آموزش کاشت خیار چنبر و چگونگی رشد بهتر این گیاه

آموزش کاشت خیار چنبر و چگونگی رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

143

1400/1/25

00:06


توجه داشته باشید که خیار چنبر در واقع از دسته گیاهان بومی ارمنستان محسوب می شود که در این مطلب سعی داریم به بیان روش های پرورش و کاشت خیار چنبر در منزل بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی خیار چنبر نوعی خیار خاص با شکل متفاوت و البته طعمی بین کدو و خیار است و معمولا خیارهایی که از این کاشت برداشت می شوند دارای پوسته ای خشن با رنگ روشن خواهند بود. این نوع خیار به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه اغلب پرورش دهندگان قرار گرفته است.

آشنایی با کاشت خیار چنبر

بهتر است بدانید که خیار چنبر برای اولین مرتبه در کشور ارمنستان مورد کشت قرار گرفت و به همین خاطر با نام خیار ارمنی شناخته می شود. همچنین این گیاه به واسطه بافت ترد و خوش مزه اش طرفداران بسیار دارد و اگر شما نیز به این میوه علاقه مند هستید می توانید به راحتی اقدام به کاشت و پرورش نمایید زیرا اصول و مراحل بسیار راحتی دارد. جویدن یک خیار سالادی ترد در تابستان بسیار دلپذیر است و همچنین رشد خیارهای ارمنی در باغچه سبزی های تابستانی شما یکی از بهترین راهکارها برای جشن گرفتن در آفتاب خواهد بود. در واقع خیارهای ارمنی با عناوین زیادی مانند خیار های ماری شکل، خربزه های ماری شکل و خیارهای دراز شناخته می شوند. جالب است بدانید که شکل حلقوی عمدتا منحصر به دلیل اسامی مختلف آن است در حالی که به نظر می رسد برخی ها در درون مشابه خیار هستند اما نوعی از تیل یا خربزه قندی خواهند بود. معمولا پوست روشن این گیاه سبزی مارپیچ با طعم ملایم و خوردنی است که وقتی تکه شده باشد قطعا بوی خوشی مانند طالبی را تراوش خواهد کرد و خواص خیار چنبر نیز امروزه در میان عامه مردم زبانزد است.

چگونگی کاشت خیار چنبر

وسایل لازم برای کاشت:

همانطور که می دانید برای کاشت و پرورش این گیاه نیاز به وسایل و لوازم هایی دارید که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • کود طبیعی
  • خاک باغچه حاصلخیز
  • بذر خیار چنبر
  • دستکش باغبانی
  • آب پاش فشاری باغبانی
  • خاک انداز یا بیلچه باغبانی

وسایل لازم برای پرورش خیار

مراحل و دستورالعمل کاشت:

توجه داشته باشید که برای کاشت این گیاه در ابتدا بایستی بستر را آماده کنید یعنی خاک بستر حاوی ترکیب کود طبیعی و خاک حاصلخیز باغچه را فراهم نمایید و همچنین تمامی کلوخه های موجود در خاک را از بین ببرید. اگر بستر بسیار سنگین است می توانید برای بهبود زهکشی مواد طبیعی به آن اضافه کنید و سطح بستر را افزایش دهید.

معمولا برای افزایش باردهی خیار نیاز به حجم خوبی از نیتروژن دارید و به همین خاطر می توانید خاک را برای حجم نیتروژن آن با یک کیت کاری توسط خودتان آزمایش کنید و یا آن را به یک آزمایشگاه خاک بفرستید و کمبود نیتروژن خاک را به وسیله کود کشاورزی فاسد شده اصلاح نمایید.

سپس چاله هایی در حدود عمق ۱.۳۰ الی ۲.۳۰ سانتی متر در بستر کاشت با انگشتان خود ایجاد کنید و سپس هر ۲ الی ۳ دانه خیار را در هر چاله قرار دهید. توصیه می شود که چاله را با خاک پر کنید و بلافاصله آبیاری را انجام دهید.

بهتر است بدانید که بازه دمایی ایده آل برای جوانه زنی بذور بین ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است که اغلب بذرها می توانند در کمتر از مدت زمان سه روز در درجه حرارت بین ۲۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد به خوبی جوانه بزنند اما اگر درجه حرارت سردتر باشد شاید بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد.

توجه داشته باشید وقتی که نهال ها تا ارتفاع ۷.۳۰ تا ۱۰ سانتی متر رشد کردند می توانید خوشه های آن را برای هر منطقه کاشت کم کنید. اگر شما نوعی از خیار های تاکستان را کشت کرده اید بایستی در دوره رشد کوتاه برای رسیدن به نتیجه دلخواه یک داربست نصب نمایید زیرا رشد کردن گیاه روی دارست آن را به سوی رشد مستقیم و تمیز پیش خواهد برد.

مراحل پرورش خیار چنبر

به صراحت می توان گفت که غلظت رطوبت نیاز اولیه گیاه است و فشار آب به دلیل نوسانات بین خشکسالی و شرایط سیل می تواند منجر به تلخ شدن میوه شود. با این وجود خیار های ماری شکل می توانند به صورت مساعد در برابر فشار گرما بدون تاثیر بر کیفیت میوه به خوبی مقاومت کنند.

معمولا گل های مونث این گیاه در قسمت پایه دارای کشیدگی و برجستگی هایی هستند که آن ها را از گل های مذکر که اغلب در قسمت خوشه آشکار می شوند متمایز می کنند. البته که هر دو گل های مذکر و مونث زرد روشن هستند و تنها گل های مذکر اول نمایان می شوند و پس از گذشت یک یا دو روز شروع به ریزش می کنند.

گل های مونث نیز دو هفته بعد این روند را طی می کنند و پس از گرده افشانی که بین گل های مونث و مذکر اتفاق می افتد میوه تولید می شود. قسمت برجسته در پایین گل های مونث تولید کننده میوه هستند و میوه ها نیز بر اثر گرده افشانی متقابل به وجود خواهند آمد.

دقت داشته باشید که اگر گرده افشانی به صورت طبیعی انجام نشود باغچه سبزی شما تکرار نخواهد شد و شما نیاز به گرده افشانی دستی گل ها مانند گیاه کدو تنبل خواهید داشت. با انجام یکبار گرده افشانی گیاه مونث بسته می شود و شما سرعت تولید میوه را مشاهده خواهید کرد.

روش های کشت خیار چنبر

دستورالعمل برداشت:

بهتر است بدانید که خیار های ماری شکل معمولا می توانند به طول ۹۱ سانتی متر رشد کنند اما سایز آن ها بستگی به نوع دانه ای که کاشته اید دارد. برای افزایش ثمره دهی می توانید برداشت خیارها را زمانی که به ۳۰ الی ۴۵ سانتی رسیدند آغاز نمایید و همچنین که برداشت های مکرر فشار روی گیاه را کاهش می دهد و گیاه را به میوه دهی بیشتر ترغیب خواهد کرد.

اجازه ندهید میوه های بیش از حد برسند زیرا نه تنها باعث از دست دادن طعم آن می شود بلکه تولید دانه خام برای کاشتن را نیز متوقف خواهد کرد. گیاهان معمولا تا زمانی که هوا گرم است به تولید ادامه می دهند و توصیه می شود که خیارهای برداشت شده را در فضای یخچال نگهداری نمایید.

مراحل برداشت خیار چنبر

شرایط مورد نیاز برای پرورش خیار چنبر:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند احتیاج به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم تا به بیان آن ها بپردازیم:

نور و دما:

از آنجایی که خیار چنبر از دسته گیاهان آفتاب دوست می باشد قطعا بایستی آن را در محیط هایی با نور کافی و ترجیحا در مکانی با آفتاب مستقیم کشت نمایید. همچنین مکان هایی که دارای نور بسیار کم هستند برای کاشت این گیاه توصیه نمی شوند. در مورد دمای مورد نیاز گیاه خیار چنبر نیز می تواند گفت که بازه دمایی بین ۱۷ الی ۲۰ درجه سانتی گراد بهترین دما برای رشد خیار چنبر ها خواهد بود و معمولا توصیه می شود که کاشت بذر را در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد انجام دهید.

آبیاری:

دقت داشته باشید که بهترین زمان برای آبیاری بستر کاشت خیار چنبر هر ۵ الی ۷ روز است که البته این زمان با توجه به نوع خاکی که در بستر وجود دارد متفاوت خواهد بود.

آبیاری مورد نیاز بستر گیاه

خاک:

به طور کلی خاک یکی از مهم ترین عوامل در رشد هر گیاهی محسوب می شود که بهترین ترکیب خاک برای این گیاه خاک سبک و نرم است و همچنین PH آن نیز بایستی بین ۵.۵ تا ۶.۷ باشد تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو