جنگ و صلح در خاورمیانه، مذاکره در وین

جنگ و صلح در خاورمیانه، مذاکره در وین


منبع: برترین ها

37

1400/1/24

22:12


مذاکرات برجامی ایران و ۴+۱ که با حضور غیر مستقیم آمریکا همراه و به اذعان طرف‌های گفتگو در حال پیشرفت بود به یکباره با حادثه روز یکشنبه در مجتمع غنی‌سازی در نطنز دچار چالش جدی شد.

برترین‌ها: مذاکرات برجامی ایران و ۴+۱ که با حضور غیر مستقیم آمریکا همراه و به اذعان طرف‌های گفتگو در حال پیشرفت بود به یکباره با حادثه روز یکشنبه در مجتمع غنی‌سازی در نطنز دچار چالش جدی شد.

در اولین واکنش پس از این ماجرا علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این اقدام همچنین نشان دهنده ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.

سخنگوی وزارت خارجه هم رژیم صهیونیستی را پشت این داستان دانست و وعده انتقام داد.

پست اینستاگرامی خطیب‌زاده درباره سند ۲۵ساله

این اقدام خرابکارانه که با مخالفت صریح برخی کشورها مانند روسیه و قطر همراه بود و حتی اتحادیه اروپا هم به آن واکنش منفی نشان داد، موجب اقدامات جدید ایران در رابطه با برنامه های هسته ای و برجام شد.

اولین اقدام ایران در این باره در صحبت‌های مذاکره کننده ارشد ایران نمود پیدا کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزات امور خارجه که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور دارد، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد.

وی گفت: ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

عراقچی: در حال تهیه فهرست لغو تحریم‌ها هستیم

عراقچی همچنین اعلام کرد: هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

خبرگزاری اصولگرای تسنیم هم در خبری ادعا کرد:

منابع مطلع در مذاکرات به خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم گفتند که ایران برای مذاکرات وین 4 شرط تعیین کرده است تا از دام تبلیغاتی و راهبردی آمریکایی‌ها اجتناب شود.

نخستین شرط ضرورت رفع کامل همه تحریم‌هاست و در این بین تفاوتی میان تحریم‌هایی که در دوره اوباما وضع شده است و یا تحریم‌های ترامپ نخواهد بود، چه آنکه در دوران اوباما نیز تحریم‌های بسیاری علیه ایران وضع شده است،
همچنین در این بین بر ضرورت رفع همه تحریم‌ها تأکید شده است تا آمریکا و شرکای اروپایی‌اش امکان بهره‌گیری از تفسیر ظالمانه‌ مبنی بر اینکه برخی تحریم‌ها منشأ یا علت دوگانه دارند و صرفاً هسته‌ای نیستند، نداشته باشند و همچنین تحریمهای پیشین یا تحریم‌های جدید با برچسب‌های جدید بازنگردد، لذا آمریکا باید تمام تحریم‌ها را طبق وظیفه خود در مذاکرات هسته‌ای بردارد.

شرط دوم بر منتفی بودن کامل هرگونه اقدام گام به گام است. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده است و لذا باید تمام تعهداتش را اجرایی کند و در این بین تحت هیچ شرایطی اقدامات گام به گام در کار نخواهد بود بلکه آمریکا باید به تمام تعهداتش برگردد.

شرط سوم تأکید بر این گزاره مهم است که مذاکرات وین نباید مشمول مرور زمان شود بلکه باید در فرصت کوتاهی یا به نتیجه برسد یا متوقف شود. آمریکا و اروپایی‌ها تمایل دارند ایران را در یک پروسه فرسایشی از مذاکرات قرار دهند تا اولاً ایران پله پله و به‌مرور از حقوق خود محروم شود و ثانیاً در صورت عدم نتیجه‌گیری در فاز پایانی، ایران به‌عنوان مسئول شکست مذاکرات معرفی شود.

امّا شرط چهارم بر ضرورت یک راستی‌آزمایی واقعی و نه عجولانه از ناحیه ایران است. ایران باید رفع کامل و واقعی تحریم‌ها (به‌نحوی که در عمل موجب انتفاع ملت ایران شود) و بازگشت‌ناپذیر بودن آنها را راستی‌آزمایی کند و سپس گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را به عقب برگرداند، بنابراین یک لغو محدود و صوری تحریم‌ها و یا راستی‌آزمایی عجولانه و غیردقیق ممنوع خواهد بود.

ساعاتی پیش هم منابع خبری گزارش دادند، یک کشتی رژیم صهیونیستی در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفته است.

ادعای هدف گرفتن کشتی اسرائیلی با موشک ایرانی

به نقل از تارنمای یو نیوز، یک کشتی تجاری حامل خودرو با پرچم رژیم صهیونیستی که در نزدیکی بندر الفجیره امارات متحده عربی هدف قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، نام کشتی هایبرن متعلق به شرکت اسرائیلی PCC بوده است.

در باره این اخبار و اتفاقات هادي خسروشاهين، روزنامه نگار در صفحه اینستاگرامی خود در تحلیلی نوشت: همه قرائن و شواهد نشان مي دهد كه ايالات متحده و اسراييل از سال ٢٠٠١ در حال كار مشترك بر روي پروژه اي بودند كه طي آن از طريق قراردادن مواد منفجره در تاسيسات اتمي ايران سيستم برق اوليه و پشتيبان مورد نياز براي فعاليت سانتريفيوژها را قطع كنند و به اين وسيله خسارت زيادي به پروسه غني سازي اورانيوم وارد كنند.

اين راز را براي اولين بار جيمز رايزن در كتاب وضعيت جنگ -تاريخ مخفي سيا و دولت بوش- در سال ٢٠٠٦افشا كرد.او مي نويسد كه كار بر روي پروژه انتقال مواد منفجره و اسيب رساندن به خطوط برق سايت هاي هسته اي در دولت بوش آغاز شد و سيا اين پروژه را بصورت ازمايشي در نوادا به انجام رساند اما به موفقت هاي مورد نظر نرسيد و كنار گذاشته شد.

تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو

اين پروژه انچنان كه نيويورك تايمز در گزارش ١٢اوريل ٢٠٢١مي نويسد بار ديگر در دستور كار دولت اوباما قرار گرفت ولي در نهايت در سال ٢٠١٠به سود پروژه استاكسنت كنار گذاشته شد.سيا در اين دوره اين روش را مطمئن تر از انتقال مواد منفجره به داخل تاسيسات براي اسيب رساندن به برق مركزي و كابل برق اضطراري مي دانست.

اما به نظر مي رسد اين پروژه پس از دوبار وقفه اين بار توسط موساد به انجام رسيده باشد.با اين حال سكوت امريكايي ها و اكتفا كردن به اين عبارت كه ايالات متحده در اين عمليات تخريبي مداخله نداشته است،اين تحليل را تقويت مي كند كه حداقل ايالات متحده به جز مسووليت مشترك در بنيان گذاشتن اين طرح در سال هاي ٢٠٠١و ٢٠٠٩ از اين عمليات اطلاع داشته است.

از طرف ديگر سفر استين به اسراييل همزمان با قطع برق نطنز، توييت او سه ساعت پس از اين عمليات مبني بر شراكت كامل ميان واشنگتن و تل اويو و كار مشترك بر تهديدات منطقه اي و همينطور نشست سه شنبه با عنوان گفت و گوهاي استراتژيك ميان جيك ساليوان مشاور امنيت ملي آمريكا و منير بن شبت مشاور امنيت ملي داخلي اسراييل در مورد فعاليت هاي منطقه اي ايران اين ظن را تقويت مي كند كه دولت بايدن حداقل بدنبال گفت و گوهاي تحت فشار با ايران در وين براي ارايه امتيازات كمتر به تهران است تا استراتژي همزمان حل معماي ايران در تمام زمينه ها به پيش رود و يا در سناريوي حداكثري در تلاش است با كمك اسراييل در عرصه ميداني از نفوذ و اهرم هاي فشار ايران بكاهد.

استفان اسليك مسوول سابق روابط آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا با موساد مي گويد ممكن است پيام هاي سياسي متنوعي قبل از عمليات در نظنز ميان اسراييل با طرف هاي آمريكايي و اروپايي رد و بدل شده باشد مبني بر اينكه منافع و آزادي عمل تل اويو در انجام چنين عملياتي نبايد ناديده گرفته شود.(تحريم هاي اخير اتحاديه اروپا عليه سپاه نيز احتمال پيگيري استراتژي مذاكرات تحت فشار را از طرف غربي تقويت مي كند)

نكته بسيار حايز اهميت اين است كه دو عمليات تخريبي از جولاي سال گذشته تا اوريل ٢٠٢١اين ادراك را ميان دشمنان ايران تقويت كرده است كه امكان تداوم چنين عمليات هايي در اينده نزديك وجود دارد. از همين رو ايران براي تصحيح اين ادراك در مقام پاسخ برامده است: آغاز غني سازي ٦٠درصد و انفجار كشتي در فجيره امارات.اين چرخه كنش ها و واكنش ها در صورت نرسيدن به يك نقطه توازني در مذاكرات و همچنين در حوزه ميداني از اين پتانسيل قوي برخوردار است كه كل مذاكرات وين را در آينده نزديك از مدار خارج كند و منطقه را وارد فاز تصاعد بحران كند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو