خانم نویسنده به درخواست هموطنانش رمان سیاسی می‌نویسد

منبع: ایران آرت

62

1400/1/25

19:36


سوتلانا الکسیویچ نویسنده بلاروسی برنده نوبل ادبیات قرار است کتاب جدیدی درباره رویدادهای پس از انتخابات در کشورش بنویسد.

ایران آرت: سوتلانا الکسیویچ در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "زوددویچه" اعلام کرده قصد دارد کتابی درباره تحولات سیاسی اخیر در کشور زادگاهش بنویسد چرا که مردم بسیاری خاطرات‌شان را برایش می‌فرستند و یا تماس برقرار می‌کنند و همان‌طور که "آنتوان چخوف" نویسنده بزرگ روسی گفته وظیفه ادبیات، تشخیص است. 

او با بیان این‌که مردم بلاروس در حال حاضر مشغول زندگی میان دو خطر به نام "الکساندر لوکاشنکو" (رئیس‌جمهور بلاروس) و روسیه هستند، تاکید کرده که یک نویسنده است و نه یک سیاستمدار و در کتاب جدیدش قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان یک کشور موفق و در عین حال مستقل داشت. 

به گزارش ایسنا، "الکسیویچ" تنها عضو از شورای هماهنگی اپوزیسیون بلاروس است که تاکنون با واکنش مستقیم و جدی مقامات بلاروسی روبه‌رو نشده است در حالی که سایر اعضای این شورای هفت‌نفره یا در زندان به سر می برند و یا مجبور به ترک کشور شده‌اند. 

هرچند در سپتامبر سال گذشته برخی افراد در تلاش برای ورود به خانه "الکسیویچ" بودند و این نویسنده چند هفته بعد تصمیم گرفت برای مدتی بلاروس را به مقصد آلمان ترک کند. 

"الکسیویچ" نویسنده و روزنامه‌نگار ۷۹ساله بلاروسی در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد. او برای آثارس که روایتگر زندگی پس از اتحاد جماهیر شوروی است شناخته شده است و معروف‌ترین آثارش "زمزمه‌هایی از چرنوبیل"، "صداهای شوروی از جنگ افغانستان"، "جنگ چهره زنانه ندارد" و "پسرانی از جنس روی" هستند. اغلب آثار این نویسنده به انتقاد از رژیم‌های سیاسی در بلاروس و جماهیر شوروی می‌پردازد. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو