«وو جیانگ هائو» معاون وزیر خارجه چین گفت: ژاپن با این تصمیم، لزوم حفاظت از محیط زیست دریایی و امنیت و سلامت عمومی مردم جهان و کشورهای همسایه را نادیده گرفته و چنین تصمیمی با قوانین و مقررات بین المللی و همچنین رفتار یک کشور مدرن و متمدن مغایر است. چین نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود با آن را اعلام می کند.

وی افزود: چین از ژاپن درخواست می کند مسئولیت های خود را بپذیرد و برخوردی علمی با تعهدات بین المللی خود داشته باشد. در این راستا ژاپن باید بار دیگر موضوع دفع پسماند نیروگاه هسته ای فوکوشیما را بررسی کند و از تصمیم اشتباه خود برای تخلیه آن در دریا برگردد.

این مقام چینی پیشنهاد کرد: در چارچوب نهادهای بین المللی یک کارگروه فنی مشترک متشکل از کارشناسان کشورهای مختلف از جمله چین ایجاد شود تا موضوع دفع پسماند هسته ای فوکوشیما به خوبی تحت ارزیابی، بررسی و نظارت بین المللی قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه چین افزود: ژاپن نباید قبل از رایزنی و کسب توافق طرف های دیگر و نهادهای بین المللی خودخواهانه تخلیه پسماند هسته ای در دریا را آغاز کند. چین همچنان به اتفاق جامعه جهانی، اوضاع را از نزدیک دنبال خواهد کرد و حق واکنش بیشتر را برای خود محفوظ خواهد دانست.

دولت ژاپن اواسط این هفته اعلام کرد قرار است بیش از ۱ میلیون تن آب رادیو اکتیو تسویه شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را به دریا رهاسازی کند، تصمیمی که موجب خشم کشورهای همسایه و ماهیگیران محلی شد.

توکیو الکتریک پاور مجری نیروگاه فوکوشیما و مقامات دولتی ژاپن می گویند تریتیوم، یک ماده رادیواکتیو که در مقادیر کمی مضر نیست، نمی تواند از آب خارج شود، اما سایر رادیونوکلئیدها را می توان به میزان مجاز برای انتشار کاهش داد.

بر اساس تصمیم دولت ژاپن، رها سازی آب رقیق شده حدود دو سال دیگر آغاز می شود و انتظار می رود کل فرآیند دهه ها به طول انجامد.

علنی شدن تصمیم دولت ژاپن برای رهاسازی آب های آلوده تا کنون با محکومیت سریع گروه های زیست محیطی روبرو بوده است.

گروه صلح سبز ژاپن اعلام کرد که رهاسازی آبهای آلوده را به شدت محکوم می کند که حقوق بشر و منافع مردم در فوکوشیما، ژاپن و منطقه آسیا و اقیانوسیه را کاملا نادیده می گیرد.