پول را چه کسانی اختراع کردند ؟

منبع: مینویسم

78

1400/1/24

19:45


پول را چه کسانی اختراع کردند؟

پول را چه کسانی اختراع کردند؟

قبل از هرچیز باید بدانیم که در گذشته، هر فردی با تلاش خود نیازهای زندگی را تأمین می کرد. ولی با گذشت زمان خواسته ها و نیازهایش هم بیشتر شدو ناگزیر بود از راه معاوضه جنس با جنس (معاوضه مستقیم کالا با کالا) نیازهایش را برطرف کند. اما مبادله کالا به کالا مشکلات بسیاری به همراه داشت. عدم تعیین ارزش کالاها، یافتن طرفین مبادله دو کالا . اما پول را چه کسانی اختراع کردند ؟ برای دانستن پاسخ این سوال ادامه این مطلب را بخوانید.

پول را چه کسانی اختراع کردند ؟

برای حل مشکلات ابتدا اشیا و یا کالاهایی را به‌عنوان واسطه مبادله انتخاب کرد و انتخاب آن بستگی به نوع و فراوانی آن شیء یا کالای واسطه در آن محدوده یا شهر داشت مثل صدف در سواحل دریا و گوسفند و گاو در نواحی کوهستانی و معتدل. اگرچه تا مدتی سیستم داد و ستد به‌عنوان روشی برای تبدیل کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به خاطر مشکلاتی چون؛ باید فردی را پیدا می‌کرد که حاضر به تعویض کالای خود با کالای او باشد و یا مدت زمان زیادی طول بکشد.
احتمال داشت کالاها خیلی طول بکشد تا مشتری پیدا کند و دراین مدت آسیب ببیند و دیگر قابل‌استفاده نباشد.

اگر اندازه و حجم کالاها بزرگ بود، نمی‌توانست آن را به‌سادگی جابه‌جا کنید.امکان بخش‌بندی کردن کالا معمولاً وجود نداشت.ممکن بود سر ارزش‌گذاری با طرف دیگر کنار نیاید… باعث شد تا پس از مدتی پول اختراع شود. اما واقعا پول را چه کسانی اختراع کردند؟

با استناد به گفته های تاریخ نگار یونانی «هرودوت» ، حدود 700 سال قبل از میلاد اولین مردمی که از سکه های طلایی و نقره ای استفاده کردند لیدی ها بودند. و همچنین اولین مردمی بودند که فروشگاه های خرده فروشی را در مکان هایی دائم به راه انداختند. البته اولین سکه ها نه از طلا و نقره نبودند، بلکه از آلومینیومی که از ترکیب هر دو به طور طبیعی ساخته می شد، «الکتروم» ، نامیدند.تاریخ ضرب سکه به طور قاطع مشخص نیست.

اما تاریخ شناسان زمان آن را چیزی در حدود 700 تا 550 سال قبل از میلاد می دانند. یک سری شواهد هم وجود دارد که نشان می دهد پول حتی به قبل از تمدن بابل یعنی 2050 سال قبل از میلاد بر می گردد. یعنی در زمان سوری ها. و هم چنان پاسخ این سوال که مخترع پول کیست، بی پاسخ می ماند. زیرا این موضوع به گذشته های خیلی دور بر می گردد، که خیلی اسناد و مدارکی از آن زمان ها در دست نیست.

تاریخچه پول در ایران 

پيش از روي كار آمدن هخامنشيان و سقوط كشور ليدي، ايرانيان از اختراع پول و رواج آن در خاك همسايه خود آگاهي داشته‌اند زيرا پس از فتح ليدي به دست كوروش كه اين سرزمين نيز در قلمرو حكومت هخامنشيان درآمد در اكروسارس پايتخت ليدي كارگاه سكه‌زني (ضرابخانه) وجود داشته و به تحقيق دانشمندان امروزي ثابت شده كه اختراع سكه در روزگار شهرياري خاندان مرمناد اتفاق افتاده است. اولين سكه‌اي كه در ايران رواج يافت، در زمان داريوش اول (516 ق.م) ضرب شد و نام آن دريك بودو سكه ديگري كه رواج داشت “شكل ” بود.

پول را چه کسانی اختراع کردند ؟

پول را چه کسانی اختراع کردند ؟

برای پاسخ به این پرسش که پول را چه کسانی اختراع کردند باید بدانید که زمانی که سکه جایگاهی در بازارهاي مختلف مبادلات و معاملات پيدا كرد، تجارت را به شکل گسترده، توسعه دادو موجب گسترش حرفه صرافي شد. صاحبان اين حرفه واسطه عمليات پولي بين تجار در داخل و خارج از كشور بودند كه مقدمه انتشار پول كاغذي و تشكيل بانك‌هاي امروزي شد.

نشر پول كاغذي در گذشته به صورت مختلف وجود داشت كه در زمانها و مكانهاي گوناگون داراي نقش و وظايف محدود و خاصي بوده است. به طور مثال در روم قبل از ميلاد، صرافها اسناد كاغذي (دست نوشته‌هايي) در اختيار مشتريان خود قرار می دادند و يا به اشخاصي كه مسكوكات (فلزات قيمتي) خود را پيش آنها به امانت مي‌گذاشتند، سندي به عنوان “قبض رسيد ” مي‌دادند. اين اسناد كه به عنوان “قبض رسيد ” معروف بودند، به اعتبار صراف صادركننده در بازار دست به دست مي‌گشتند و وظايف پول مسكوك (فلزی) و رايج آن زمان را انجام مي‌دادند.

بهترین راه سرمایه گذاری با پس اندازمان در شرایط فعلی ایران چیست؟

اينگونه پايه‌گذار سيستم پول كاغذي به اسكناس شد كه از شروع انتشار رابطه ثابتي بين ارزش اسكناس معاملاتي با طلا و نقره برقرار کرد و قانونی شد. و از قرن نوزدهم، در مقررات و قوانين پولي و بانكي هر كشور و تحت عنوان پول قانوني، رايج و در اقتصاد و سرمايه‌داري متداول و مطرح شد.

در اخر جوامع مختلف فلزات گران بها را برای استفاده به عنوان پول کنار گذاشتند. سکه ها و اسکناس های جدید از فلز های گران بها ساخته نمی شوند و هر کدام ارزشی مشخص دارند که همه روی آن توافق دارند. دولت ها و بانک ها وعده می دهد که اسکناس شما را با مقدار مشخصی نقره یا طلا معاوضه کنند. اولین اسکناس فیات یا همان پول بی پشتوانه چاپ شده در ایران به دوران قاجاره در حدود سال 1229 بر می گردد.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو