پخش سریال خارجی مثبت 18 در شبکه امید! + عکس

83

1400/1/25

00:36


شبکه امید به تازگی پخش مینی سریال «وقتی آنها ما را می بینند» را شــروع کرده اســت. این سریال محصول ســال ۲۰۱۹ نتفلیکس اســت که برای مخاطب بالای ۱۸ سال ساخته شده. شبکه پنج، آبان سال پیش«وقتی آنها ما را می بینند»را پخش کرده بود و حالا شبکه امید بار دیگر سراغ آن رفته. البته این شبکه برخلاف شبکه پنج، سریال را با هشدار منفی ۱۲ پخش میکند. آیا به صرف اعلام هشدار می توان سریالی چون «وقتی آنها ما را می بینند» را برای مخاطب نوجوان روی آنتن فرستاد.

پخش سریال خارجی مثبت 18 در شبکه امید! + عکس

مینی سریال «وقتی آنها ما را می بینند» بر اساس پرونده جاگر ســنترال پارک نیویورک (حمله و تجاوز به تریشــا میلی، زن ۲۸ ساله سفیدپوست آمریکایی) ساخته شده و درباره پنج نوجوان سیاه پوست است که به اتهام تجاوز جنسی و حمله به یک زن در سال ۱۹۸۹ در سنترال پارک شهر نیویورک بازداشــت و محاکمه میشوند. این داستان طبعا نه در شبکه امید که مخاطب نوجوان دارد قابل روایت است و نه در شبکه تخصصی تماشا. نیاز به گفتن نیست که چنین داستانهایی با قوانین کشور ما همخوانی ندارند.

پخش سریال خارجی مثبت 18 در شبکه امید! + عکس

در کشوری مثل آمریکا، سال های طولانی است که قید سنی به عنوان یک «فرهنگ» جا افتاده. هرکدام هم معنا و مفهوم خاص خود را دارند و مخاطب می داند این عدد، بی خاصیت و سلیقه ای نیست. برای اطلاع از درجه سنی «وقتی آنها ما را می بینند» به سایت نتفلیکس سری زدیم که گوشه آن عدد +۱۸حک شده است. این هشــدار یعنی تماشای این سریال برای مخاطب زیر ۱۸ سال حتی با حضور خانواده آنها ممنوعیت دارد. دلیل آن هم روشن است. تم مینی سریال «وقتی آنها ما را می بینند» بر اساس تجاوز و فساد بنا شده و نقدهای ضدسیســتم که در آن بیان می شود، منطبق با دریافت و تحلیل مخاطب نوجوان نوشته نشده است.
شبکه نوجوانانه امید با انتخاب و پخش مینی سریال «وقتی آنها ما را می بینند» گامی اشتباه برداشته است قبل از این هم چنین کرده بود. به تناوب درباره اشتباهات این شبکه نوشتیم. نمونه اش پخش سریال «یانگوم» یا «بچه های نسبتا بد است».اگر اولی به دلیل تلاش یک دختر برای رسیدن به اهدافش توجیه پذیر باشد، برای پخش دومی دلیل قانع کننده ای وجود ندارد. «بچه های نسبتا بد است» از جمله سریال هایی است که قهرمان آنها چند جوان هستند و هرکدام گرفتار مشکلی میشوند. فضای سریال و دیالوگهای آن مناسب مخاطب نوجوان نیست. شبکه امید اما چون دستش خالی است و میخواهد آنتن خود را پر کند، رده بندی سنی را به هم می زند.
 
منبع: هفت صبح

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو