وزیر امور خارجه اتریش ضمن هشدار درباره محدود بودن زمان باقی‌مانده برای احیای برجام گفت، همه طرف‌ها به پیشبرد مذاکرات متعهد هستند.

«الکستاندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش روز پنجشنبه گفت، زمان باقی‌مانده برای احیای برجام محدود است و شاید این آخرین شانس برای عملی کردن آن باشد.

به نوشته پایگاه خبری «نشنال نیوز»، شالنبرگ در آستانه آغاز مذاکرات در مصاحبه‌ای گفت: «آن‌ها می‌دانند که در حال قدم برداشتن بر روی لایه نازکی از یخ هستند و عقربه ساعت با صدای بلندی در حال جلو رفتن است».

وزیر امور خارجه اتریش افزود: «آن‌ها کاملاً نسبت به مسئولیت‌های خود آگاه هستند و روشن است که نیروهایی در میان تمام طرف‌ها وجود دارد که نفعشان در شکست این مذاکرات است».

شالنبرگ در ادامه گفت: «اما این را می‌دانم که هر دو طرف متعهد به ایجاد پیشرفت در مذاکرات هستند. شاید این آخرین تلاش دیپلماتیک برای نجات [برجام] باشد».

وی درباره عواقب احتمالی شکست مذاکرات مدعی شد: «آنچه شاهد خواهیم بود، رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج [فارس] است و چنین چیزی بر امنیت کل اروپا از جمله اتریش تأثیرگذار خواهد بود».

شالنبرگ گفت، دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات «واقعاً باید تا ماه می به توافق دست پیدا کنند».

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (پنجشنبه) ساعت ۱۲:۳۰ به وقت وین ( ۱۵ به وقت ایران ) با حضور هیأت های ایران و ‌۱+۴ (فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه) و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه ۲۴ فروردین به منظور شرکت در این نشست در رأس هیأتی از جمله نمایندگان وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی وارد وین شد.

نمایندگاه روسیه و چین طی چند‌ روز گذشته با عراقچی دیدار و گفت و گو کردند. معاون وزیر خارجه هم چنین دیروز (چهارشنبه) با شالنبرگ دیدار کرد.

با گذشت نزدیک به سه سال از خروج آمریکا از برجام، دولت جدید این کشور اعلام کرده خواهان بازگشت به این توافق هسته‌ای است. با این حال واشنگتن مدعی است، برجام باید به‌عنوان پایه‌ای برای مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران باشد.

تهران با رد این ادعا تأکید کرده شرط احیای برجام لغو تمامی تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای است که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا وضع شده‌اند.

انتهای پیام/