خروپف در کودکان خطرناک است؟

56

1400/1/25

23:27


خواب خوب، برای هر کودک در حال رشد مهم است. در حالی که ممکن است برخی از کودکان به‌اندازه کافی استراحت کنند، کیفیت خواب آنان کاملا متفاوت است. محققان دریافتند کودکانی که به‌طور مرتب خروپف می‌کنند فقط از خواب منقطع رنج نمی‌برند بلکه ممکن است خروپ

خروپف در کودکان خطرناک است؟

به گزارش بهداشت نیوز، گروهی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) تغییرات ساختاری در مغز کودکانی که غالبا خروپف می‌کنند، کشف کرده‌اند که با مشکلات رفتاری مانند عدم تمرکز، بیش فعالی و مشکلات یادگیری در مدرسه همراه است.

خروپف چگونه به مغز آسیب می‌رساند؟

محققان اسکن ام ار ای (MRI) بیش از ۱۰ هزار کودک بین ۹ تا ۱۰ ساله را بررسی کردند. همه در مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) بزرگترین مطالعه طولانی‌مدت در مورد رشد مغز و سلامت کودکان در آمریکا ثبت‌نام و والدین، عادت‌های خروپف کودکان خود را گزارش کردند.

نتایج نشان می‌دهد، کودکانی که بیش از سه بار در هفته خروپف می‌کنند به احتمال زیاد ماده خاکستری نازکتری در مناطق مختلف لوب‌های پیشانی مغز دارند. این مناطق مسئول استدلال بالاتر و کنترل انگیزه هستند. محققان اظهار کردند: ماده نازک مغز در این مناطق همچنین با مسائل رفتاری مربوط به اختلال تنفس در خواب ارتباط دارد و پزشکان نمونه شدید این وضعیت را آپنه خواب می‌دانند. خروپف این کودکان می‌تواند باعث اختلال در خواب در طول شب به دلیل قطع شدن تنفس آنان شود و اکسیژن‌رسانی به مغز را کاهش دهد.

آمال ایسایا، دانشیار جراحی گوش، حلق، بینی، سر و گردن و اطفال از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) بیان کرد: «این تحقیق، بزرگترین مطالعه در نوع خود است که جزئیات ارتباط بین خروپف و ناهنجاری‌های مغزی را توضیح می‌دهد. این تغییرات مغزی مشابه آنچه در کودکان مبتلابه اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی مشاهده می‌شود، است. کودکان کنترل شناختی خود را از دست می‌دهند و علاوه بر این با رفتارهای مخل همراه است.»

کودکانی که مشکلات خواب دارند ممکن است تشخیص نادرستی داشته باشند

ممکن است تا ۱۰ درصد کودکان ایالات‌متحده با اختلال تنفس در خواب روبرو باشند. متاسفانه، محققان بر این باورند که پزشکان ممکن است بسیاری از این موارد را به اشتباه به‌عنوان اختلال کم‌توجهی (ADHD) تشخیص دهند و داروهای محرک تجویز کنند.

وی افزود: «اگر کودکی دارید که بیش از دو بار در هفته خروپف می‌کند، باید ارزیابی شود. اکنون ما شواهد ساختاری قوی از تصویربرداری مغز داریم که می‌تواند اهمیت تشخیص و درمان اختلال تنفس در کودکان را تقویت کند.»

محققان اظهار کردند: بهترین روش برای درمان این بیماری جراحی لوزه و آدنوئیدکتومی (برداشتن لوزه سوم) است که روش‌های معمول برای کاهش خروپف، توقف‌های تنفسی و تنفس دهانی در کودکان هستند.

لیندا چنگ، محقق دیگر این تحقیق گفت: «ما می‌دانیم که مغز به‌ویژه در کودکان توانایی ترمیم خود را دارد، بنابراین شناخت و درمان به موقع وقفه تنفسی انسدادی خواب ممکن است باعث کاهش این تغییرات مغزی شود. برای تایید روابط چنین عملکردهایی تحقیقات بیشتری لازم است که ممکن است منجر به رویکردهای درمانی بیشتری شود.»

دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای مطالعه بعدی هستند که آیا کودکانی که خروپف می‌کنند، اسکن مغزی بدتری دارند یا خیر.

ای. آلبرت ریس، معاون اجرایی امور پزشکی در دانشگاه مریلند (UM) بالتیمور نتیجه‌گیری کرد: «برای اولین بار، شواهدی در مورد تصویربرداری از مغز مشاهده می‌شود که می‌تواند میزان این شرایط شایع را در رشد عصبی کودک اندازه‌گیری کند. این یافته مهمی است که نیاز به تشخیص صحیح ناهنجاری‌های خروپف در کودکان را برجسته می‌کند.»

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشرشده است.

منبع:ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو