معماران مصری مسجد تاریخی موصل را بازسازی می‌کنند | جایزه ۵۰ هزار دلاری برای پروژه گفتگوی صحن‌ها

104

1400/1/27

12:58


هشت معماری مصری برنده رقابتی شدند که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو برای طراحی و بازسازی مسجد تاریخی موصل برپا کرده بود.

معماران مصری مسجد تاریخی موصل را بازسازی می‌کنند | جایزه ۵۰ هزار دلاری برای پروژه گفتگوی صحن‌ها

گروه معماری هنرآنلاین: مسجد جامع نوری موصل در درگیری‌های سال 2017 میان تروریست‌های داعش با نیروهای عراقی و آمریکایی آسیب شدید دید و بخش‌هایی از آن ویران شد. مسجد تاریخی موصل در شهر قدیم موصل واقع شده و از نمادهای این شهر شمال عراق است؛ جایی که ابوبکر البغدادی در سال 2014 شکل‌گیری خلافت اسلامی داعش را اعلام کرد.

پروژه بازسازی مسجد جامع نوری بخشی از فرآیند بازسازی و سکونت‌پذیر کردن شهر موصل با مدیریت و همکاری یونسکو است که از چند سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد برای بازسازی بنای تاریخی این مسجد یک رقابت بین‌المللی برپا کرد که 123 معمار و گروه معماری در آن شرکت کردند و سرانجام هشت معماری مصری در این رقابت جهانی برنده شدند.

گروه معماران مصری بنای مسجد نوری موصل را با شعار «گفتگوی صحن‌ها» بازسازی می‌کنند. این مسجد تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده، با گلدسته خمیده‌اش در جهان شناخته می‌شد و قدمت و پیشینه آن به قرن 12 میلادی بازمی‌گردد. گفته می‌شود نیروهای داعش پیش از فرارسیدن ارتش عراق در نبرد ژانویه 2017 مسجد را منفجر و سپس عقب‌نشینی کردند.

5EBEA983-6B86-4F3F-ABF1-291AB776F96B

گروه معماران مصری شامل چهار معمار و چهار طراح نوامبر 2020 طرح خود را برای بازسازی مسجد موصل ارائه کردند و پس از برنده شدن، کار خود را پیش از پایان 2021 آغاز می‌کنند. یونسکو علاوه بر بستن قرارداد بازسازی مسجد با مصری‌ها، یک جایزه نقدی 50 هزار دلاری هم به آنها می‌دهد.

اودره آزوله، وزیر فرهنگ پیشین فرانسه و دبیر کل سازمان یونسکو پروژه بازسازی مسجد موصل را گامی بلند در راستای زنده کردن روح شهر موصل دانست و ابراز امیدواری کرد طرح نهایی معماران مصری بتواند روی بخش قدیمی موصل را در تمام مرکز استان نینوا در شمال عراق جاری و ساری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو