پرورش و نگهدرای گل وریزیا در منزل و اصول نگهداری این گیاه زیبا

منبع: تاپ ناز

42

1400/1/26

09:49


گل وریزیا

پرورش و نگهداری گل وریزیا آنچنان سخت نیست و با خواندن این مطلب می توانید با اصول و نکات پرورش این گیاه زیبا آشنا شوید و در مورد مراقبت های این گیاه بیشتر بدانید.

گیاه وریزیا جزو گیاهان علفی است و از خانواده بدومیلده یا آناناس است که بومی مناطق و جنگل های بارانی آمریکایی و جنوبی است و دارای طول عمر بسیار درازی نیز می باشد. به همین دلیل است که نگهداری این گیاه راحت است و در نقاط مختلف دنیا قابل رشد است و نور و رطوبت مورد نیاز آن بیشتر به عنوان آپشن به حساب می آید.

پرورش گل وریزیا

باید بدانید که گل وریزیا دارای بیش از 190 گونه مختلف از گیاهان چند ساله گلخانه ای و زینتی است که دارای گل های مختلف و گوناگون با حالت های مورب و افقی است. در واقع گونه هایی از این گیاه که دارای گل هایی زرد رنگ می باشند در طول روز گل می دهند ولی آنهایی که دارای گل های سفید رنگ هستند در طول شب گلدهی را شروع می کنند و آن را با نام گونه بومی گینه می شناسند و معمولا ارتفاع آن به 45 سانتی متر می رسد.

از آنجایی که گیاه وریزیا دارای حالتی روزنه ای است که اغلب برگ های آن به رنگ سبزه تیره با لکه های عرض ارغوانی تیره هستند.

گل های وریزیا شمشیر مانند می باشند و دارای دم گلی در حدود 60 سانتی متر می باشند که نصف آن شامل گل آذین سنبله با برکته هایی قرمز و گل هایی زرد رنگ است. برگ های افراشته آن هم به صورت گلی گرد روئیده اند و دارای انحنایی ظریف می باشند. این برگ ها در واقع دارای بافتی محکم و شبیه به ناودان هستند که پشت و روی آنها نوارهای عرضی قهوه ای رنگی پوشانده است. گل های وریزیا که بر روی پایه بر افراشته ای به طول 40 سانتی متر قرار گرفته اند دارای کاسبرگ هایی است که دوام زیادی ندارند.

جالب است که بدانید این گیاه زیبا سریع پس از گلدهی از بین می رود و پاجوش ها یا بچه آنها جایش را می گیرند. به همین دلیل بهتر است پس از پایان دوره گلدهی گیاه را کف بر کنید تا اجازه رشد سریع تر بچه داده شود. می توانید با پوشیدن پلاستیک و قرار دادن سیب رسیده یا موز در قسمت زیرین پوشش آن، گیاه را وادار به گلدهی کنید.

روش کاشت و تکثیر وریزیا

این گیاه زیبا بیشتر از طریق بذر تکثیر می شود و برای کاشت بذر باید به صورت پراکنده در سطوح کمپوست ویژه بذر و قلمه کاشته شود.

خاک بستر را مرطوب کنید و سطح گلدان را با کیسه ای پلاستیکی شفاف یا شیشه ای بپوشانید تا رطوبت محیط کشت فراهم شود. دمای محیط را هم روی 27 درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید تا بذرها پس از سه هفته جوانه بزنند.

پس از ظهور نخستین جوانه می توانید دمای محیط را کمتر کنید و وقتی که نهال ها حدود 6 الی 8 برگ تولید کردند آنها را از بستر بیرون بیاورید. سپس هر کدام را به صورت جداگنه در گلدانی با قطر دهانه 6 سانتی متر و کمپوست مخصوص گیاهان خانواده آناناس یا کمپوست گلدان با پایه پیت ماس بکارید.

می توانید گیاه وریزیا را بعد از گلدهی از طریق جدا کردن پاجوش ها تکثیر کنید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه وریزیا

همان گونه که می دانید تمام گیاهان برای اینکه بتوانند رشد خوبی داشته باشند نیاز به شرایطی دارند که شما باید آن را قراهم کنید و به همین دلیل در ادامه می خواهیم بعضی از این شرایط پرورش را توضیح دهیم:

تمام گیاهان برای رشد خوب نیاز به شرایطی ویژه دارند که باید شما فراهم کنید که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم:

آبیاری

آبیاری این گل با دیگر گیاهان تفاوت دارد زیرا به جای خاک گلدان باید حفره میانی برگ های آن همیشه دارای آب باشد. به خاک همیشه مرطوب حساس است و ممکن است ریشه آن بر اثر آبیاری زیاد پوسیده شود و به همین دلیل لازم است فقط از طریق حفره وسط آبیاری را انجام دهید تا خاک بستر کمتر مرطوب شود. کافی است که هفته ای یک بار در وسط حفره میانی برگ های آب تازه و بدون کلر بریزید و به اندازه ای آب بریزید که حفره پر شود و آب اضافی از روی گلدان خارج شود.

نور

نکته مثبت در روند پرورش گل وریزیا این می باشد که با کم و زیاد کردن نور سازگار است و می تواند در شرایط سایه و هم محیط های پر نو روند رویش خود را به خوبی طی کند هر چند برگ های وریزیا در نور کامل خوشرنگ و خوش فرم می شوند. با یاده داشته باشید که هر چه وریزیا نور بیشتری دریافت کند به آب بیشتری هم نیاز خواهد داشت تا برگ های آن خشک نشود و به همین دلیل فضا برای قرار دادن گیاه وریزیا پشت پنجره های شرقی و جنوبی است که بیشتر با پرده ای نازک پوشیده شده اند.

خاک

معمولا گیاه وریزیا قادر است در جنگل ها به صورت هوازی رشد کند و مستقیما به خاک تماسی ندارد اما شما می توانید آن را در گلدان و خاک سبک همراه با زهکشی ایده آل کشت نمایید. همچنین که ترکیب خاک پیت ماس و کمپوست نیز برای گیاه مفید خواهند بود.

دما

گیاه وریزیا برای رشد معمولا دمای حدود ۲۵ درجه سانتی گراد را می پسندد و در این دما می تواند گل می دهد هر چند که قادر است بازه دمایی ۱ الی ۳۲ درجه سانتی گراد را هم مدت کوتاهی تحمل کند. توجه داشته باشید که اگر در محلی اقدام به پرورش گل وریزیا کرده اید که زمستان ها دمای هوا به پایین صفر درجه می رسد بهتر است گلدان حاوی گیاهتان را در فضای باز و هوای سرد قرار ندهید.

کوددهی

معمولا گیاه وریزیا برای رشد نیاز به کود عمومی گل های آپارتمانی ۲۰.۲۰.۲۰ دارد که به مقدار یک چهارم مقدار توصیه شده در دستور استفاده نمایید. لازم است تا در طول فصول رشد یعنی از فصل بهار تا اواسط پاییز کود محلول در آب را دو مرتبه به تمامی قسمت های برگ بپاشید و یا حفره هایی در وسط برگ ها بریزید.

تعویض گلدان

بهتر است بدانید که این گیاه نیازی به تعویض گلدان ندارد و تنها لازم است جوانه های جدید را از کنار گیاه مادری جدا نمایید و درون بستر جدیدی کشت نمایید تا گیاه اصلی فضای بیشتری یرای رشد داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: گل مخصوص پشت پنجره | کدام گل ها برای پشت پنجره مناسب می باشند

آفات و بیماری ها

اگر گل ها ظاهر شده اند اما برگ ها در حال خشک شدن هستند کاملا طبیعی است زیرا پاجوش ها از این به بعد ظاهر شده و رشد خواهند کرد. توصیه می شود پس از اینکه گیاه مادری از بین رفت پاجوش ها را جدا نمایید و هر کدام را به یک گلدان کوچک تر انتقال دهید.

اگر برگ ها رنگ خود را از دست داده اند نشانه کافی نبودن نور محیط است و گیاه نیاز به تغذیه مصنوعی دارد. پس بهتر است شرایط را بسنجید و گیاه را به محل روشن تری منتقل کنید و یا بر اساس دستور آن را تغذیه نمایید.

اگر برگ ها زرده رنگ شده اند و لکه هایی قهوه ای رنگ در سطح زیرین آن ها مشاهده می گردد می تواند علل آن وجود آفات در بستر باشد. به همین خاطر توصیه می شود هفته ای یک مرتبه با استفاده از سموم حشره کش نفوذی بر اساس دستور گیاهتان را سمپاشی نمایید تا علائم برطرف شوند.

اگر برگ ها حالت رنگ زدگی پیدا کرده اند، بهتر است از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید زیرا پارچه و یا اسفنج هایی مرطوب برای تمیز نگه داشتن برگ ها مناسب تر هستند.

اگر نوک برگ ها قهوه ای شده اند و خشک می شوند علل آن می تواند خشکی هوا و یا کم آبی باشد که در صورت لزوم توصیه می شود گلدان را آبیاری و غبارپاشی نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو