عوارض نوسان قند خون، خانم ها دقت کنید

عوارض نوسان قند خون، خانم ها دقت کنید


منبع: نی نی بان

104

1400/1/25

15:37


عوارض نوسان قند خون

 
بالا رفتن قند خون در زنان و مردان دلایل متعددی دارد. در مقاله زیر به بعضی از دلایل اشاره می کنیم که به شما در پیشگیری از بروز این اتفاق کمک می کند.
 

1- بالا رفتن قند خون: کافئین

قند خود افراد پس از خوردن قهوه افزایش میابد، همین اتفاق نیز پس از نوشیدن چای سیاه، چای سبز و نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم صدق می‌کند، در واقع هر فردی که مبتلا به دیابت است به غذاها و نوشیدنی‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد، اما نکته جالب اینجاست که ترکیبات دیگر موجود در قهوه به جلوگیری از ابتلای افراد سالم به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.
 

2- بالا رفتن قند خون: غذاهای بدون شکر

بسیاری از این غذاهایی که حتی شکر ندارند نیز می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند، اما چرا؟ دلیل آن شاید کربوهیدرات‌های موجود در نشاسته است که در آن غذا وجود دارد. پس قبل از اینکه یک محصول غذایی را خریداری کنید حتماً میزان کربوهیدرات درج شده روی بسته آن را برسی کنید.
 

3- بالا رفتن قند خون: غذاهای چرب

غذاهای با چربی بالا می‌تواند به طور دراز مدت قند خون شما را افزایش دهد. غذاهایی مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، مرغ سوخاری و سایر غذاهای چرب باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون خواهند شد. بنابراین بهتر است تا 2 ساعت بعد از خوردن این نوع غذاها قند خون خود را چک کنید.
 

4- بالا رفتن قند خون: سرما خورگی سخت

بهتر است برای مراقبت از خود، به نوشیدن آب و سایر مایعات مفید روی بیاورید. اگر سرماخوردگی شما بیشتر از دو روز طول کشید و علائم اسهال و استفراغ در شما وجود دارد، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. این نکته را نیز توجه داشته باشید که برخی از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهد.
بیشتر بخوانید: آزمایش خون در بارداری را چه موقع انجام دهم؟

5- بالا رفتن قند خون: استرس شغلی

همیشه در کارهای حساس، خشونت، عصبانیت و نارضایتی وجود دارد، همه این‌ها باعث استرس شما خواهند شد و در این هنگام بدن هورمون هایی را آزاد می‌کند که سبب افزایش قند خون می‌شود. این اتفاق برای کسانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند رایج‌تر است. پس سعی کنید برای کاهش استرس کاری خود در مواقع پرتنش نفس عمیق بکشید، کمی ورزش کنید و یا قدم بزنید تا بتوانید سطح استرس خود را کنترل کنید.
 

6- بالا رفتن قند خون: شیرینی‌ها

تفاوت فراوانی بین خوردن یک تکه نان و یک تکه شیرینی وجود دارد. معمولاً شیرینی‌ها کربوهیدرات و کالری و قند بیشتری دارند و همین امر می‌تواند قند خون شما را به راحتی بالا ببرد. بنابراین اگر نمی‌توانید از خوردن شیرینی صرفه نظر کنید حداقل سعی کنید میزان بسیار کمتری مصرف کنید.
 

7- بالا رفتن قند خون: نوشیدنی‌های انرژی‌زا (ورزشی)

مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به بازگرداندن آب بدنتان بعد از یک فعالیت سخت ورزشی بسیار کمک می‌کند. اما این نوشیدنی‌ها معمولاً دارای شکر فراوان هستند که منجر به بالا رفتن قند خون می‌شود. معمولاً از این نوشیدنی‌ها بعد از انجام ورزهای سنگین و طولانی بالای 1 ساعت استفاده می‌کنند. اما باز هم توصیه می‌کنیم که اگر شما در معرض قند خون بالا هستید ابتدا مواد تشکیل دهنده آن‌ها را با پزشک خود چک کنید.
 

بالا رفتن قند خون

8- بالا رفتن قند خون: میوه خشک

میوه‌ها یکی از بهترین گزینه‌های سالم در تغذیه ما هستند. اما مواظب باشید زیرا مدل خشک‌شده‌ی آن‌ها به میزان فراوانی کربوهیدرات دارند. فقط 2 قاشق غذاخوری از برخی میوه‌های خشک شده، کربوهیدراتی برابر با یک میوه کوچک دارد.
 

9- بالا رفتن قند خون: استرودئیدها

برخی از افراد برای درمان بیماری‌هایی چون آسم مجبور هستند کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون را مصرف کنند ولی آن‌ها نمی‌دانند که در حال افزایش قند خون خود هستند و استمرار آن ممکن است به ابتلا به دیابت منجر شود. همچنین برخی از قرص‌های ضد افسردگی نیز باعث افزایش با کاهش قند خون می‌شود.
 

10- بالا رفتن قند خون: داروهای سرد

داروهای ضد انعقاد خون که دارای  pseudoephedrine  یا  phenylephrine هستند، می‌توانند قند خون را افزایش دهند. پس قبل از مصرف چنین داروهایی حتماً با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید تا مشکلی درباره با افزایش فشار خون برایتان ایجاد نشود.
 

مصرف قرص ضد بارداری

11- احتیاط شود: قرص‌های ضد بارداری

مصرف استروژن ممکن است که روی بدن فرد باردار تأثیر داشته باشد. البته هنوز هم داروهای خوراکی ضد بارداری برای بانوان مبتلا به دیابت بی‌خطر است. انجمن دیابت امریکا پیشنهاد ساختن یک قرص ترکیبی تشکیل شده از norgestimate و استروژن را داده‌اند. 
 

12- پایین آمدن قند خون: کارهای خانگی

انجام کارهای خانگی بخصوص برای بانوان ممکن است اثری مثبت در پایین آوردن قند خون داشته باشد، بسیاری از این کارها خود یک فعالیت بدنی محسوب می‌شود که می‌تواند مفید باشد، البته اگر کمی پیاده‌روی و ورزش را نیز به آن اضافه کنیم بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود.
 

13- پایین آمدن قند خون: ماست

غذاهای پروبیوتیک مانند ماست می‌توانند به هضم بهتر غذا و کنترل قند خون شما کمک کنند. البته امروزه برخی از ماست‌ها وجود دارند که به آن‌ها میوه اضافه شده است و همین امر باعث بالا رفتن کربوهیدرات می‌شود. پس بهترین گزینه برای شما ماست ساده بدون شکر اضافه خواهد بود.
 

14- پایین آمدن قند خون: رژیم گیاهی

یکی از تحقیقات محققان نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به  دیابت نوع 2 بودند و رژیم غذایی گیاهی را انتخاب کردند، بعد از مدتی کنترل قند خون بهتری داشتند و نیاز به تزریق انسولین در آن‌ها به شدت کاهش یافت. البته حتماً به خاطر داشته باشید که قبل از تغییر رژیم غذایی خود باید با دکتر مشورت کنید.
 

مصرف دارچین

15- کمک به درمان: دارچین

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دارچین به بدن کمک می‌کند تا بتواند بهتر از انسولین طبیعی در کنترل قند خون استفاده کند و همین امر می‌تواند قند خون بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 را کنترل کند. البته در این مورد نیز قبل از استفاده مکرر از آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
 

16- احتیاط شود: خواب

خوابیدن زیاد یک عامل بد برای کسانی است که قند خون خود را با انسولین کنترل می‌کنند. شما همیشه باید قبل و بعد از خواب، قند خون خود را چک کنید. برای احتیاط، خوردن یک میان وعده قبل از خوابیدن می‌تواند بسیار مفید است.
بیشتر بخوانید: تزریق انسولین در بارداری مختص چه کسانی است؟

اندازه گیری قند خون

17- بالا و پایین رفتن قند خون: ورزش

ورزش و فعالیت فیزیکی برای همه افراد از جمله کسانی که به دیابت مبتلا هستند مفید است، اما انجام ورزش‌های سنگین که باعث افزایش ضربان قلب و عرق کردن بدن می‌شود می‌تواند کمی شما را به هم بریزد. زیرا وقتی ضربان قلب بالا می‌رود ممکن است فشار خون نیز به شدت بالا برود و سپس ناگهان کاهش یابد.
به همین دلیل است که باید میزان ورزش همیشه برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد و توصیه می‌شود که قبل و بعد از تمرین حتماً فشار خون خود را چک کنید.
 

18- بالا و پایین رفتن قند خون: الکل

مشروبات الکلی، مقدار فراوانی کربوهیدرات دارند که در ابتدا باعث می‌شود قند خون شما افزایش یابد، اما در حدود 12 ساعت بعد قند خون شما را به شدت کاهش می‌دهد و نوشیدن آن برای افراد دیابتی به هیچ وجه مناسب نیست.
 

19- بالا و پایین رفتن قند خون: گرما

هنگامی که هوا گرم می‌شود، روی قند خون شما به شدت تأثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است که با خوردن مقدار زیادی آب از پایین آمدن آب بدنتان جلوگیری کنید. همچنین دمای بالا می‌تواند بر روی داروهای شما نیز تأثیرگذار باشد. پس مراقب باشید که داروهای خود را در محل‌های گرم قرار ندهید.
 

هورمون های زنانه

20- بالا و پایین رفتن قند خون: هورمون‌های زنانه

تغییر هرمون ها در زنان باعث تغییر وضعیت قند خون نیز خواهد شد. بنابراین گرفتن یک میانگین از میزان قند خون در طول یک ماه می‌تواند این اطلاعات را به شما بدهد که عادت ماهیانه شما چه تأثیری بر قند خونتان داشته است. همچنین در دوران یائسگی نیز تغییرات هورمونی حتی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو