با افزایش موارد ابتلا به کرونا و تهدید 2 برابری که ویروس جهش یافته برای عموم مردم ایجاد کرده نمی توان از بحران کنونی چشم پوشی کرد. دانشمندان و متخصصان حوزه علم پزشکی به دنبال روش ها و راه های مختلفی برای مهار شرایط هستند در حالی که مقامات بر لزوم دنبال کردن همه اقدامات محافظتی علیه کووید-19 تاکید دارند. در چنین زمانی نتایج یک مطالعه نشان داده است استنشاق کننده هایی که توسط بیماران مبتلا به آسم استفاده می شوند ضمن کاهش همانندسازی کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در سلول های ریه خطر بستری شدن در بیماران مبتلا به کرونا را نیز کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:راهکارهای پاکسازی ریه برای تنفس بهتر

تحقیقات

بر اساس نتایج مطالعه انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد، یک داروی رایج که برای درمان آسم استفاده می شود می تواند به بهبود روند بهبود در بیماران مبتلا به کووید-19 کمک کند. مطالعه منتشر شده در مجله لنست نشان می دهد گلوکوکورتیکوئیدهای استنشاقی خطر ابتلا به کرونای شدید و بستری شدن در بیمارستان را در میان افراد آلوده به عفونت های کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را کاهش می دهد. به گزارش تایمزسوفاندیا، به همین ترتیب مطالعات قبلی از چین، ایتالیا و دیگر کشورها نیز حاکی از آن بودند بیماران مشابه با آسم و بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) کمتر در بیمارستان بستری می شوند.

آیا بودزوناید استنشاقی دوره بهبودی کوتاه تر را تضمین می کند؟

در مطالعه لنست 146 شرکت کننده از انگلستان حضور داشتند از نیمی از آنها خواسته شد ضمن قرار گرفتن تحت مراقبت های ویژه علیه کووید-19 از اسپرهای استنشاقی بودزوناید نیز استفاده کنند. تیم محققان دریافتند بودزوناید استنشاقی در صورت تنظیم دوز مناسب و استفاده برای مدت زمان کوتاهی در درمان کووید شدید موثر است، همچنین دوره بهبودی کوتاه تری را تضمین می کند.

علاوه بر این، مشخص شد طول تب در بیماران مبتلا به کرونا در گروه دریافت کننده بودزوناید در مقایسه با افرادی که فقط به گروه مراقبتی معمول محدود بودند بسیار کمتر است. بیمارانی که بودزوناید استنشاقی دریافت کرده اند علائم مداوم کووید-19 را بیش از 14 روز کمتر گزارش کردند. گزارش قطعی نشان می دهد بودزوناید استنشاقی ضمن کاهش احتمال بستری شدن در بیمارستان خطر عفونت های شدید را در این گروه از بیماران کاهش می دهد.
مترجم: الهه زارعی

بیشتر بخوانید:چه میوه هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است!