موج چهارم پاندمی در ایران، هفته به هفته در حال اوج گرفتن است، موضوعی که تنها یک معنا دارد؛ هر روز افراد بیشتری در خطر مرگ قرار می‌گیرند.

هنوز سه هفته از شروع این چهارمین اوج‌گیری کروناویروس در کشور نگذشته است که تعداد فوتی‌های روزانه از اعداد دو رقمی به بالای ۳۰۰ نفر رسیده است و تعداد مبتلایان روزانه هم نزدیک به چهار برابر شده است و حتی مسئولان بر این باور هستند که وضعیت از این هم بدتر می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این رابطه دیروز هشدار داده بود:« امروز گرفتار موج سنگین از یک ابتلای سنگین با یک ویروس به شدت ساری، هستیم، پیش‌تر گفته بودم که خودتان را برای درگیری با یکی از سنگین‌ترین مهاجمین بیولوژیک جهان تا به امروز آماده کنید و تمام این روزها را با توجه به رصد ۱۴ ماهه و اصول علمی پیش‌بینی کرده بودم. هفته آینده وضع خیلی بدتر از این هفته خواهد شد کما اینکه وضع این هفته از هفته قبل بدتر است و ما روزهای به شدت سختی داریم.»

پایان ۱۷۹۶ زندگی در یک هفته

حتی دیگر نیازی به صبر کردن چند هفته‌ای برای مشاهده روند صعودی شیوع ویروس در کشور نیست، در یک هفته اخیر از ۲۰ تا ۲۶ فروردین هر روز بدون استثنا آمار جان‌باختگان کرونا در کشور افزایش پیدا کردند و آمار در پایان هفته از فوت ۱۵۵ نفر به فوت ۳۲۱ نفر رسید و دو برابر شد.

پایان ۱۷۹۶ زندگی از مبتلایان کووید تنها در یک هفته/ رکوردهای سیاه شکسته‌ شدند

متاسفانه در مجموع در یک هفته اخیر ۱۷۹۶ نفر از مبتلایان کروناویروس در کشور، فوت کردند. براین اساس تعداد فوتی‌ها نسبت به هفته گذشته ۵۹.۶۴درصد افزایش پیدا کرد. در مقایسه با اولین هفته سال ۱۴۰۰ هم تعداد جان‌باختگان بیش از سه برابر شده است.

حتی پیشبینی می‌شود که در صورت عدم اجرای محدودیت‌ها به طور کامل امکان چهار رقمی شدن تعداد جانباختگان روزانه کوید در ایران وجود دارد.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه می‌گوید: « اگر محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی در ۱۰  روز تعطیلی سراسری به خوبی اعمال و رعایت نشود باید منتظر مرگ های چهار رقمی باشیم چرا که هنوز اثر سفرها را ندیده ایم و آمارهای کنونی فوتی های کرونا ناشی از خریدهای نوروزی قبل از آغاز سال جدید است.»

پایان ۱۷۹۶ زندگی از مبتلایان کووید تنها در یک هفته/ رکوردهای سیاه شکسته‌ شدند

صعود ترسناک تعداد مبتلایان

این وضعیت در نمودار تعداد مبتلایان بیماری ترسناک‌تر هم هست،  در یک هفته اخیر به طور میانگین هر روز ۲۳۱۳۴ نفر به کروناویروس مبتلا شدند و حتی در روز ۲۵ فروردین رکورد تعداد مبتلایان در کشور با ابتلای ۲۵۵۸۲ نفر به کروناویروس شکسته شد.

این در حالی است که در ابتدای سال ۱۴۰۰ به طور متوسط هر روز ۷هزار نفر به کروناویروس مبتلا می‌شدند.

پایان ۱۷۹۶ زندگی از مبتلایان کووید تنها در یک هفته/ رکوردهای سیاه شکسته‌ شدند

براین اساس در مجموع از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ فروردین، ۱۶۱۹۳۸ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند، عددی که همانطور که در نمودار مشخص است تاکنون آمار مبتلایان ایران به آن نزدیک هم نشده بود. براین اساس تعداد مبتلایان بیماری نسبت به هفته گذشته ۴۷.۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

در اوج موج سوم بیماری حداکثر تعداد مبتلایان کروناویروس در کشور به ۹۵۱۴۸ نفر رسیده بود، اما حالا در اواسط موج چهارم این رکورد سیاه با اختلاف زیادی شکسته شده است.

پایان ۱۷۹۶ زندگی از مبتلایان کووید تنها در یک هفته/ رکوردهای سیاه شکسته‌ شدند

بستری ۲۰۰۳۹ نفر

اما درباره تعداد بستری‌های روزانه بیماری در کشور هم متاسفانه این شرایط ترسناک وجود دارد، به طوری که آمار تعداد بستری‌های روزانه بیماری در کشور در سه روز پایانی هفته اخیر به بالای ۳هزار نفر رسید. به طور متوسط در این مدت هر روز ۲۸۶۲ نفر از مبتلایان کرونا در کشور بستری شدند.

پایان ۱۷۹۶ زندگی از مبتلایان کووید تنها در یک هفته/ رکوردهای سیاه شکسته‌ شدند

این یعنی در مجموع ۲۰۰۳۹ نفر از مبتلایان کووید-۱۹ از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ فروردین در بیمارستان‌های کشور بستری شدند. براین اساس تعداد بستری‌ها هم نسبت به هفته پیش ۵۱.۹درصد افزایش پیدا کرد.

همین باعث شده است که در بسیاری از استان‌ها، ظرفیت بیمارستان‌ها نکمیل شوند. موضوعی که می‌تواند موج چهارم را مرگبارتر کند. در همین رابطه انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران دوشنبه در دومین جلسه ستاد فرماندهی مقابله با کرونا این استان درباره شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر وضعیت نظام بهداشتی گفت: هم اکنون ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است، ظرفیت بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران ۶ هزار و ۶۹۱ نفر است که این ظرفیت پر شده است. لذا باید تصمیم بگیریم که مردم جلوی بیمارستان ها سرگردان نشوند.

پایان ۱۷۹۶ زندگی از مبتلایان کووید تنها در یک هفته/ رکوردهای سیاه شکسته‌ شدند

وضعیت استان‌ها؛ سیاه نیست، فوق قرمز است

برخلاف اخباری که روز گگذشته منتشر شد، رنگبندی پاندمی در کشور همچنان مثل سابق است و وضعیت کشور از این قرار است:

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1400/01/24/14000124091721761225628210.jpg

اما به نظر می‌رسد، بحران در استان از قبل بدتر است. رئیسی در این رابطه گفته بود: در برخی از شهرها با توجه به اینکه در وضع قرمز هستند، ولی شاخص خیلی بالا رفته است و اگر رنگ بندی را در نظر بگیریم در وضع فوق قرمز قرار دارند. درحال حاضر وضع ۶۳ شهر از شاخص شهرهای قرمز بالاتر است.