آران و بیدگل نگین درخشان کویر ایران

منبع: بیتوته

85

1400/1/25

05:26


آران و بیدگل نگین درخشان کویر ایران



آران و بیدگل,شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل

 

آران و بیدگل را نگین کویر ایران هم نامیده اند. شهری در دل کویر زیبای ایران که تاریخی شگفت انگیز دارد و در تاریخ ایران همیشه خبر ساز بوده. این شهرستان در2573 کیلومتری استان اصفهان و در شمالی ترین نقطه این استان و در همسایگی شهرستان کاشان واقع شده است.

 

شهرستان آران و بیدگل یکی از قدیمی ترین تمدن‌های کشور به شمار می رود به طوری که می توان گفت با تپه های تاریخی سیلک که قدمتی مربوط به ۹ هزار سال پیش دارند پیشینه یکسانی داشته باشد. در این مقاله شما را با این شهرستان زیبا و تاریخی آشنا می کنیم.

 

شهرستان آران و بیدگل دارای 4 شهر، 3 دهستان و 13 روستا می باشد و به علت این گستردگی فرهنگ و جمعیت نسبتا بالا، پوشش خبری با حساسیت بالا، در آن ضروری به نظر می رسد؛ این امر برخی از جوانان علاقه مند را بر آن داشته است تا با تهیه اخبار آران و بیدگل، همه نقاط این شهرستان را به صورت لحظه ای از حال یک دیگر با خبر سازند. 

 

شهرستان آران و بیدگل در یک نگاه

اگر بخواهیم به شکل دقیق تری به تشریح شهرستان آران و بیدگل بپردازیم، باید بگوییم که این شهرستان تقریبا 103517 نفر جمعیت دارد و در خود شهرهای سفیدشهر، نوش آباد، ابوزیدآباد و آران و بیدگل را جای داده است. از روستاهای شهرستان آران و بیدگل می توان به علی آباد کویر، علی آباد، محمدآباد کویر و یزدل نام برد.

 

لازم به ذکر است که این شهرستان 912 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به گفته کارشناسان یک شهرستان با اقلیم گرم و خشک به شمار می رود. به طوری که تابستان هایی بسیاری گرم و سوزان و زمستان هایی سرد و خشک دارد و بارش برف و باران در این شهرستان به ندرت اتفاق می افتد.

 

شهرستان آران و بیدگل مردمانی بسیار خون گرم دارد. مردمان این شهرستان علی رغم سختی ها و مشکلاتی که همواره در طول تاریخ به جان خریده اند، روحیه مهربان و خدادوستی خود را از دست نداده اند و در برابر طوفان های سختی که روزگار به آن ها تحمیل کرده است، همانند کوهی مقاوم ایستادگی می کنند.

 

مراکز دیدنی شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل به دلیل قدمت چندهزارساله خود، اماکن گردشگری بسیار زیادی دارد و همه ساله گردشگران و توریست های زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. کویر مرنجاب از زیباترین مناطق گردشگری ایران به شمار می رود که هر سال میزبان توریست های زیادی از نقاط مختلف جهان است.

 

کاروان سرای مرنجاب در مسیر جاده تاریخی ابریشم قرار دارد که اصلی ترین کاربرد آن استراحت و تامین آب مورد نیاز کاروانیان و محافظین این راه بوده است. این کاروان سرا در سال یک هزار و دوازده توسط شاه عباس اول صفوی ساخته شد. این سازه با استفاده از آجر ساخته شد و به منظور تامین آب اقامت کنندگان یک قنات حفر گردید که هنوز هم پابرجاست.

 

آران و بیدگل,شهرستان آران و بیدگل

کاروان سرای مرنجاب

 

لازم به ذکر است که این کاروان سرا نقش اصلی خود را از زمان قاجاریه از دست داد و از رونق افتاد، زیرا در زمان قاجاریه پایتخت ایران تهران بود و بالتبع راه های مواصلاتی جدیدی هم بین قم و کاشان و تهران برقرار شد. اما با همه این اوصاف هنوز هم این کاروان سرا به عنوان جاذبه توریستی به شمار می رود و جذابیت های خاص خود را دارد.

 

تعداد اماکن گردشگری این شهرستان بسیار زیاد می باشد که گاها بعضی از آن ها مربوط به دوره قبل از تمدن اسلامی است. خوب است بدانید که شهرستان آران و بیدگل بیشتر از 20 آب انبار قدیمی دارد که این امر به نوع اقلیم خاص این منطقه اشاره دارد.

 

آران و بیدگل,شهرستان آران و بیدگل

امام زاده محمد هلال ابن علی

 

بارگاه شکوهمند امام زاده محمد هلال ابن علی با شبستان های شور انگیز از دیگر جاذبه های توریستی شهرستان آران و بیدگل به شمار می رود. صحن های بزرگ دلباز که قسمت داخلی آن با کاشی های معرق تزئین شده نقطه عطف این بقعه به شمار می رود.

 

گنبدها و گلدسته های مرتفع زیبا که با کاشی های رنگی پوشیده شده اند، نشان از تلاش صنعتگران ایرانی دارند. همچنین این بقعه دارای گلزاری منسوب به شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی می باشد که عملکرد تاریخی این جاذبه توریستی را دو چندان کرده است.

 

نکته دیگر این که بیشتر بناها و اماکن گردشگری بسیار جذاب شهرستان آران و بیدگل، در دوران صفویه ساخته شده اند که با مرمت، بازسازی و حفاظت های قابل توجه سازمان گردشگری، امروزه به بهره برداری و درآمد زایی رسیده اند.

 

برای نمونه حمام های تاریخی و بسیار جذابی همانند حمام درب ریگ جامانده از دوران صفویه می باشد که با کاشی کاری های چشم نواز خود، چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.ر اگر بخواهیم آثار دوران ساسانیان و یا قبل آن را نام ببریم، می توانیم به منطقه باستانی ویگل که شامل دو قلعه شرقی و غربی است، اشاره کنیم.

 

مشاهیر آران و بیدگل

آران و بیدگل سرشار از نام آوران و دلیرانی است که وجود آن ها باعث افتخار برای شهروندان آران و بیدگلی می باشد و آوردن اسم آن ها، برای آن ها غرورآفرینی به همراه دارد. شهرستان آران و بیدگل در طول 8 سال جنگ تحمیلی نیز، 720 شهید در راه آبادانی این مرز و بوم به جای گذاشت که در نوع خود قابل تحسین می باشد.

 

اگر بخواهیم به چند نمونه از مشاهیر آران و بیدگلی اشاره کنیم، می توانیم به سلیمان صباحی بیدگلی اشاره کنیم که یک شاعر، منجم و ریاضی دان خبره در زمان خود بود. شهرستان آران و بیدگل همچنین این افتخار را دارد که شاعران و نویسندگانی همچون نظام وفا را در خود پرورش داده است که مایه مباهات شهرستان آران و بیدگل می باشد.

 

اخبار آران و بیدگل

آران و بیدگل یک شهرستان نسبتا بزرگ است و به علت گستردگی آن، تنوع گویش، فرهنگ، سلیقه و آداب و رسوم در جای جای آن یافت می شود. 

 

اخبار آران و بیدگل هرلحظه توسط سایت های خبری گوناگونی همانند نسل فردای آران و بیدگل به روز می شوند تا بقیه همشهریان و هموطنان، به جزئیات هر دسترسی داشته باشند. سایت خبرگزاری نسل فردای آران و بیدگل به نشانی ab-naslefarda.ir یکی از سایت های معتبر است که به طور بسیار دقیق و سریع خبر آران و بیدگل را پوشش می دهد. 

 

بیشتر اخباری که در سایت خبرگزاری نسل فردای آران و بیدگل منتشر می شود توسط خبرگزاران داوطب که خود از اهالی بومی این منطقه می باشند تهیه می شود.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو