مصرف زیاد گوشت دقیقاً با بدن چه می کند؟

مصرف زیاد گوشت دقیقاً با بدن چه می کند؟


منبع: روزیاتو

43

1400/1/24

20:01


گوشت قرمز گرچه بخش مهمی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهد اما افراط در مصرف آن ممکن است برای سلامت تان مضر باشد. این بدان معنی نیست که باید خوردن گوشت را به طور کامل کنار بگذارید، اما خوب است که بدانید مصرف بیش از اندازه ی گوشت با بدن تان چه می کند.

در ادامه می خواهیم ببینیم زیاده روی در مصرف گوشت چه خطراتی دارد.

۱- ممکن است دچار سنگه کلیه شوید

پروتئین های حیوانی مملوء از ماده ای به نام پورین هستند. این ماده تبدیل به اوریک اسید می شود و بالا بودن سطح این اسید در بدن می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. با محدود کردن مصرف گوشت و همینطور نوشیدن زیاد آب می توانید جلوی این مشکل را بگیرید.

۲- ممکن است آب بدن تان را از دست دهید

به دلیل ازدیاد اوریک اسید که در مورد قبلی از آن صحبت شد، ممکن است بیشتر از معمول احساس تشنگی کنید. کلیه های شما برای رقیق کردن هر ماده ی زائد سمی به آب نیاز دارند، بنابراین حتماً همیشه و همه جا با خود آب به همراه داشته باشید.

۳- ممکن است دچار یبوست شوید

مواد غذایی گوشتی پروتئین زیاد اما فیبر کمی دارند. این فیبر را معمولاً از میوه ها و سبزیجات یا غلات کامل دریافت می کنید، بنابراین حتماً همه ی این گروه های غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یبوست و دردناک بودن اجابت مزاج می تواند اولین نشانه های کمبود فیبر باشد.

۴- ممکن است دچار سردرد شوید

از دست رفتن آب بدن می تواند باعث سردرد هم شود. این امر باعث بیشتر شدن غلظت خون می شود که معنایش آن است که خون کمتری به سمت مغز جریان می یابد. از طرفی دیگر، برخی فرآورده های گوشتی مانند هات داگ حاوی نیترات هستند که می تواند باعث افزایش گردش خون به سمت مغز شود.

۵- ممکن است دچار مشکلات قلبی شوید

هر چه فیبر بیشتری در رژیم غذایی تان باشد، قلب تان سالم تر باقی می ماند. اگر بیشتر گوشت می خورید بنابراین فیبر کمی دریافت می کنید. به خصوص گوشت قرمز می تواند به قلب تان صدمه بزند. گوشت قرمز می تواند خطر مشکلات مرتبط با قلب را ۳ برابر کند و حاوی مقادیر زیادی چربی های اشباع شده است. چربی های اشباع شده سطح کلسترول مضر خون را افزایش می دهند.

۶- ممکن است بیشتر بیمار شوید

چربی های اشباع شده ی موجود در گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده حاوی آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن نیست. این آنتی اکسیدان ها بیشتر در میوه ها و سبزیجات وجود دارند. به همین دلیل است که تنوع رنگ در رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. برخی میوه ها رنگ خود را از رنگدانه هایی می گیرند که به گروه های خاصی از آنتی اکسیدان تعلق دارند.

۷- ممکن است دهان تان بدبو شود

رژیم غذایی که پروتئین و چربی زیاد اما کربوهیدرات کمی داشته باشد، می تواند بدن را به تولید کتون وادارد. کتون از طریق تنفس منتشر می شود و بویی شبیه به استون دارد. به همین دلیل، اگر تا به حال رژیم کتو گرفته باشید، ممکن است مشکل بدبویی دهان را تجربه کرده باشید. بنابراین حتماً مقداری کربوهیدرات هم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۸- ممکن است موها و پوست تان دچار مشکلاتی شوند

فرآورده های گوشتی به ندرت حاوی ویتامین سی هستند. این ویتامین نقشی اساسی در تشکیل کلاژن دارد، نوعی پروتئین که موها، پوست، ناخن ها، استخوان ها و دیگر بخش های بدن را بهبود می بخشد. اگر متوجه تغییرات ناخوشایندی در موها و پوست خود شده اید، شاید لازم باشد در رژیم غذایی خود تجدید نظر و مصرف گوشت را کم کنید.

۹- ممکن است استخوان هایتان ضعیف شود

مصرف زیاد پروتئین می تواند باعث شود کلسیم بیشتری را از طریق ادرار از دست دهید. این در حالی است که کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است. بدن ما از خود کلسیم تولید نمی کند و فقط از طریق مواد غذایی یا مکمل ها می توان آن را دریافت کرد. اگر به بدن کلسیم کافی نرسد، استخوان هایتان می توانند ضعیف شوند.

۱۰- ممکن است بیشتر احساس خستگی کنید

هضم غذاهای گوشتی برای دستگاه گوارش دشوارتر است تا هضم میوه ها و سبزیجات. به همین خاطر بدن تان برای هضم کباب تلاش بسیار بیشتری باید کند و به همین دلیل است که ممکن است بعد از خوردن یک غذای سنگین کمی احساس بی حالی کنید.

۱۱- ممکن است در تغییرات آب و هوایی نقش داشته باشید

یک روز مصرف نکردن گوشت نه تنها برای بدن تان بلکه برای محیط زیست هم مفید است. ممکن است نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای ایفا کنید، چون در اینصورت زمین و دام کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. تصور کنید اگر همه ی ما یک روز را برای این کار انتخاب می کردیم، همگی می توانستیم زندگی پایدارتری داشته باشیم.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو