بررسی ال جی وینگ یک اسمارتفون جذاب با کاربردی

بررسی ال جی وینگ یک اسمارتفون جذاب با کاربردی


منبع: آرگا

78

1400/1/24

18:05


از گوشی منحصر به فرد ال جی وینگ در سپتامبر ۲۰۲۰ رونمایی و در ماه اکتبر روانه بازار شد. ال جی وینگ تقریبا گران قیمت بوده و با طراحی خاص از نمایشگر چرخان و دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل بهره می برد. با بررسی این گوشی خارق  العاده همراه این مطلب از آرگا باشید.

ال جی وینگ در زمان عرضه با قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار روانه بازار شد. این محصول خارق العاده یکی از بهترین و با کیفیت ترین گوشی های بازار است و نخستین اسمارتفون از سری explorer (کاوشگر) ال جی محسوب می شود. در ادامه به بررسی ال جی وینگ می پردازیم.

بررسی گوشی ال جی وینگ: خارق العاده و جذاب

کمپانی ال جی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ از جدیدترین گوشی هوشمند هود به نام ال جی وینگ رونمایی و آن را بعد از حدود یک ماه در ۱۵ اکتبر روانه بازار نمود. این گوشی نخستین محصول از سری explorer(کاوشگر) ال جی محسوب می شود که از طراحی خاص و منحصر به فردی بهره می برد. ال جی وینگ در زمان عرضه قیمتی حدود هزار دلار داشته که نسبتا بالاست. با این حال با پرداخت این هزینه یکی از بهترین، با کیفیت ترین و جدید ترین گوشی های موجود در بازار را در اختیار خواهید داشت. می توان گفت از آنجا که تقریبا طراحی گوشی های متعدد بازار شبیه به هم و تکراری شده بود و نمونه های با طراحی متفاوت و شگفت انگیز در بازار معدود دیده می شد شرکت ال جی تصمیم گرفت تا با طراحی ال جی وینگ به عرصه طراحی های خاص بازار رونقی بخشد و از رقبایش در این زمینه عقب نماند.

همانطور که پیشتر اشاره شد ال جی وینگ نخستین گوشی از پروژه کاوشگر محسوب می شود و این پروژه در حقیقت چشم انداز کمپانی کره ای به آینده اسمارتفون ها بوده و با هدف یافتن مفاهیم ناشناخنه کاربردپذیری و سعی در جهت گسترش صنعت گوشی های هوشمند صورت گرفته است. این دیدگاه ال جی در پروژه کاوشگر را می توان در طراحی خاص ال جی وینگ مشاهده نمود. کاربر با چرخاندن ۹۰ درجه ای قسمت جلویی گوشی با نمایشگر مخفی شده ای روبرو شده و به شکل افقی از نمایشگر اصلی می تواند بهره ببرد.

این قابلیت جذاب، استفاده همزمان از دو اپلیکیشن را در ال جی وینگ موجب شده یا کاربر می تواند از صفحه نمایش دوم به امکاناتی فراتر از اپلکیشن باز شده در نمایشگر اصلی دست پیدا کند. نکته جالب این است که ساختار کلی و سخت افزاری گوشی ال جی وینگ به نسل قبلی خود یعنی ال جی velvet شباهت های زیادی دارد از این رو به شدت محبوب است. در ادامه با بررسی گوشی ال جی وینگ با مشخصات و قابلیتهای این محصول خارق العاده کره ای بیشتر آشنا خواهید شد.

طراحی منحصر به فرد

در بررسی طراحی ال جی وینگ می توان گفت شاید در ابتدا ظاهر آن ساده به نظر برسد ولی با دیوایسی مواجه ایم که قطعا نظر بیننده را به خود جلب خواهد کرد. هنگامی که این گوشی هوشمند را نخستین بار در دست بگیرید و نمایشگر چرخان آن را به حرکت درآورید متوجه طراحی خاص و منحصر به فرد ال جی وینگ خواهید شد. آنچه در مورد این گوشی با ابعاد ۱۰.۹*۷۴.۵*۱۶۹.۵ میلیمتر و وزن ۲۶۰ گرم حائز اهمیت است عملکرد خوب طراحی آن در هر دو حالت می باشد چنانچه از وزن و ضخامت ال جی وینگ چشم پوشی نمایید استفاده از گوشی در حالت اولیه همانند استفاده از بیشتر گوشی های غول پیکر مانند گلگسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ به نظر می رسد و ماژول دوربین عقب بسیار شبیه نوت ۲۰ اولترا می باشد.

ال جی مدعی است ال جی وینگ قابل چرخاندن تا ۲۰۰ هزار بار می باشد به این ترتیب بیش از ۵ سال این امکان فراهم است که روزانه این دیوایس را ۳۰ مرتبه بدون نگرانی از ایجاد هیچ مشکلی باز و بسته نمایید. در حالت چرخان یا swivel پشت نمایشگر اصلی در معرض دید قرار گرفته و ال جی طرح ماتریس نقطه ای را به این بخش اضافه کرده که جلوه ای پریمیومی دارد. به خاطر طراحی نمایشگر چرخان دوربین سلفی جلویی قابل استفاده نیست. از این رو ال جی وینگ دارای یک دوربین سلفی پاپ آپ می باشد. مشابه دیگر دیوایس ها این سیستم نیز فقط درصورت نیاز به بیرون کشیده می شود. وقتی این امر رخ می دهد انیمیشن زیبا و ظریفی روی نمایشگر دیده می شود که جزئیات ظریفی هم دارد.

در لبه کناری دستگاه کلیدهای تنظیم صدا و پاور حضور دارند که با انحنایی ظریف از اندازه دقیق و یکسانی هم بهره می برند. کیفیت ساخت کلیدها بالا بوده ولی نکته قابل انتقاد این است که با قرار گرفتن نمایشگر در حالت چرخان، صفحه اصلی دسترسی به این کلیدها را غیر ممکن می سازد. هرچند ال جی وینگ از استاندارد ضد آب آی پی ۶۸ بهره نمی برد ولی دارای گواهینامه آی پی ۵۴ می باشد. باید گفت این گوشی در برابر پاشش آب مقاوم است ولی در موقع شنا یا عمق زیاد آب گواهینامه ای دریافت نکرده است. از نکات قابل انتقاد دیگر در ال جی وینگ ، حذف جک هدفون می باشد و از این گزینه خبری نیست.

با توجه به بررسی ها و به طور خلاصه می توان گفت گوشی ال جی وینگ، پرجمدار شرکت ال جی با بهره مندی از دو نمایشگر و قابلیت swivel و ابعادی که پیشتر اشاره شد جزو اسمارتفون های غول پیکر قرار گرفته ولی طراحی جدید و زییا، قاب آلومنیومی و بدنه شیشه ای ال جی وینگ را خوش دست ساخته است. در حقیقت طراحی جدید گوشی به این شکل است که یکی از نمایشگرها حدود نود درجه چرخیده و در حالت افقی قرار می گیرد و صفحه نماش دوم در حالت مربع و زیر آن حضور دارد. نمایشگر بالایی ۶.۸ اینچی بوده و نمایشگر دوم ۳.۹ اینچ سایز دارد. از لحاظ باز و بسته کردن ال جی وینگ در بررسی ها مشخ شد نمایشگر بالایی با لمس آرامی در یک حرکت به سرعت و روان گشوده می شود. در حقیقت باز شدن گوشی تنها با انگشت شست امکان پذیر است ولی برای بستن باید از دو دست استفاده کرد.

نمایشگر دوگانه

به بررسی نمایشگر دوگانه ال جی وینگ می پردازیم. طراحی این نمایشگر ، خاص و متفاوت بوده به طوری که نمایشگر اصلی و اولیه  P-OLED با سایز ۶.۸ اینچ، رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۶۰ پیکسل را ارائه می دهد و نمایشگر دوم G-OLED بوده و با سایز ۳.۹ اینچ رزولوشن ۱۰۸۰*۱۲۴۰ پیکسل را عرضه می دارد.

هر دو نمایشگر با کیفیت ۱۰۸۰Pهمراه بوده که جای انتقاد دارد چرا که این نمایشگرها تنها نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز را ارائه می دهند. و ال جی تمایلی به استفاده از نرخ نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز را نداشه است. البته نمایشگر غول پیکر ال جی وینگ قادر است همه نیازهای کاربر را کاملا رفع نماید. بررسی ها نشان می دهد صفحه نمایش چرخان ال جی وینگ از اصلی ترین و مهم ترین قابلیت های دستگاه می باشد که نخستین بار در گوشی هوشمند به کار گرفته شده است. و احتمالا دلیل قیمت بالای گوشی به نمایشگر آن بر می گردد.

هرچند شاید در زمینه نمایشگر ، گوشی ال جی وینگ بهترین نباشند ولی نمایشگرهای اولد ال جی وینگ تراکم پیکسلی بالایی داشته و هر دو صفحه با رنگ های زنده و مشکی عمیق خیلی روشن همراه هستند. ضمنا کنترل های معمولی بر روی کیفیت نمایشگرها فراهم شده است و با مواردی همچون حالت نمایش و توانایی تنظیم دقیق درجه حرارت رنگ، اشباع و … می توان از نمایشگر جذاب ال جی وینگ بهره برد. ضمنا سرعت و جابجایی میان دو نمایشگر نیز عملکرد قابل قبولی دارد. نکته قابل انتقاد به نمایشگر حضور سنسور اثرانگشت روی آن می باشد که نسبت به سنسور دیگر گوشی ها سرعت کمی دارد و باید برای قفل گشایی کمی صبور بود.

دوربین ها با ترکیب بندی عجیب

بررسی ها نشان می دهد ترکیب دوربین های استفاده شده در گوشی ال جی وینگ به شدت مورد تعجیب کاربران و منتقدین قرار گرفته است. این گوشی با یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 در بازار عرضه می شود و دوربین ثانویه آن ۱۳ مگاپیکسلی اولتراواید با در یچه دیافراگم f/1.9 می باشد ضمنا یک دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی دیگر با فاصله کانونی f/2.2 یز دوربین دوم را یاری می کند تا نهایت تجربه عکاسی را به کاربر ارائه دهد.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید این اسمارتفون یک ویژگی خاص  به نام Gimbal دارد که از طریق آن می توان به صورت دستی یا اتومات توسط جوی استیک بر روی صفحه نمایش دوم تصاویر را تنظیم نمود. به عبارت دیگر این محصول قادر است تا ۹۰ درجه در راستای عمودی و افقی بچرخد. تنها کافی است وارد برنامه دوربین شده و آن را فعال نمایید تا دوربین در جهت مدنظر بچرخد. بر روی نمایشگر ال جی وینگ هیچ اثری از دوربین مشاهده نمی شود چرا که شرکت سازنده بر روی کیفیت صفحه نمایش های خود حساس بوده از این رو به جای دوربین معمولی گوشی را با یک دوربین کشویی در اختیار شما قرار می دهد. کیفیت ۳۲ مگاپیکسلی دوربین سلفی پاپ آپ ال جی وینگ خیال شما را از بابت سلفی گرفتن های باکیفیت در شرایط مختلف نوری حتی کم نور راحت می کند. ناگفته نماند این دوربین های عجیب و شگفت انگیز زوم تا ۲ برابر را به آسانی در اختیار قرار می دهند.

از دوربین های سه گانه ال جی وینگ دوربین اصلی برای عکسبرداری در حالت افقی و دو دوربین اولتراوید در حالت پرتره استفاده می شوند. بررسی ها نشان می دهد این قابلیت سبب شده ال جی وینگ بتواند در حالت باز شدن صفحه نمایش ثانویه ویدیوی افقی را ضبط نماید در حالی که کنترلرهای دوربین روی نمایشگر دوم نشان داده می شوند. ناگفته نماند ال جی برای نخستین بار از قابلیت ضبط دوتایی برای جابجایی میان دو دوربین عقب و دوربین سلفی در این گوشی بهره برده است.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی ها مشخص شد اسمارتفون ال جی وینگ در بخش نزم افزاری با سیسم عاملی بر پایه اندروید ۱۰,Q OS عرضه شده است ولی خبرها حاکی از آن است که این گوشی درحال حاضر آپدیت ۱۱ را نیز دریافت کرده است. ضمنا ال جی رابط کاربری ویژه ای برای محصول جدید خود در نظر گرفته که Swivel Home نام دارد. هنگامی که نمایشگر بالایی چرخانده شد یا به اصطلاح باز شد لیستی از اپلیکیشن ها نمایش داده می شود که می توان به انتخاب هر یک اقدام کرد. در حقیقت می توان تعیین کرد هر یک از اپلیکیشن ها در کدام نمایشگر(بالایی یا پایینی) اجرا گردد.

البته امکان اجرای هر دو اپلیکیشن به صورت همزمان بر روی گوشی وجود دارد اما به خاطر طراحی خاص نمایشگرهای گوشی فقط نیمی از برنامه ها از این ویژگی پشتیبانی دارند و می توانند روی صفحه نمایش ثانویه ال جی وینگ اجرا شوند. ضمنا اگر درحال رانندگی باشید می توانید هنگام باز کردن گوشی همزمان از گوگل مپ در نمایشگر بالایی بهره برده و از طریق نمایشگر دوم به شنیدن موسیقی دوم خود بپردازید.

در بخش سخت افزاری بررسی ها نشان می دهد گوشی ال جی وینگ به پردازنده اسنپدراگون ۷۶۵G هفت نانومتری ۸ هسته ای( یک هسته Kyro 475 prime با فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز، یک هسته kyro 475 gold با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز و ۶ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی kyro 475 silver) مجهز است و از فناوری شبکه ۵G پشتیبانی می کند. ال جی وینگ از یک رم ۸ گیگابایتی و دو حافظه داخلی ۲۵۶ /۱۲۸ گیگابایت بهره می برد و از طریق کارت اس دی قابلیت ارتقا تا ۲ ترابایت را دارد. همه این موارد نشان می دهد ال جی وینگ علاوه بر رفع نیازهای شما از بابت فضای ذخیره سازی می تواند تجربه گیمینگ مطلوبی را به ارمغان آورد. ناگفته نماند پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۲۰ وظیفه پردازش های گرافیکی ال جی وینگ را بر عهده دارد.

باتری و اتصالات

یکی از نکات قابل انتقاد به گوشی ال جی وینگ باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی آن می باشد که در میان گوشی های پرچمدار یک باتری معمولی محسوب می شود. هرچند این باتری در دنیای امروزی خیلی خوب نباشد ولی باز هم با توجه به استفاده کاربر می تواند طول عمر و دوام نسبتا زیادی را به ارمغان آورد. ناگفته نماند این اسمارتفون از قابلیت شارژ سریع +۴.۰ و شارز بی سیم هم پشتیبانی می کند. در ادامه قابل ذکر است اتصالات گوشی ال جی وینگ شامل شبکه بی سیم، بلوتوث، GPS,NFC, OTG و یو اس بی تایپ سی اشاره کرد. ضمنا حسگرهای گوشی شامل حسگر اثر انگشت (پایین نمایشگر، اپتیکال)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت و قطب نما می باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو