معنی ضرب المثل ” ترک عادت موجب مرض است “

منبع: دانش‌چی

86

1400/1/26

08:14


آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل ترک عادت موجب مرض است

معنی ترک عادت موجب مرض است

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی ترک عادت موجب مرض است چیست؟

انسان وقتی کاری را چندین بار تکرار می کند و در موقعیت های مختلف انجامش می دهد، کم کم به آن عمل خو می گیرد و اصطلاحا عادت می کند. این عادت می تواند خوب باشد و می تواند بد باشد.

۱- یعنی ترک کردن عادت ها برای انسان کار بسیار سختی است و ممکن است باعث ناراحتی های روحی یا جسمی شود.

۲- بیشتر اوقات این ضرب المثل را برای کسنی به کار می برند که عادت های بدی دارد و شخصی از او تقاضا می کند که این کار بدش را ترک کند ولی دیگران که می دانند او چنین کاری را نمی تواند ترک کند، این ضرب المثل را به کار می برند؛ یعنی امیدی نداشته باش که به حرفت گوش کند! چون او مدت هاست که با این عادت ناپسند خو گرفته است.

۳- کسی که به کار مورد علاقه اش عادت پیدا کرده، وقتی دیگران از او تقاضای ترک آن عمل را دارند، این ضرب المثل را به کار می برد.

۴- شاید ترک کردن یک عادت بسیار سخت باشد مخصوصا برای کسانی که سالهاست عادت مشخصی پیدا کرده اند ولی اگر آن عادت بد باشد، قطعا بعد از ترکش فایده های بسیاری برای شخص خواهد داشت هرچند ترک عادت کار راحتی نیست!

مثلا کسی که عادت دارد هر روز چای بخورد و بدون چای نمی تواند زندگی کند (!) قطعا اگر تصمیم به ترک چای بگیرد، هرروز جای خالی چای را حس می کند و بر حسب عادتی که داشته حتما سراغ کتری و سماور می رود! اما اگر عزم جدی بر ترک چای داشته باشد، به خودش قول می دهد به هیچ وجه چای نخورد.

حال، این شخص وقتی در مجلسی کنار اقوام و دوستانش باشد و آنها همگی چای بخورند قطعا برایش بسیار سخت است که چای خوردن آنها را ببیند ولی نتواند بخورد! ممکن است اگر این وضع ادامه یابد، شخص دچار افسردگی شود. به همین دلیل است که می گویند ترک عادت موجب مرض است!

 

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو