خواص شیرخشت و موارد مصرف دارویی و درمانی این گیاه

خواص شیرخشت و موارد مصرف دارویی و درمانی این گیاه


منبع: آرگا

169

1400/1/25

09:19


در این مطلب قرار است شما را با تمام فواید و خاصیت هایی که شیر خشت دارد آشنا کرده و مضرات این گیاه را برایتان بیان خواهیم کرد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شیر خشت یکی از مهم ترین موادی می باشد که در درمان زردی نوزادان به کار می رود و از صمغ درختان زبان گنجشک بدست می آید. اگر دوست دارید خواص شیرخشت را بدانید بهتر است به مطالعه ادامه این مطلب بپردازید.

شیرخشت چیست؟

شیرخشت

شیر خشت دارای طبعی گرم و معتدل می باشد که سفید رنگ بوده و گاهی ممکن است سفید مایل به زرد باشد. نام دیگر آن شیر خاشاک است. این صمغ را می توان به میزان بسیار زیاد استخراج کرد و از آن استفاده های تجاری داشت. پرورش گیاه شیر خشت آسان بوده و شما می توانید با فراهم کردن محیط مناسب آن را در منزل و یا در گلخانه بکارید و از خواص آن استفاده کنید. این گیاه در بازار به سه صورت مورد استفاده عموم قرار می گیرد که عبارت اند از :

  • نوع اشکی و سوارخ دار که خلوص بسیار زیادی نسبت به انواع دیگر دارد.
  • نوع تخته ای که دارای رنگ زرد تیره می باشد و خلوص کمی دارد.
  • نوع چرب آن که بسیار ناخالص می باشد و استفاده نکردن از آن بهتر است زیرا این نوع در جریان فاسد شدن می باشد و می تواند مضراتی برای بدن داشته باشد.

خواص شیرخشت

شیر خشت یکی از گیاهانی می باشد که دارای طبع گرم و معتدلی است و می تواند رطوبت رسانی به بدن را انجام دهد. خواص این صمغ را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

درمان زردی نوزادان

بیش تر والدین سعی می کنند از روش های خانگی برای درمان زردی نوزادان استفاده کنند بنابراین از شیرخشت، ترنجبین و عصاره عناب استفاده می کنند. استفاده از این مواد از گذشته تا کنون رایج می باشد و می توان گفت با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است استفاده از شیرخشت برای درمان زردی نوزادان تا حدودی بی خطر بوده و با استفاده روزانه همراه با مقداری عرق کاسنی می تواند تمامی زردی ها را از بدن نوزاد خارج کند.

درمان یبوست

این صمغ برای درمان یبوست کاربردی می باشد و می توان گفت جزء ملین های قندی محسوب می شود. در واقع اگر از بیماری یبوست رنج می برید می توانید با استفاده از شیرخشت به راحتی و بدون استفاده از دارو های شیمیایی از پس این مشکل بر بیایید.

درمان یبوست با شیرخشت

کاهش تشنگی

یکی از مهم ترین کار هایی که این صمغ انجام می دهد این است که باعث کاهش تشنگی شده و شما می توانید برای استفاده از این خواص شیرخشت آن را در دهان خود گذاشته و بمکید.

درمان تب

در گذشته تب هایی مانند تب حصبه و تب سرخک را با این دارو درمان می کردند و امروزه برای درمان تب های معمولی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع شیرخشت هیچ اثر تحریکی ندارد و برای استفاده از آن و کاهش تب باید مقداری از آن را درون آب هندوانه حل کرده و مورد استفاده قرار دهید و روزانه تنها باید یک لیوان از آن را استفاده کنید.

مراقبت در برابر تشعشعات اتمی

یکی دیگر از مطالعاتی که اخیرا انجام شده است بیان کرده که این ماده می تواند انسان را ۵۰ درصد در برابر تشعشعات اتمی محافظت کرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند.

داروی مناسب برای برخی از مشکلات

این صمغ برای تقویت کبد، تقویت معده و روده ، درمان سرفه و مشکلات سینه ای و حلقوی مناسب می باشد و استفاده از آن برای بزرگسالانی که به آن حساسیت ندارند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

خواص شیرخشت

جلا دادن به پوست

اگر از این ماده به صورت ضماد استفاده کنید پوستتان روشن تر خواهد شد و می توان گفت یکی از ماسک های روشن کننده پوست در گذشته بوده است. شما می توانید از این صمغ به همراه شیر گاو سه بار در روز استفاده کنید و در کم تر از یک هفته تاثیراتی که بر پوست شما می گذارد را به خوبی مشاهده کنید.

درمان تب اطفال

تب اطفال یکی از نگران کننده ترین نوع تب ها برای والدین می باشد. باید بدانید که استفاده از شیر خشت به همراه عرق کاسنی به فاصله هر ۲ ساعت می تواند در درمان و کاهش این تب موثر باشد.

درمان غرغر کردن معده

جالب است بدانید که برخی از افراد بعد از غذا خوردن متوجه غرغر کردن معده خود می شوند. این افراد ممکن است گاهی خجالت بکشند و دوست نداشته باشند افراد دیگری جز خودشان این حالت را متوجه شوند. برای از بین بردن این مشکل کافی است تا ۳ گرم زیره سیاه را به همراه یک لیوان آب دم کنید و بعد از  ۵ دقیقه ۲ گرم از این ماده را به آن اضافه کرده و در گوشه ای قرار دهید و بعد از صرف وعده غذایی آن را بخورید.

موارد احتیاط در استفاده از شیرخشت

موارد احتیاط

اگر می خواهید از این دارو برای درمان زردی نوزاد استتفاده کنید باید بسیار دقت کرده و زیر نظر پزشک این کار را انجام دهید تا مشکلی برای نوزاد شما ایجاد نشود بنابراین سعی کنید همیشه از فرآورده های مطمئن برای نوزادان استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو