محسن هاشمی گفت: مردم، بسیاری از مشکلات کشور را محصول تفکر اصولگرایی افراطی می‌دانند و این تفکر در جامعه باب است.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران درباره موضوع انتخابات و آینده سیاسی اصلاح طلبان با برنامه سعادت آباد گفتگو کرد. 

هاشمی رفسنجانی درباره آینده سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: جمهوری اسلامی نظامی مردم سالار است و خوب است که عقاید مختلف و انتخاب مردم اصلی برای همه ما باشد. نظام تک حزبی خوب نیست و از طرفی احزاب بی‌تفاوت هم برای نظام ما خوب نیست. با حذف نگاه‌های متفاوت به سمت نظام تک حزبی می‌رویم که این نظام در رژیم گذشته هم جواب نداده است. از دهه ۶۰ شاهد رقابت دو جناح راست و چپ بودیم که طیف اعتدالی به آن اضافه شد.

وی ادامه داد: بعد از دولت سازندگی نام این جناح‌ها را اصلاح طلب و اصولگرا گذاشتند که با مفهوم واقعی خود فرق کرد به طوریکه چپ‌ها در مسائل اقتصادی راست شدند و به مسائل اقتصاد بازار گرویدند و راست‌ها هم تند شدند و گرایش‌های محدود و افراطی را برگزیدند. از سال ۶۸ جریان اصلاح طلب با مشکلات و موانعی روبرو شد و از سال ۹۲ حضور مستقلی نداشت. 

جریان اعتدالی؛ راهگشای مشکلات مردم

وی درباره حمایت آیت الله رفسنجانی از حجت الاسلام روحانی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سال کاندیدای ریاست جمهوری شدند که رد صلاحیت شدند. اما با انتخابات قهر نکردند. ایشان از آقای روحانی حمایت کردند و اصلاح طلبان هم علیرغم علاقه جدی از ایشان حمایت کردند. در طول این ۸ سال اصلاح طلبان با چالش‌هایی مواجه شدند.

محسن هاشمی گفت: هم دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان شورای شهر از عملگرایی کنار رفتند و بخشی از بدنه اجتماعی خود را از دست دادند. اصلاح طلبان باید برای پرشور شدن انتخابات بتوانند حرکتی مثل سال ۷۶ را برنامه ریزی کرده و بتوانند آرایش جدید سیاسی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد:  آن‌ها باید بتوانند از بدنه اجتماعی استفاده کنند تا نیروهای معتدل اصولگرا و اصلاح طلب با نامی جدید به میدان بیایند جریان اعتدالی جدیدی ایجاد کنند تا در جهت کاهش مشکلات مردم و افزایش رفاه نسبی حرکت کنند. لغات اصولگرا و اصلاح طلب در حال حاضر دچار مشکل است و مردم نگاه جدیدی را می‌طلبند. اصلاحات بتواند گفتمان جدیدی برای مردم بیاورد.  

اصلاح‌طلبان سال ۹۲ گزینه‌ای جز حمایت از روحانی نداشتند

وی در واکنش به اینکه بسیاری از اصلاح طلبان و مردم از حمایت خود پشیمان هستند گفت: اصطلاح پشیمانی واژه صحیحی نیست و تا به حال هم نشنیده‌ام. آن‌ها ابراز ندامت نمی‌کنند ممکن است سلبریتی‌ها اظهار پشیمانی کنند اما یک سیاستمدار اصلاح طلب چنین موضع واضحی ندارد. در آن زمان اصلاح طلبان هیچ گزینه دیگری به جز حمایت از دولت فعلی نداشتند.

اگر بعد از رد صلاحیت پدرم انتخابات تحریم می‌شد برای کشور بدتر بود

محسن هاشمی گفت: اگر با رد صلاحیت آیت الله هاشمی انتخابات تحریم می‌شد برای کشور بدتر بود. در حال حاضر انتقاد از دولت و شخص آقای روحانی به وفور دیده می‌شود. انتقاد طبیعی است اما به معنی پشیمانی نیست و معنای آن این است که انتظارات مردم از دولت محقق نشده است. البته بخشی از مشکلات عمده ما به بدعهدی‌های آمریکا و اذناب این کشور و بیماری کرونا باز می‌گردد که ما را با کاهش شدید رشد اقتصادی و افزایش تورم به دلیل افزایش نرخ ارز مواجه کرده است. 

اصلاح‌طلبان نسبت به تایید صلاحیت نامزد خود شک دارند

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا اطلاعی از اردوگاه رقیب سنتی دارد یا نه؟ گفت: خبرها از رسانه و برخی جلسات به گوش می‌رسد و آن‌ها هم مثل اصلاح طلبان به دنبال اجماع هستند و قطعیتی در انتخاب ندارند. اصولگرایان نسبت به تایید صلاحیت مطمئن هستند اما اصلاح طلبان نسبت به تایید کاندیدای خود شک دارند. همین امر موجب کثرت کاندیدا در بین اصول گرایان شده ولی عبور کاندیدای اصلاح طلبان از فیلتر تایید موجب مشکل و کاهش شور انتخاباتی شده است. 

مشارکت کمتر از ۳۵ میلیون به مصلحت انقلاب نیست

وی افزود: در مقایسه با گذشته شروع فعالیت انتخاباتی و آرایش سیاسی شکل نگرفته اگرچه این امر می‌تواند خود یکی از سیاست‌های حاکمیتی باشد. در مواقعی دولت مستقر با شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی دچار مشکل می‌شود به همین دلیل به ویژه به خاطر مشکلات زیاد اقتصادی که دولت با آن‌ها مواجه است حتی خود صدا و سیما هم انتخابات را پرشور نکرده و نهادهای نظارتی هم به واسطه برخی قوانین وتعریف رجل سیاسی باعث شده‌اند فضای انتخاباتی لازم شکل نگیرد و احساس می‌کنیم مشارکت کم است در صورتیکه باید حداقل ۶۰ درصدی مشارکت وجود داشته باشد.

وی گفت: به ویژه اینکه انتخابات دوره اخیر ریاست جمهوری در آمریکا هم بسیار پرشور برگزار شد و به مصلحت انقلاب نیست که مشارکت کنندگان در انتخابات کمتر از ۳۵ میلیون نفر باشند. در حدود ۲۵ روز به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری باقیمانده است و صدا و سیما هم می‌تواند در این بین نقش موثری داشته باشد.