طرز تهیه حلوای شیر و خامه

طرز تهیه حلوای شیر و خامه ,  دستور پخت حلوا با خامه صبحانه

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع حلواهای مجلسی، حلوای شیر و خامه است که از آرد و شیر و خامه تهیه می شود. این حلوا نسبت به حلواهای دیگر کم رنگ تر است و بیشتر رنگ آن از زعفران و شیر بدست می آید. این حلوا را درون قالب های سیلیکونی به صورت لقمه ای تهیه و سرو می کنند، برای مشاهده آموزش طرز تهیه حلوای شیر و خامه در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلوای شیر و خامه
آرد سفید۱ لیوان
کره۱۰۰ گرم
روغن مایع۵ قاشق سوپ خوری
شیر۲ لیوان
خامه صبحانهنصف لیوان
شکر۱ لیوان
زعفران دم کرده۲ قاشق سوپ خوری
گلابیک چهارم لیوان
هل پودر شده۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه حلوای شیر و خامه

مرحله اول

برای تهیه حلوای شیر و خامه در ابتدای کار، شیر و شکر را درون یک قابلمه می ریزیم و مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر کامل حل شود. سپس خامه و زعفران و گلاب و هل را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس از حرارت را خیلی کم می کنیم تا شربت نجوشد اما گرم بماند. در ادامه آرد را یکی یا دو مرتبه الک می کنیم. سپس در یک تابه بدون روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود اما تغییر رنگ ندهد.

مرحله سوم

سپس از روی حرارت بر می داریم و مجددا آن را الک می کنیم تا اگر گلوله ای درون آرد هست، حذف شود. درون تابه کره و روغن را اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا ذوب شود. سپس آرد را به آن اضافه کرده و حدود ۵ دقیقه تفت می دهیم.

مرحله چهارم

وقتی آرد تفت خورد، شربت گرم را در سه مرحله به آرد اضافه کرده و سریع هم می زنیم تا گلوله نشود. بهتر است این کار دو نفری انجام شود. وقتی که شربت را کامل اضافه کردیم مدام هم می زنیم تا حلوا از دیواره های ظرف جدا شود.

مرحله پنجم

سپس از روی حرارت بر می داریم. قالب های شیرینی یا شکلات سیلیکونی را درون یک سینی قرار می دهیم. حلوا را درون قالب ها می ریزیم و سپس در یخچال قرار می دهیم تا سفت و خنک شود. سپس به آرامی از قالب جدا کرده و با پودر پسته و نارگیل تزیین می کنیم.