خدیجه چاه کبوتری، مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان گرگان، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اصول تغذیه صحیح در زمان روزه داری، گفت: روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست، بلکه می‌تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد.

او افزود: متاسفانه گاهی شاهد این مسئله هستیم که برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی، چون افزایش وزن، افزایش سطح چربی‌های خون، از کنترول خارج شدن بیماری دیابت و نیز فشار خون، مشکلات گوارشی و یا اختلالاتی در سایر اعضای بدن می‌شوند. به همین دلیل ضرورت دارد تا روزه داران با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک آشنا شوند و آن‌ها را به کار بندند.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان گرگان با بیان اینکه غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشد و نباید زیاد با غذای روزمره فرد روزه دار تفاوت کند، گفت: در ماه رمضان نیز باید فرد روزه دار حتما مانند سایر اوقات سال سه وعده غذایی (افطار، شام و سحری) داشته باشد. در واقع نیاز به حذف هیچ یک از وعده‌های غذایی نیست.

او با اشاره به اینکه فرد روزه دار باید حداقل ۲۰ درصد کمتر از ماه‌های دیگر سال غذا بخورد، افزود: این موضوع موجب می‌شود تا بدن او فرصت سوزاندن چربی‌های اضافی را یابد.

چاه کبوتری ادامه داد: روزه داران باید از غذا‌های متنوع استفاده کنند، زیرا هر یک از غذا‌ها دارای موادی هستندکه برای سلامتی بدن ضروری اند.

او افزود: در واقع غذای فرد روزه دار باید شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی مانند نان و غلات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات، شیر و لبنیات، میوه ها، سبزی‌ها باشد.

او توصیه کرد: فرد روزه دار باید در فاصله افطار تا سحر، آب و مایعات فروان حداقل ۸ لیوان بنوشد که این کار برای جلوگیری از یبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زائد از بدن و تنظیم سوخت و ساز بدن خصوصا در بیمارانی که کلیه‌های سنگ ساز دارند مهم و مورد نیاز است.

او میوه ها، سبزیجات حبوبات و غلات را جزو غذا‌های پرفیبر حاوی الیاف طبیعی گیاهی دانست و گفت: اهمیت این نوع مواد غذایی این است که مغذی و نسبتا کم کالری و به آرامی هضم شده و تدریجا جذب می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود که فرد را برای مدت طولانی سیر نگه دارند.

او ادامه داد: این مواد غذایی عمدتا دارای ویتامین‌ها مانند ویتامین c و ویتامین‌های گروه B و عناصر معدنی مانند آهن، روی، منیزیم برای بدن هستند.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان گرگان گفت:از غذا‌های حاوی فیبر مناسب می‌توان به آرد سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزیجات، دانه‌های سبز و تقریبا تمام میوه‌های تازه و میوه‌های خشک مانند زرد آلو، آلوخشک، انجیر و... و سبزیجات مانند کاهو، جعفری، تره، اسفناج و... اشاره کرد.