هم‌اکنون در کلاب هاوس «اکوایران» حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه‌وبودجه و سید علی مدنی زاده اقتصاددان مطرح ایرانی و عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف با موضوع «جعبه سیاه بودجه در دوران تحریم» به بحث و بررسی نشسته اند

در ابتدای این نشست مهدی ناجی اصفهانی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مجری این برنامه کلاب هاوسی گفت: بحث اول درباره عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ است که با چالش های بسیار جدی اقتصاد ایران رو به رو بود، تحریم ها واقعا نفس اقتصاد ایران را گرفته بود، موضوع همه گیری کرونا هم مزید بر علت شد و اداره کشور در چنین شرایطی بغرنج و سخت بود. این سوال جدی وجود دارد که واقعا سازمان برنامه و بودجه چقدر از اتفاقاتی که افتاد آسیب دیده است و چطور توانسته به لحاظ تامین مالی این وضعیت را اداره کند. بحث دوم هم اصلاح ساختاری بودجه اختصاص دارد.

سال ۹۹ سخت ترین سال بودجه ای کشور بود

سپس سیدحمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه بیان کرد: سال ۱۳۹۹ سخت ترین سال بودجه ای تاریخ کشور بود، اگر بخواهیم اقتصاد و بودجه را خوب تحلیل کنیم باید از شوک هایی که به آن وارد می شود تحلیل کنیم. سال ۹۹ با پایان دولت آقای ترامپ در آمریکا همزمان بود و ایشان این سال را برای خود سرنوشت ساز می دانست و می خواست ایران را با حجمی از تحریم ها وادار به تمکین از نظراتش کند. به همین دلیل تحریم ها بر اقتصاد ایران اوج گرفت.

صادرات نفتی ما در این سال ها به حداقل ممکن رسید و بنابراین منابع ارزی ناشی از این امر بسیار کم شد و سپس منابع  ارزی صادرات غیرنفتی هم کم شد و بانک مرکزی امکان متعادل نگه داشتن نرخ ارز را نداشت و سپس هزینه ها بالا رفت و درآمدهای کشور کاهش پیدا کرد.

هم به بازار بورس شوک وارد شد هم بازار کار

پورمحمدی گفت: نرخ ارز که بالا رفت بر بازار کالا اثر خود را گذاشت و قیمت کالاهای وارداتی به شدت افزایش یافت و ما تورم وارداتی به این شیوه را تجربه کردیم. حدود ۸۰ درصد واردات کالاهای اولیه و سرمایه ای بود که قیمت شان به شدت افزایش یافت و صاحبان کالاها هم تصمیم گرفتند کالای خود را عرضه نکنند چون تورم انتزاعی شکل گرفته بود و همه فکر می کردند قیمت ها بالا می رود.

 
مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «اقتصاد ایران توسط مار و کژدم گزیده شد /مسیر اصلاحات ساختاری بعد از فرمان رهبری» بخوانید.