بررسی هواوی واچ فیت و قابلیت های جذاب آن

بررسی هواوی واچ فیت و قابلیت های جذاب آن


منبع: آرگا

85

1400/1/27

15:06


اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به گجت های پوشیدنی مدرن علاقمند هستید، ساعت هوشمند هواوی واچ فیت با چهره زیبا و قیمت مناسبش می تواند نظر شما را جلب کند. این مطلب از آرگا به بررسی هواوی واچ فیت می پردازد. با ما همراه باشید.

هواوی واچ فیت گجت پوشیدنی خوش چهره و خوش قیمتی است که با اولین نگاه شما را مجذوب خود می سازد. این ساعت هوشمند از قابلیتهای جذابی همچون شارژدهی طولانی مدت، نمایشگر باکیفیت، امکانات نرم افزاری متعدد و پشتیبانی از زبان فارسی بهره می برد.

بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

امروزه ساعت های هوشمند و دستبندهای سلامتی به یکی از محبوترین گجت های پوشیدنی تبدیل شده اند و افراد زیادی را به خود علاقمند ساخته اند به نحوی که ترجیح می دهند این ابزارهای الکترونیکی مدرن را جایگزین ساعت های کلاسیک همیشگی قرار دهند. واچ فیت با تمرز بر فعالیت های ورزشی و کنترل سلامت یکی از جدیدترین ساعت های هوشمند هواوی می باشد که در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ با قیمتی حدود ۱۱۰ دلار به بازار عرضه شد و در کشورمان نیز از اواسط شهریور ۹۹ ارائه شد. از آنجا که شرکت هواوی به تولید گجت های پوشیدنی با عمر باتری بالا شهرت دارد در این مطلب به بررسی هواوی واچ فیت می پردازیم تا هم با امکانات آن بیشتر آشنا شوید و هم صحت شارژدهی بالای این گجت مشخص شود.

محتویات جعبه

درون جعبه هواوی واچ فیت به جز خود ساعت یک کابل شارژ، کارت گارانتی دستگاه، دفترچه راهنما(به زبان فارسی) حضور دارد. این ساعت در رنگهای مشکی، سبز، نارنجی و صورتی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. رنگ مشکی برای افراد علاقمند به ساعتهای مدرن و در عین حال کلاسیک مناسب می باشد و افراد ریسک پذیر احتمالا رنگهای دیگر را مدنظر قرار می دهند. ضمنا در نسخه مشکی رنگ فریم دور ساعت نیز مشکی است ولی در نسخه های دیگر این فریم رزگلد و نقره ای می باشد.

طراحی ظاهر متفاوت

ساعت های هوشمند قبلی هواوی همگی چهره گردی داشتند ولی بررسی ها نشان می دهد طراحی واچ فیت متفاوت بوده و از لحاظ ظاهر با ساعت و دستنبدهای هوشمند دیگر هواوی هیچ شباهتی ندارد. در حقیقت این ساعت به اپل واچ بیشتر شباهت داشته تا محصولات قبلی هواوی با این فرق که واچ فیت وزن خیلی کمتر و ظاهر باریک و کشیده تری دارد. از این رو در نگاه اول به واسطه این شباهت واچ فیت ساعت زیبا و جذابی به نظر می رسد که در بررسی ها مشخص شد به راحتی روی دست فیکس می شود.

نمایشگر آمولد این ساعت از چهار طرف اندکی خمیدگی داشته و به فریم دو دستگاه اتصال دارد. قاب اطراف و بدنه پشت ساعت بنا به ادعای هواوی فیبر با دوام بوده با این وجود فریم دور دستگاه به فلز براق شباهت دارد و جنس پنل پشتی نیز پلاستیکی به نظر می رسد. ابعاد واچ فیت ۱۰.۷*۳۰*۴۶ میلیمتر می باشد که بدون احتساب بند سیلیکونی ساعت فقط ۲۱ گرم وزن دارد. به این ترتیب می توان گفت واچ فیت ساعت هوشمند بسیار سبکی است که در طی بررسی سنگینی آن روی دست احساس نشد. در حقیقت وزن این ساعت حدود یک سوم مدل های مطرح بازار می باشد.

در سمت راست فریم دور دستگاه یک کلید فیزیکی تعبیه شده و اندکی بالاتر از آن یک میکروفون حضور دارد. کلید ساعت جهت روشن شدن نمایشگر بوده و هنگامیکه نمایشگر روشن است با فشار آن به منوی ساعت وارد می شوید. در پشت ساعت سنسورهای واچ فیت از جمله حسگر ضربان قلب در مرکز حضور دارد که اگر ساعت بر روی مچ محکم بسته شود اثر آن برای مدتی باقی می ماند.

در بخش بالای این حسگر پین های شارژ حضور دارند که به شکل مغناطیسی به شارژر اتصال می یابند. در نزدیکی دو لبه پایین و بالا دو خار کوچک تعبیه شده که با پیچ گوشتی کوچکی می توان آن ها را جدا کرد. با خروج این خارها بندها از بدنه دستگاه جدا خواهند شد. نته قابل انتقاد به هواوی این است که برای ساعتش بند استاندارد ۲۲/۲۴ میلیمتری را در نظر نگرفته و قابلیت تعویض بند در واچ فیت به مدل های عرضه شده توسط هواوی محدود می شود.

بررسی ها نشان می دهد فریم اصلی واچ فیت ضخامت زیادی نداشته ولی با حضور حسگر زیر آن احتمالا هنگامی که قصد قرار دادن آن داخل جیب یا کیف را داشته باشید ساعت به لبه جیب یا کیف گیر نماید. ضمنا بندهای سیسلکونی آن بسیار نرم و راحت هستند ولی به خاطر پلاستیکی بودن احتمالا در آفتاب یا روزهای گرم تابستان تعریق زیاد دست را به دنبال داشته باشند. این بند دارای یک سگکی ساده از جنس پلاستیک نیز می باشد.

به طور کلی و با توجه به بررسی ها می توان گفت واچ فیت از لحاظ طراحی، وزن و ابعاد ایده آل بوده و چهره واچ فیت به یک ساعت گران قیمت شباهت دارد. ضمنا وزن بسیار سبک آن به دستبندهای سلامت شبیه می باشد. این ساعت با بهره مندی از استاندارد ۵ATM جهت استفاده در استخر به مدت ۳۰ دقیقه و تا عمق ۵۰ متری مناسب است.

نمایشگر باکیفیت

هواوی ساعت هوشمند جدیدش را به نمایشگر لمسی آمولد با سایز ۱.۶۴ اینچ مجهز کرده است تا حس متفاوتی را به کاربر منتقل کند. نمایشگر واچ فیت رنگها را خیلی واضح ، روشن و زنده نمایش می دهد و با رزولوشن ۲۸۰* ۴۵۶ تراکم پیکسلی مناسب ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. این نمایشگر هفتاد درصد پنل روی ساعت را به خود اختصاص می دهد و اطراف آن حاشیه نسبتا باریکی دیده می شود که محل اتصال صفحه نمایشگر به فریم پلیمری می باشد.

در بررسی ها مشخص شد جنس نمایشگر هواوی واچ فیت شیشه ای بوده و این نمایشگر تخت نیست به طوری که گوشه های آن با انحنای خیلی ظریف ۲.۵ بعدی به فریم اتصال دارد. خود نمایشگر و فریم نیز دارای خمیدگی خیلی نامحسوسی در محور طولی ساعت هستند که موجب می شود بدنه ساعت با فرم کروی مچ دست همگام گردد. این نمایشگر بالای شانزده میلیون رنگ تولید نموده که قابلیت خیلی مهم و جذابی برای این ساعت به شمار می رود. به این خاطر که با وجود آمولد بودن نمایشگر و مشکی عمیق این صفحه نوشته های رنگارنگ و آیکون های رابط کاربری خیلی زنده و شفاف نشان داده می شوند.

بهره گیری از این نمایشگر حس بسیار خوبی را القا می کند و در محیط تاریک یا زیر نور آفتاب نیز رنگها به خوبی قابل مشاهده و تشخیص هستند. البته بررسی ها نشان داد نور صفحه نمایشگر هواوی واچ فیت در ۵ سطح قابل تنظیم بوده و در سطح ۵ همه محتوای نمایشگر در زیر نور مستقیم خورشید خوانا می باشد. در سطح ۱ روشنایی کم بوده که برای شب مناسب است. و در حالت کلی بیشتر سطح ۲ و ۴ مورد استفاده قرار گرفته و کاربردی تر می باشد. البته برای آنکه مجبور نشوید در طول روز مدام نور صفحه را تنظیم کنید نمایشگر را روی تنظیم نور خودکار قرار دهید. ولی این حالت زیاد سریع و دقیق نیست. در حالت خودکار نور صفحه اکثرا روی شدت ۲ و ۳ جابجا می شود. ناگفته نماند در این حالت مصرف باتری نیز افزایش می یابد.

در بررسی دقت لمس صفحه هواوی واچ فیت متوجه شدیم که متوسط بوده و برای یک ساعت میان رده مناسب است. ضمنا صفحه لمسی در برابر آب ضعیف عمل می کند. به طور کلی حدود ۹۰ درصد کار شما با صفحه واچ فیت به چپ و راست کردن میانبرهای اصلی مربوط می باشد که اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می دهد. برای این کار باید انگشت را اندکی محکم تر روی صفحه بکشید تا تاچ آن به خوبی عمل نماید. به طور کلی نمایشگر واچ فیت در کلاس خود جزو بهترین ها محسوب می شود و قابلیتهای تنظیم روشنایی به لطف حسگر نور محیطی و شخخصی سازی واچ فیس ها از امکانات خوب آن می باشند که کابری این ساعت را متنوع ساخته است. ولی متاسفانه در جدیدترین نسخه از برنامه سلامت در گوشی های هوشمند امکان تغییر واچ فیس حذف گردیده است.

سیستم عامل آشنا

سیستم عامل واچ فیت همانند ساعت های قبلی هواوی بر پایه لایت OS می باشد که اگر کار با ساعتهای هواوی تجربه کرده اید نرم افزار این ساعت برای شما آشنا خواهد بود. به طور کلی نرم افزار و سخت افزار این ساعت در هنگام کار با گوشی اندروید تجربه آشنا و مورد قبولی را ارائه می دهند ولی عدم پشتیبانی از اپ های متفرقه همچنان یک محدودی برای ساعت محسوب می شود. از نکات جالب در رابطه با نرم افزار هواوی واچ فیت منوهای بسیار کامل آن برای هر قسمت می باشد. به طور مثال در منوی اسلیپ در اولین نگاه میزان خواب در ۲۴ ساعت گذشته اطلاع داده می شود ولی با سوایپ به بالا اطلاع دقیقتری درباره کیفیت خواب، میزان خواب عمیق و … عرضه می شود.

با توجه به این که واچ فیت اطلاعات تقریبا جامعی را در مورد وضعیت پزشکی نظیر ضربان قلب، استرس، اکسیژن خون ، خواب و … ارائه می نماید باید پذیرفت که شبیه ساعت های هوشمند برندهای دیگر مقدار دقت سنسورهای آن در حد تجهیزات پزشکی تخصصی نیست. با این وجود ارائه همه این قابلیت ها در یک ساعت کوچک با وزن خیلی کم که زحمت حملی برای کاربران به دنبال ندارد می تواند یک حالت کلی از وضعیت سلامت را به آنها را ارائه نماید.

این ساعت ۱۲ واچ فیس و ۶ استند بای واچ فیس  اختصاصی و جذاب را به همراه دارد. که از ۱۲ واچ فیس ۴ واچ فیس ساعت و تاریخ روز را نمایش می دهند. از این تعداد ۲ واچ فیس ظاهری شبیه ساعت های کلاسیک دارند ولی ۸ واچ فیس علاوف بر ساعت اطلاعاتی دیگر نظیر تعداد گام هایی که در طی روز برداشته اید، میزان اسرس، مسافت طی شده، ضربان قلب، وضعیت آب و هوا، میزان کالری از دست رفته و … را نشان می دهند. این هشت واچ فیس طراحی متفاوتی داشته و ضمنا اطلاعات نمایش داده شده در ۲ واچ فیس را می توان شخصی سازی کرد. ولی نمی توان همواره صفحه واچ فیس را روشن باقی گذاشت. این صفحه حداکثر تا ۲۰ ثانیه پس از آخرین لمس خاموش می شود.

قابل ذکر است هواوی واچ فیت با گوشی های هوشمندی که دارای سیستم عامل اندروید ۵.۰ به بالاتر و آی او اس ۹.۰ به بالا سازگار بوده و نمی توان این ساعت را به گوشی های با ورژن پایینتر متصل کرد. ضمنا واچ فیت از حافظه داخلی ۴ گیگابایت برای ذخیره اطلاعات بهره می برد که کاملا در اختیار سیسم عامل بوده و نمی توان فایلی را روی ساعت ذخیره یا انتقال دارد. همچنین این ساعت علاوه بر جی پی اس از بلوتوث۵.۰ برخودار است که سرعت خیلی بالایی در انتقال و اتصال دارد. بعلاوه بلوتوث از قابلیت BLE پشتیبانی نموده که مصرف انرژی کمتر و ارتباط پایدارتر را به دنبال دارد.

باتری بادوام

هواوی هنگام رونمایی از واچ فیت مدعی بود که این ساعت در استفاده معمول تا ۱۰ روز دوام می آورد که این استفاده شامل فعال بودن تنظیمات پایش خواب، ضربان قلب، چک کردن ساعت به طور متوسط ۲۰۰ بار در روز، ۳۰ دقیقه ورزش، دریافت ۵۰ پیام، سه تماس و سه آلارم در طی ۲۴ ساعت می باشد. ضمنا به گفته هواوی در استفاده سنگین تر از ساعت مانند ۵۰۰ بار چک کردن ساعت و یک ساعت ورزش به همراه موارد ذکر شده باتری تا ۷ روز شارژدهی دارد. در بررسی ها مشخص شد در بهره گیری از هواوی واچ فیت شارژ باتری مشکلی ایجاد نمی کند حتی در استفاده سنگین حداقل بیشتر از ۵ روز دوام آورده و ضمنا در کمتر از ۲ ساعت کاملا شارژ می شود. به طور کلی هواوی میزان شارژدهی باتری واچ فیت را به سه دسته روزانه، استفاده سنگین و حالت جی پی اس تقسیم کرده است. که با فعال بودن جی پی اس بیشترین مصرف باتری صورت گرفته و در صورت فعال بودن ردیاب جی چی اس بعد از ۱۲ ساعت باتری به شارژ مجدد نیاز پیدا می کند.

جمع بندی

در مجموع واچ فیت یکی از ساعت های هوشمند ارزان قیمت این روزهای بازار می باشد که همه امکانات یک مچ بند سلامت را در سطح خیلی خوبی در اختیار دارد و با طراحی زیبا، امکانات نرم افزاری متعدد، پشتیبانی از زبان فارسی، نمایشگر باکیفیت و باتری بادوام می تواند گزینه ایده آلی برای افرادی باشد که به دنبال خرید یک ساعت هوشمند خوش چهره با امکانات متعدد و البته نه چندان گرانقیمت هستند.

همچنین بد نیست در لینک های مقابل بررسی اپل واچ سری ۵ و بررسی هواوی واچ جی تی ۲ را نیز مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو