می کند. به همین خاطر بهترین کار این است که با قرار دادن درپوش بر روی پریزهای خانه و گذاشتن حفاظ برای قسمت پنجره ها و راه پله ها محیط خانه را ایمن سازید و وسایل خطرناک را از محدوده دسترسی نوزاد خود دور قرار دهید.

فهرست اقدامات پیش از زایمان

گزینش پزشک متخصص کودکان :

باید به این نکته توجه نمایید که در زمان بیماری نوزادتان نمی توانید با مشورت و کمک گرفتن از اطرافیان خود او را درمان نمایید و باید برای مشاوره گرفتن و معالجه فرزندتان به منظور رشد بهتر و سلامتی او با یک فرد مطمئن حرف بزنید. بدین منظور باید برای پیدا کردن یک متخصص خوب بررسی های موردنیاز را انجام داده و یا از اطرافیان خود سوال کنید.

تهیه لوازم موردنیاز و مهم برای استفاده کودک :

امکان دارد به این موضوع فکر کنید که پس از به دنیا آمدن نوزاد وقت لازم برای خرید وجود خواهد داشت. ولی در واقع بعد از تولد نوزاد وقتی برای خرید ندارید به همین خاطر بهتر است که کل خریدهای خود را پیش از عمل زایمانتان انجام بدهید. لوازمی همچون پستانک، بطری شیر، پتو، وسایل حمام، لباس بیمارستان و … مورد نیاز می باشد که باید کاملا با برنامه و طبق اصول انجام گیرد.

لیست کارهای مهم قبل وضع حمل

آماده سازی کیف بیمارستان :

بهترین کار این است که حدود دو هفته باقی مانده تا روز زایمان ساک وسایل خود را آماده نمایید. به منظور انجام این کار باید فهرستی از لوازم ضروری برای تولد کودک در بیمارستان را آماده نمایید تا اطمینان پیدا کنید که چیزی از قلم نیفتاده و با خیال راحت ساک نوزاد خود را تهیه کنید.

تهیه خریدهای منزل و پر کردن فریزر :

پیش از عمل زایمان تا جایی که امکان دارد تلاش کنید وسایلی که احتمال دارد در منزل به آن ها احتیاج داشته باشید و به میزانی کمی موجود می باشد را پیش از تولد نوزاد خود بخرید. چرا که پس از زایمان وقت لازم برای خرید و آشپزی را ندارید. بنابراین خوب است که موادی همچون مرغ، گوشت، سبزیجات آماده و … را در بسته های کوچک درون فریزر خود بگذارید. همینطور می توانید مایه موردنیاز و اولیه بعضی از غذاها را تهیه نمایید و درون فریزر بگذارید.

انواع اقدامات قبل زایمان

خرید وسایل بهداشتی موردنیاز :

پس از زایمان به فهرستی از لوازم بهداشتی احتیاج خواهید داشت. پس بهتر است برای این که خیال راحتی داشته باشد پیش از زایمان آن ها را آماده نمایید. از جمله این وسایل می توان به شامپوی سر و بدن کودک، الکل، نوار بهداشتی، داروی شیرافزا و … اشاره کرد.

اختصاص وقت به خود :

فرصتی که قبل از تولد نوزاد خود دارید خیلی ارزشمند می باشد. پس سعی کنید برای خود و همسرتان وقتی در نظر بگیرید چرا که امکان دارد بعد از به دنیا آمدن نوزاد فرصت لازم برای این که بتوانید وقت هایی را با کمال آرامش در کنار همسرتان باشید را نخواهید داشت. حدود یک هفته پیش از زایمان به آرایشگاه بروید و به خود برسید. در صورتی که فرصت کافی را دارید با گفتگو با پزشک خود در سه ماهه دوم حاملگی به سفر بروید. چرا که این در واقع آخرین دفعه است که می توانید به صورت دو نفره و بدون دغدغه به مسافرت بروید.

لیست کارهای قبل وضع حمل

جمع کردن اطلاعات لازم درباره بچه داری :

بهترین کار این است که خود را برای روزها و ماه های اولیه تولد فرزندتان کاملا آماده نمایید. در رابطه با خوردنی های سالم در دوره شیردهی و غذاها و خوراکی هایی که باعث افزایش و کاهش شیر می شود و همچنین مواد غذایی نفاخ بررسی و مطالعه نمایید. همینطور درباره شرایط خطرناک نوزاد و وضعیت هایی همچون شکم درد کودک و کولیک نوزاد نیز اطلاعات جمع آوری نمایید.

گوش کردن آهنگ و موسیقی :

گوش کردن موسیقی و آهنگ هایی که آرامش بخش هستند اثر زیادی بر روی کارکرد بهتر مغز جنین دارد و موجب کم شدن استرس و افسردگی و خشم و عصبانیت مادران در دوران حاملگی می شود. همینطور موجب بالا رفتن میزان یادگیری نوزاد در دوره بزرگسالی خواهد شد.

انواع کارهای قبل زایمان

در این مطلب شما عزیزان را با انواع اقدامات مهم و کارهای قبل زایمان به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم از آن نهایت استفاده را برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو