معرفی انواع تجهیزات آزمایشگاهی

119

1400/1/26

10:49


آزمایشگاه‌ها برای اجرای آزمایشات و تحقیقات به تجهیزات و ابزار دقیق نیاز دارند. این تجهیزات آزمایشگاهی عمومی و اصلی مانند کیت آزمایشگاهی، ظروف مورد استفاده شیشه‌ای و ... را می‌توان در آزمایشگاه‌های مختلف در سراسر رشته‌های علمی و بازارهای حضوری و آنلاین یافت.

معرفی انواع تجهیزات آزمایشگاهی

به گزارش بهداشت نیوز، آزمایشگاه‌ها برای اجرای آزمایشات و تحقیقات به تجهیزات و ابزار دقیق نیاز دارند. این تجهیزات آزمایشگاهی عمومی و اصلی مانند کیت آزمایشگاهی، ظروف مورد استفاده شیشه‌ای و ... را می‌توان در آزمایشگاه‌های مختلف در سراسر رشته‌های علمی و بازارهای حضوری و آنلاین یافت.

 

 این که تحقیقات آزمایشگاهی شما شامل کار با پروتئین، کشت سلول، هوا، آب، خاک یا خون باشد، تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی که نیازهای شما را پشتیبانی می‌کنند نیاز است. تجهیزات عمومی آزمایشگاه را می توان در: آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، آزمایش تشخیصی، در آزمایشگاه‌های پزشکی تحقیق و توسعه، آزمایشگاه‌های آموزشی و مواردی از این دست دید. به طور خلاصه، هر کجا که یک آزمایشگاه وجود دارد، تجهیزات عمومی آزمایشگاه را به طور قطع پیدا خواهید کرد. در این مطلب سعی شده است تا برخی از معروف‌ترین این نوع تجهیزات را به شما معرفی کنیم تا در صورت تمایل به خرید کار راحت‌تر باشد.

شیشه آلات آزمایشگاهی

ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی به تجهیزات مختلفی گفته می‌شود که در کارهای علمی استفاده می‌شوند و به طور سنتی از شیشه ساخته می‌شوند. شیشه را می توان دمید، خم کرد، برش داد، قالب زد و به اندازه‌ها و اشکال مختلف درآورد و بنابراین در آزمایشگاه های شیمی، زیست شناسی و تحلیلی استفاده از آن رایج است.

با این تفاسیر ظروف شیشه‌ای به وفور در آزمایشگاه‌ها یافت می‌شود و در هر شکل و اندازه ای وجود دارد. اگرچه در سالهای اخیر ترجیح داده شده است که به جای ظروف شیشه‌ای از مواد پلاستیکی ارزان‌تر، بادوام‌تر و کمتر شکننده‌تر  استفاده شود، اما برخی از مواد و آزمایشات یا کاربردها هنوز هم به استفاده از ظروف شیشه‌ای احتیاج دارند. دلایل این استفاده چندین مورد است:

  • شیشه نسبتاً بی‌اثر است، به این معنی که با مواد شیمیایی یا مواد قرار داده شده در داخل واکنش نشان نمی‌دهد و نتیجه را عوض کند.
  • همچنین شفاف است، امکان نظارت آسان و مقاوم در برابر حرارت را فراهم می‌کند.
  • در دماهای بالا نیز استفاده از آن امکان‌پذیر است.
  • علاوه بر این  به راحتی می توان آن را شکل داد و به هر شکل مورد نیاز قالب زد.

معرفی انواع تجهیزات آزمایشگاهی

انواع تجهیزات شیشه‌ای آزمایشگاهی

از جمله ظروف شیشه‌ای یا تجهیزات آزمایشگاهی شیشه‌ای که در آزمایشگاه‌ها به کار می‌رود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیپت‌های پیازدار و درجه دار: اینها برای انتقال مقادیر خاص مایعات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می‌شوند.
  • بورت: اینها برای توزیع مقادیر دقیق مایعات در ظرف دیگری استفاده می‌شوند.
  • لیوان: ظروف ساده‌ای که برای نگهداری نمونه‌ها و معرف‌ها استفاده می‌شود.
  • فلاسک‌های حجمی: شبیه به لیوان‌ها، از این نمونه ها برای نگهداری نمونه‌ها استفاده می شود اما معمولاً به شکل مخروطی یا کروی با گردن مخروطی است.
  • کندانسور: به طور خاص برای خنک کردن مایعات یا گاز گرم استفاده می شود.
  • ظروف پتری: ظروف کم عمقی که برای کشت سلول‌های زنده استفاده می شود.
  • ویال: بطری‌های کوچکی که برای ذخیره نمونه‌ها یا معرف‌ها استفاده می شود.
  • میله‌های همزن: برای مخلوط کردن حلالها و نمونه ها با هم استفاده می‌شود.
  • خشک‌کن‌ها: ظرفی که برای جذب رطوبت از یک ماده طراحی شده است.

البته موارد دیگری از این نوع ظروف وجود دارد که اشاره به آنها نیازمند مجال بیشتری است و به راحتی می‌توان از طریق فروشگاه‌های آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی برای خرید آنها اقدام کرد.

کیت‌ آزمایشگاهی

یکی دیگر از تجهیزات اصلی و عمومی در آزمایشگاه‌ها، کیت‌ها هستند، بدون شک نام برخی کیت‌ها چون کیت lh یا کیت تخمک گذاری، کیت تست اعتیاد و مواردی از این دست را شنیده‌اند. کیت آزمایشگاهی در واقع به نوعی از تجهیزات تشخیصی گفته می‌شود که کارکرد آن با نمونه بزاق، ادرار، خون و مواردی از این دست امکان‌پذیر خواهد بود.

انواع کیت‌های آزمایشگاهی

به طور کلی کیت‌ها را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

دسته اول: کیت‌های تشخیصی

همانگونه که از نام آنها پیداست برای آزمایشگاه‌های طبی و پاتولوژی و در راستای تشخیص کاربرد فراوانی دارند. از این کیت‌ها تنها برای تشخیص بیماری استفاده نمی‌شود و با ذکر چند مثال از کاربردهای متنوع آن می‌توانید اطلاعات بیشتری داشته باشید.

کیت تست اعتیاد: کیت تست اعتیاد برای تشخیص وجود یا عدم وجود انواع مواد مخدر در بدن فرد کاربرد داشته و خود دارای انواع مختلفی است. گاهی این مدل از کیت‌ها امکان تشخیص ده ماده مخدر را نیز داشته و به تست ده کاره شهرت دارند.

کیت تخمک‌گذاری: از این نوع کیت‌ آزمایشگاهی که با نام کیت lh نیز شهرت دارد، برای تشخیص زمان دقیق تخمک‌گذاری استفاده می‌شود که علاوه بر برنامه‌ریزی برای بارداری گاه در تشخیص زودهنگام برخی بیماری‌های زنان نیز کاربردی خواهد بود.

کیت تشخیص بیماری‌ها: این نوع کیت‌ها که جز تجهیزات آزمایشگاهی اصلی در آزمایشگاه‌های طبی به شمار می‌روند. این نوع تجهیزات برای تشخیص انواع بیماری چون بیماری‌های عفونی، قلبی، ویروسی چون کرونا کاربرد دارند.

معرفی انواع تجهیزات آزمایشگاهی

دسته دوم: کیت‌های آزمایشگاهی تحقیقاتی

در کنار کیت‌های تشخیصی چون کیت تخمک‌گذاری، تست اعتیاد و .. کیت‌های دیگری نیز در بازار به فروش می‌رسد که برای کارهای تحقیقاتی کاربرد بیشتری دارند. از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به کیت‌های مولکولی، ژنتیکی و زیست شناسی اشاره کرد.

برخی از معروف‌ترین کیت آزمایشگاهی تحقیقاتی عبارتند از:

کیت‌های ایزالا: این نوع تجهیزات آزمایشگاهی بر اساس واکنش‌های آنتی بادی و آنتی ژنی کار می‌کنند.

کیت‌های pcr: بر اساس زنجیره‌ای از واکنش‌های شیمیایی کار کرده و دارای قیمت مناسبی در بازار هستند.

کیت‌های استخراج: برای اهداف ژنتیکی و جداسازی پروتئین و دی ان ای و ... کاربرد دارند.

و مواردی از این دست.

سخن پایانی

البته ذکر این نکته در نهایت مفید است که برخی دیگر از تجهیزات دانشگاهی در کنار انواع کیت و شیشه‌آلات وجود دارد که در ابتدای تأسیس یک آزمایشگاه به آنها نیاز است. هدف ما از این مطلب معرفی‌ اصلی‌ترین، معروف‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزاتی بود که در اغلب آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه قصد خرید اینگونه تجهیزات را دارید بهتر است در مورد اعتبار فروشگاه و ضمانت کالا از سمت فروشگاه اطمینان کافی را داشته باشید و بعد برای خرید اقدام نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو