می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟


منبع: پارس ناز

164

1400/1/25

09:33


می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

در این مقاله به بررسی نکات مهم برای شروع خوانندگی برای تمام کسانی که مایل هستند خوانندگی رو آغاز کنند یا خوانندگی کنن و حتی برای کسانی که آموزش خوانندگی رو شروع کردن ، پرداخته شده. نکاتی متفاوت که تمام افراد کنجکاو در این زمینه رو در بر خواهد گرفت.

 

همه می تونن تسلط حنجره ی خودشونو به دست بگیرن و با یادگیری اصول خوانندگی ، از صدایی خوب و گیرا برخوردار بشن. این کار هم مثل هر مهارت دیگه ای نیازمند دونستن نکات مهم و یادگیری اصول لازم و سپس تمرین و ممارست فراوان هست. اما در هرحال، رویای خواننده شدن، رویای ناممکنی نیست و می‌شه برای تحقق اون تلاش کرد.

 

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟!

فارغ از هر محدودیتی، باید شروع کنید! اغلب ما اشتیاق به خواننده شدن رو برای سال‌ها در دل حبس می کنیم. مهمه که بدونید فراگیری نکات صحیح خوانندگی ، چیزی نیست که بدون تلاش و سپری کردن زمان، به اون برسید. پس برای تحقق رویاهاتون از همین امروز اقدام کنید.

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

اغلب افراد شروع نمی کنند چون نمی دونن باید چه کار کنن. ما در این مقاله به شما می گیم که برای شروع خوانندگی باید چه کارهایی انجام بدید ، بنابراین با خیال راحت ادامه ی مطلب رو مطالعه کنید.

 

اولین نکته : صداسازی (گام اول خوانندگی)

تارهای صوتی ما در واقع ماهیچه هایی ارتعاشی و حساس در ناحیه ی گلو هستند که ما همه روزه با ارتعاش اونها ، به مکالمه ی با یکدیگر می پردازیم. در واقع ما به طور مرتب از حنجره ی خودمون استفاده می کنیم، بدون اینکه بدونیم این حنجره دقیقا شبیه یک سازه. این ساز، یه نعمت خدادادی توی حنجره ی شماست و شما باید نحوه ی نواختن اونو بیاموزید. در واقع آموزش صداسازی و تمرینات مربوط به اون، به شما کمک می کنه که چگونگی استفاده از تارهای صوتی خودتون رو بیاموزید.

 

دومین نکته : سلفژ (گام ضروری خوانندگی)

با توجه به آموزه های اصولی خوانندگی آکادمیک ، یادگیری و پرورش این مهارت، برای خواننده شدن بسیار لازمه. سلفژ در واقع به معنی توانایی درک و دریافت و ادای صحیح نت‌های موسیقیه. اگر تارهای صوتیمون رو یه ساز در نظر بگیریم، سلفژ به منزله ی توانایی کوک کردن و کوک نواختن اون ساره. صداهای موسیقی که ما اونارو با نام نت‌ها می شناسیم، در واقع امواجی با فرکانس‌های معین هستن.

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

 

به عنوان مثال اگر نت لا فرکانس 440 هرتز داره، ‌این به اون معناست که یه خواننده باید برای ادای این نت، صوتی با فرکانس 440 هرتز از حنجره ی خودش تولید کنه؛ نه کمی بیشتر و نه کمی کمتر! و این چیزیه که تو دوره‌های سلفژ به اون پرداخته می‌شه و در واقع در این دوره هست که هم گوش و هم حنجره ی یه خواننده، شکل می‌گیره.

 

ولی تو کشور ما این مسئله خیلی جدی دیده نمی‌شه و بسیار هستن از خوانندگان حرفه ای که دوره های آموزش سلفژ رو یا نگذروندند یا اگر هم دوره دیده باشن اون رو جدی نمی گیرن. توصیه ما به شما اینه که این بخش رو هم مثل ضروریات دیگه خوانندگی جدی بگیرید ولی حتی اگه این بخش رو نمی‌خواید یاد بگیرید حتما تو زمینه آموزش یه ساز پیگیر و مصمم باشید.در اینجا قبل از هر چیزی بیایم و ببینیم چه مواردی باعث پیشرفت در خوانندگی یا بهتر بگیم چه چیزی کمک میکنه تا صدای دلنشینی داشته باشیم.

 

فاکتورهای اصلی برای داشتن صدای خوب:

 

1. جنس صدا

وقتی میگیم صدای خوب، غالب افراد احساس می کنن منظور ما جنس صداست در صورتی که جنس صدا تنها یک فاکتوراز صدای خوب هستش. جنس صدای هر فرد متمایز از بقیه افراد دیگه هست و کاملا سلیقه ای؛ یعنی شاید یک صدا به گوش من زیبا باشه ولی به گوش فرد دیگه اصلا زیبایی نداشته باشه و حتی شاید از دید اون فرد خیلی هم بد باشه و باید بدونیم جنس صدا غیر اکتسابی هستش و ما توی اون دخل و تصرفی نمیتونیم داشته باشیم.

 

2. ریتم خوانی

یکی دیگه از موارد و نکات بسیار مهم در خوانندگی و داشتن صدای خوب اینه که خواننده ریتم های مختلف رو خوب بشناسه و روی ریتم بخونه. چرا که اگه جنس صدای اون فرد خوب هم باشه و نتونه روی ریتم بخونه مسلما توی گوش مخاطب خوب شنیده نمیشه و باعث میشه شنونده صدای فرد رو دوست نداشته باشه و احساس کنه صدای اون فرد بده.

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

ریتم شناسی یه علم هستش و کاملا اکتسابیه و با تمرین کردن و یادگیری اون شما حتی می تونید هر ترانه ای رو روی ریتم مناسبش که توسط آهنگساز تعیین شده بخونید، البته خیلی از خواننده های خوب با اینکه با علم ریتم خوانی آشنا نیستن ولی چون آهنگ های زیادی گوش کردن و خوب اون هارو تمرین کردن به صورت تجربی روی ریتم می خونن پس درست گوش کردن و درست تمرین کردن آهنگ های مورد علاقتون هم خیلی میتونه بهتون کمک کنه تا ریتم خوانی رو درک کنید.

 

3. تکنیک های صداسازی

یکی دیگه از نکات بسیار مهم در خوانندگی که باعث پیشرفت در خوانندگی یک خواننده میشه یادگیری و استفاده از تکنیک های صداسازی هستش. یادگیری این تکنیک ها از دو جهت به شما کمک می کنه اول از همه به شما کمک می کنه تا به صداتون آسیب نزنید چون تو حین خوندن اگه شما آشنا به علم صداسازی نباشید فشار زیادی رو به اجزا حنجرتون وارد می‌کنید.

 

و دوم اینکه به کمک این تکنیک ها می تونید نهایت زیبایی رو به صداتون بدید، به طوری که مخاطب شما مجذوب اون تکنیک ها بشه و همچنین با استفاده از اون ها می تونید بهتر ماهیت ترانه و شعر رو به گوش مخاطب برسونید. این بخش هم مثل بخش ریتم خوانی کاملا اکتسابی هستش پس از اون غافل نشید چرا که خیلی از ناپختگی های صدا به دلیل نداشتن این علم هستش.

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

4. احساس

مهم ترین و وسیع ترین بخش و نکته مهم در خوانندگی و داشتن صدای خوب داشتن احساس در کلام خواننده هستش. حتما شما هم آهنگ هایی رو شنیدید که بعد از اون غرق در رویا شدید، با اینکه شاید حتی خواننده اثر خیلی هم جنس صدای خوبی نداشته ولی چون تونسته احساس اون کاررو درست به شما منتقل کنه در جان و روح شما رسوخ کرده یا حتی وقتی شما یک موزیک گوش می کنید که زبان اون رو دوست ندارید احساس خواننده اثر در جان شما نفوذ می کنه.

 

این 4 مورد فاکتورها و نکات بسیار مهم در خوانندگی و داشتن صدای خوب هستش که 3 مورد اکتسابی هستن یعنی با شرکت در کلاس آموزش خوانندگی و دیدن ویدئو های آموزش خوانندگی ، تمرین کردن و تجربه ارتقا پیدا میکنن و یک مورد غیر اکتسابی و خدادادی هست و کاملا به سلیقه افراد بستگی داره.

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

تا اینجا ما موارد و نکات مهم در خوانندگی رو که ضروری بود رو یاد گرفتیم که در داشتن یک صدای خوب و سالم به ما کمک میکنن. برای پیشرفت در خوانندگی و با کسب همین موارد ما می توانیم در جمع ها به راحتی و زیبایی بخونیم ولی اگر منظور از پیشرفت در خوانندگی شهرت و رسیدن به استیج باشه هنوز کلی کار دیگه باید انجام بدیم تا به هدفمون برسیم.

 

مهارت‌های دیگر برای شروع خوانندگی

خواننده شدن تنها به معنی یادگیری سلفژ و صداسازی نیست. اصول و قواعد دیگه ای هم وجود داره که باید همه ی اونارو آموخت، تمرین کرد و به کار بست. ضروریه بدونید که حنجره‌ی هر انسانی، به نحوی منحصر به فرده . بنابراین لازمه که وسعت صدا و گستره ی صوتی درست حنجره ی خودتون رو بشناسید و فنون خوانندگی را بیاموزید، تا صدای شما هم بر هر قلبی اثر بذاره. در ادامه به چند تا دیگه از نکات مهم در خوانندگی که باعث پیشرفت شما میشه رو میگیم.

 

1. شهرت در خوانندگی

برای رسیدن به شهرت علاوه بر داشتن یک صدای خوب ابزار های دیگه ای هم لازم هست که در ادامه اون موارد رو به اختصار توضیح میدیم. اول از همه باید بدونید که این مسیر خیلی راحت نیست ، فراز و نشیب‌های زیادی داره ولی در عین حال لذت بخش هم هست. برای رسیدن به شهرت اول از همه شما نیاز به یک تیم حرفه ای دارید تا بتونه توی تولید آهنگاتون کمکتون کنه، تیمی که هم سلیقه و علم موسیقی خوبی داشته باشه و هم ذاِئقه جامعه رو خوب بشناسه.

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

ما هنرمندهای خوب با سواد زیادی داریم که آثار بسیار حرفه ای رو میسازن ولی اگر شما سودای شهرت توی سرتون هست باید توجه کنید که حتما اون افراد و مخاطبان امروز رو هم باید خوب بشناسنید چون در غیر این صورت شاید آهنگی حرفه ای ساخته باشید ولی مخاطب پسند نیست.

 

2. نشر آهنگ :

هر چقدر آهنگ شما دلنشین باشه ولی نشر خوبی نداشته باشید شما نمیتونید موفق بشید مخصوصا توی ابتدای راه که هنوز مخاطبین شما کم هستند، باید اونقدر توی نشر قوی عمل کنید که مخاطب بیش تری رو به خودتون جذب کنید.مسلما توی اوایل راه حتی افرادی جلوی پای شما سنگ میندازن و بیشتر از اینکه جملات مثبت بشنوید جملات منفی شما رو آزار میده. قطعا باید بدونید این قضیه برای هر خواننده موفقی تو مسیرش بوده و شما تنها آدم‌هایی نیستید که این جوری باهاش رفتار میشه پس اگر به خودتون اطمینان دارید دلسرد نشید و به مسیرتون ادامه بدید.

 

3. استعداد در خوانندگی :

مسلما خیلی بعیده که شما با یه آهنگ یا دو آهنگ به اون موفقیت و پیشرفتی که در خوانندگی میخوایید برسید.آدمای زیادی پا به عرصه خوانندگی گذاشتن و بعد از یک یا دو قطعه پا پس کشیدن ، این رو بدونید که کسی در این راه موفقه که اومده که تا آخر عمر در این مسیر نفس بکشه و بتونه صبور باشه. خواننده های زیادی بودن که شهرت براشون بعد 15سال اتفاق افتاده پس بهتره که سعی کنید با انجام نکات بسیار مهمی در خوانندگی که در بالا گفته شد خیلی عجله برای مشهور شدن در این این مسیر نداشته باشید آهسته قدم بردارید ولی پیوسته و به طور مداوم.

 

نکاتی در رابطه با چگونگی رژیم غذایی خواننده‌ها

پیش از هرچیز باید بگیم که غذا خوردن یه خواننده، تفاوت عجیبی با سایر انسان‌ها نداره! شما تنها باید یه سری نکات ساده رو در حین غذا خوردن رعایت کنید، که با شناخت و آگاهی از ماهیت تارهای صوتی، این امر، کار دشواری نیست.

می خوام خواننده بشم باید چه کار کنم؟

غذاهایی که ممکنه باعث آسیب به حنجره بشن

ضروریه بدونید که تارهای صوتی شما ماهیچه هایی بسیار حساسن و هرنوع محرکی می تونه باعث اذیت شدن اونا بشه. بنابراین غذاهای پر ادویه، نوشیدنی بسیار سرد و بسیار داغ، سرخ کردنی‌های پر روغن و فست فود و مواردی نظیر این، غذاهایی هستن که می تونن به حنجره آسیب برسونن.همچنین نوشیدنی‌های انرژی زا و کافئین دار، بخاطر دفع آب بدن و دفع رطوبت حنجره، کمتر توصیه می‌شه. نوشیدن یه فنجون قهوه تو روز و چای کمرنگ، ایرادی نداره.

 

غذاهای مناسب برای عملکرد بهتر تارهای صوتی

یکی دیگه از نکات مهم برای شروع خوانندگی نوع تغذیه ست. غذاهایی هم وجود دارن که می تونن باعث بهبود عملکرد تارهای صوتی و افزایش گستره ی صوتی صدا بشن. خوانندگان حرفه ای ، بعضی از مواد غذایی رو به صورت مکرر تو سبد غذایی خودشون قرار می دن.

 

مرغ و ماهی کبابی ، میوه و سبزیجات فراوون ، آب به حجم کم و دفعات متعدد در طول شبانه روز، آجیل خام، هر میوه و خوردنی حاوی ویتامین A، عسل حل شده تو آب ولرم، زرده ی عسلی تخم مرغ، آب سیب و شربت سیب، شیر هویج و شیره ی خالص بادوم درختی، از جلمه موثرترین مواد غذایی شناخته شده در جهان برای بهبود عملکرد تارهای صوتی هستن.

 

توصیه ی ما

دونستن اصول اولیه خوانندگی، برای تبدیل شدن به یه خواننده ی بزرگ کافی نیست. مارکت موسیقی در ایران، اصول و نکات خاص خودشو داره.آکادمی خوانندگی پورپروین در بخش تست صدا و تست خوانندگی به واسطه بررسی یه سری پارامترها افراد مستعد رو از هم شناسایی می کنه و مورد حمایت قرار می ده و بخشی از هزینه تولید آلبوم موسیقی اونا رو به عهده می گیره. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی خوانندگی پورپروین مراجعه نمایید.

 

منبع : pourparvin.com

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو