دلیل برتری و خواص شگفت انگیز طلای طبیعت، روغن کلزا

دلیل برتری و خواص شگفت انگیز طلای طبیعت، روغن کلزا


منبع: ناز وب

111

1400/1/25

08:00


دلیل برتری و خواص شگفت انگیز طلای طبیعت، روغن کلزا

روغن کلزا یک نوع روغن نباتی Rapeseed oil is a type of vegetable oil است که برای در مفاصل و قلب و… مفید است و خواسص دیگری هم دارد. شاید زیاد درباره این روغن زیاد اطلاعاتی نداشته باشید. با ما همراه باشید تا از خواص و مضرات این روغن آگاه باشید.

 

روغن کلزا یا روغن کانولا چیست؟

 

دلیل برتری و خواص شگفت انگیز طلای طبیعت، روغن کلزا

 

کلزا هزاران سال توسط انسان کشت و مورد استفاده قرار گرفته است. کاربردهای آن شامل روغن لامپ، صابون، روان کننده موتور و مارگارین است. تا سال ۹۷۴ ، روغن کلزا در صنایع غذایی بسیار کم استفاده می شد. تحقیقات بیشتر گیاهانی را که میزان گلوکوزینولاتهای کمی دارند نیز برداشت کرد. “کلزا ۰۰” اصطلاح کلزا خوراکی اصلاح شده ژنتیکی است که امروزه در بیشتر روغن های کلزا مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن کلزا نوعی روغن نباتی است، اگرچه محصولات دارای برند روغن گیاهی ترکیبی از روغن های گیاهی (در درجه اول روغن سویا) هستند. طعم های خنثی آنها باعث می شود برای بسیاری از مصارف آشپزی یکسان، از سرخ کردن گرفته تا پخت، ایده آل شوند.

این دو همچنین دارای نقطه جوش یکسان ۴۰۰ درجه فارنهایت هستند. بزرگترین تفاوت در میزان مواد مغذی روغن ها است. روغن کلزا دارای چربی اشباع شده Rapeseed oil contains saturated fat به طور قابل توجهی کمتر است ( به طور متوسط ​​۱۰ گرم در هر قاشق غذاخوری ) و دارای چربی های اشباع نشده بیشتر (نوع خوب) و اسیدهای چرب امگا ۳ است. روغن نباتی بسته به روغن های گیاهی موجود در مخلوط می تواند متفاوت باشد، بنابراین خوب است قبل از خرید برچسب تغذیه را بخوانید.

 

علل برتری روغن کلزا چیست؟

روغن کلزا سرشار از دو نوع اسید چرب است که برای بدن انسان حکم کیمیا را دارد، چون این دو نوع اسید در بدن تولید نمی‌شوند.

اولی «اسید آلفا لینولنیک» است که از بدن در مقابل حملات قلبی حفاظت کرده و موجب کاهش کلسترول بد بدن می‌شود. اسید چرب بعدی «اسید لینولئیک» یک اسید چرب امگا 6 است. این اسید برای مغز بسیار مفید است و در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. هر دو این‌ها برای بدن ضروری هستند و هر دو در گروه چربی‌های سالم غیراشباع قرار دارند.

 

کاربردهای روغن کلزا

 

دلیل برتری و خواص شگفت انگیز طلای طبیعت، روغن کلزا

 

روغن کلزا یک اسب بخار آشپزخانه One horsepower kitchen است که می تواند تقریباً هر آنچه را که می خواهید با آن بسازید. برای سرخ کردن ، پخت کباب، تخم مرغ و سایر غذاهای سرخ شدنی، همچنین در کالاهای پخته شده مانند کوکی ها، کلوچه ها و کیک ها، که در آبگوشت و گمبو استفاده می شود مفید است.

کلزا یک روغن محبوب و جایگزینی سالم برای کره، شیر و روغن نباتی استفاده می شود. همچنین خواهید دانست که روغن کلزا در کره فله که به صورت تجاری تولید می شود ، به کره واقعی اضافه می شود.

روغن کلزا در دمای اتاق مایع است و طعمی خنثی دارد و آن را برای انواع کاربردهای آشپزی کامل می کند. دمای جوش نسبتاً بالای آن باعث می شود تا در سرخ کردن مواد غذایی روی اجاق گاز Food on the stove در دماهای متوسط ​​بسیار مناسب استفاده شود.

بیشتر اوقات روغن قبل از افزودن غذا گرم می شود. بسیاری از دستور العمل های سرخ شدن شامل درجه حرارت ایده آل روغن برای رسیدن به اطمینان از طبخ غذا در داخل و خارج هستند.

یک دماسنج مفید است، اما می توانید دمای روغن را بدون آن بررسی کنید: انتهای یک قاشق چوبی را در روغن قرار دهید و اگر حباب هایی در اطراف چوب تشکیل شود ، روغن آن را به اندازه کافی داغ شده است و برای سرخ کردن آماده است.

 

بررسی با سایر روغن ها

روغن های گیاهی و روغن کلزا را می توان در دستور العمل های بدون نیاز به تنظیم مورد استفاده قرار داد. روغن آفتابگردان برای بیشتر استفاده ها گزینه خوب دیگری است. همچنین می توانید تقریباً از هر نوع روغن پخت و پز مایع مانند بادام، آووکادو، نارگیل، ذرت، زیتون، بادام زمینی، گلرنگ و روغن سویا استفاده کنید.

استفاده از آن ها را به خاطر داشته باشید: آیا عطر و طعم روغن برای دستورالعمل مناسب است یا اگر نقطه جوش آن برای شما مهم است؟ دمای پخت و پز مورد نیاز را امکان پذیر می کند.

کمبود دستور العمل هایی که از روغن کلزا استفاده می کنند کم نیست و اغلب در دستور العمل هایی که از روغن “گیاهی” استفاده می کند یکی از انواع توصیه شده روغن است. از طعم تا شیرین، روغن خوبی است که بتوانید برای تمام نیازهای آشپزی خود دست به دست شوید.

 

خواص روغن کلزا

 

دلیل برتری و خواص شگفت انگیز طلای طبیعت، روغن کلزا

 

روغن کلزا از دانه‌های گیاه کلزا به دست می‌آید. کلزا ارقام مختلفی دارد. گونه‌ای از گیاه کلزا که از آن روغن خوراکی استخراج می‌شود، کانولا نام دارد که درصد اسید اروسیک کمتری نسبت به دانه کلزا دارد.

گفتنی است، مقادیر زیاد اسید اروسیک Large amounts of uric acid باعث رسوب چربی در قلب، عضله‌ها و غدد فوق کلیه می‌شود، در حالی که گونه‌های جدید کلزای پرورش یافته، کمتر از ۲ درصد اسید اوروسیک دارند و از این رو خطر آن برای سلامتی رفع شده است. مهمترین خواص روغن کلزای خوراکی عبارتند از:

۱. سرشار از ویتامین‌ ای

روغن کلزا حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ای است. این ویتامین نقش زیادی در سلامت پوست، مو و چشم دارد. همچنین این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند.

۲. سرشار از فیتواسترول

فیتواسترول‌ها نوعی چربی مفید گیاهی است و بنابراین فقط در مواد غذایی که منشاء گیاهی دارند، یافت می‌شوند. فیتواسترول‌ها مستقیماً روی سیستم گوارشی بدن The body’s digestive system تأثیر می‌گذارند و از جذب کلسترول درون دستگاه گوارش به میزان ۴۰ درصد جلوگیری می‌کنند و در نتیجه در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی موثرند. همچنین بدن را در برابر انواع سرطان به ویژه سرطان سینه، پروستات و روده محافظت می‌کنند.

۳. تحمل دمای بالا

یکی از خواص روغن کلزا نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی، تحمل دمای بالا است و می‌توان از آن به عنوان روغن سرخ کردنی نیز استفاده کرد. این روغن دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به گرما است و تا دمای ۲۳۰ درجه پایدار می‌ماند.

۴. کیفیت تغذیه‌ای بالا

روغن کلزا به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. همچنین این روغن با داشتن اسید‌های چرب ضروری که در بدن ساخته نمی‌شوند، می‌تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند.

۵. تسکین درد مفاصل

تسکین درد مفاصل، درد روماتیسم و کاهش التهاب از خواص روغن کلزا است و همانند سایر روغن‌ها در طب سنتی از این روغن نیز برای رفع گرفتگی عضلات و کاهش تورم و التهاب استفاده می‌شود.

۶. تقویت مو‌ها و رفع شوره سر

استفاده از روغن کلزا در ترکیب با سایر روغن‌ها مانند روغن نارگیل و روغن بادام به تقویت موها، کاهش ریزش مو و رفع شوره Reduce hair loss and eliminate dandruff سر کمک می‌کند. همچنین این روغن یکی از اصلی‌ترین راه‌های خانگی برطرف کردن موی کدر است، زیرا پوششی روی مو تشکیل می‌دهد که دربرابر آلودگی‌ها و آسیب‌های خورشیدی از مو مراقبت می‌کند و به دلیل قیمت ارزانتری که دارد استفاده از آن به صرفه است.

 

مضرات روغن کلزا

 

دلیل برتری و خواص شگفت انگیز طلای طبیعت، روغن کلزا

 

با وجود گسترده بون خواص روغن کلزا و استفاده فراوان آن در جوامع امروزی، برخی موارد در رابطه با استفاده از این روغن وجود دارد که باعث شده برخی متخصصان این روغن را در الویت‌های بعدی نسبت به سایر روغن‌ها نظیر روغن زیتون و روغن کنجد قرار دهند. دو مورد از مهمترین موارد احتیاطی مصرف روغن کلزا به شرح زیر است:

1. اصلاحات ژنتیکی

یکی از مهمترین مضرات روغن کلزا، انجام اصلاحات و دستکاری‌های ژنتیکی است که در سال‌های اخیر بر روی این گیاه صورت گرفته است. امروزه، بیش از ۹۰ درصد روغن‌های کلزا، از گیاهان کلزای اصلاح شده تهیه می‌شوند و متاسفانه عوارض جانبی این محصولات زیاد و البته ناشناخته‌اند.

2. هیدروژنه شدن روغن

عملیاتی که طی آن روغن نباتی مایع تبدیل به روغن نباتی جامد می‌شود را هیدروژنه کردن یا هیدروژناسیون Hydrogenation or hydrogenation می‌گویند. در طی این فرایند، یک اتفاق ناخواسته و نامطلوب رخ می‌دهد و آن تولید اسید‌های چرب ترانس است. اسید چرب ترانس به دلیل اینکه یک اسید چرب غیر عادی است برای سلامتی خصوصا بیماری‌های قلبی و عروقی خطرناک است.

3. روغن کانولا ماده اصلی تشکیل دهنده در آفت کش های غیر شیمیایی است

بسیاری از خوراک هایی که دچار مهندسی ژنتیکی شده اند حاوی میزان بالایی ته مانده آفت کش هستند که تهدید بسیار جدی برای زندگی است. همچنین از آنجایی که ماده تشکیل دهنده اصلی در بسیاری از آفتکش های غیر شیمیایی است خودش به تنهایی یک کشنده فوق العاده اثرگذار است.

 

برترین روغن های گیاهی برای رفع چروک پوست از بیکینی تا صورت

کاهش وزن با بادمجان و روش های سرخ کردن با روغن کم

افزایش میل جنسی و برجسته شدن بدن با روغن های خوش بو + آموزش استفاده

ماهی را با روغن زیتون سرخ کنیم یا نه؟

 

The reason for the superiority and amazing properties of natural gold, canola oil

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو