دیدنی های قاهره و محبوبترین مکان های گردشگری پایتخت مصر

دیدنی های قاهره و محبوبترین مکان های گردشگری پایتخت مصر


منبع: آرگا

94

1400/1/27

21:01


در این مطلب آرگا همراه همیشگی شما علاقه مندان به مطالب گردشگری، دیدنی های قاهره را معرفی کرده است، قاهره پایتخت و بزرگترین شهر این کشور تاریخی و شکوهمند محسوب می شود.

هرچه در وصف مصر و پایتخت آن شهر بزرگ قاهره بگوییم بازهم کم است، مگر نه اینکه این شهر یعنی قاهره یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان می باشد؛ پس قطعا بی نصیب ماندن از این همه دارایی در بخش تاریخ، فرهنگ و آثار و جاذبه های دیدنی غیر ممکن است. قاهره در لیست شهرهای کهن و بزرگ دنیا شمرده می شود که توانسته میراث دار حکومت و پادشاهان و ملل ادوار مختلف این سرزمین باشد؛  برای آشنایی با دیدنی های قاهره پا به پای آرگا قدم بردارید.

قاهره در مصر

در یک جمله می توان قاهره را مرکز کشور قدمت دار مصر و رتبه دار از نظر بزرگی در خاورمیانه و دنیای عرب دانست، این شهر ملقب به «هزار منار»  است که دلیل آن وجود مساجد باستانی و قدیمی بسیار در آن می باشد. همچنین باید اضافه کنیم که قاهره از قرن ۱۹ میلادی به عنوان پایتخت تجاری مصر نیز انتخاب و شناخته شد.

آشنایی با دیدنی های قاهره

تاریخ و جغرافیای قاهره

قاهره در قسمت شمال شرقی کشور آفریقایی مصر و در مجاورت مصب نیل و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری دریای مدیترانه واقع شده است، از وسط آن رود نیل عبور می کند.

سال تاسیس و ایجاد این شهر تاریخی به سال ۹۶۹ میلادی مطابق با ۳۴۷ شمسی هجری باز می گردد. و اما در تاریخ و سابقه خود افتخار ایجاد اولین مسجد در قاره افریقا را دارا می باشد.

قاهره دارای جاذبه های دیدنی بسیاری می باشد که در ادامه آنها را نام برده و به معرفی و شرح تعدادی از آنها می پردازیم:

  • برج قاهره
  • اهرام جیزه
  • هرم پلکانی جوزر
  • هرم خفره
  • هرم خئوپس
  • صحرای جیزه
  • میدان تحریر
  • مجسمه رامسس دوم
  • مسجد محمد علی
  • مسجد الازهر
  • مسجد ابن طولون
  • منطقه جزیره
  • منطقه سقاره
  • منطقه تاریخی نیلومتر
  • پارک ال ازهر
  • موزه تاریخی مصر
  • بازار خان ال خلیلی
  • میدان عطیا
  • گورستان داهشور
  • مسجد سلطان حسن
  • باغ وحش جیزه
  • پارک صحرایی آفریقا
  • مرکز خرید قاهره
  • مرکز خرید جشنواره
  • مرکز خرید برجهای نیل
  • مرکز خرید سیتی استارز
  • جمعه بازار
  • خانه اپرا و نمایش قاهره
  • قلعه بابلیون

دیدنی های شهر قاهره واقع در مصر

دیدنی های قاهره پایتخت تاریخی و مهم مصر

۱ – خیابان معز قاهره

معز الدین الله خلیفه ی چهارم فاطمی کسی است که به نام آن یکی از خیابان های قاهره نامیده شده است. بیشتر ساختمان های اسلامی و مسجدهای شناخته شده و معروف شهر قاهره نیز در این خیابان واقع شده اند. و اما همچنین مدرسه ای دارای معماری مملوک به اسم «قلاوون» در آن قرار گرفته که مدتی نیز کاربد بیمارستان نیز داشت.

تمامی خیابان با استفاده از سنگفرش های زیبا مفروش شده است که تنها برای رفت و آمد افراد پیاده می باشد.

۲ -محله ی مرکز قاهره

این شهر زمانی یعنی در قرن ۱۹ میلادی به عنوان «پاریس شرق» شناخته می گردید، توصیه می کنیم  به محله ی مرکز قاهره رفته و منازل و ساختمان های باستانی، موزه های تاریخی و گالری های نقاشی و فرهنگی، طراحی و خیابانهای این مکان بازدید کنید.

۳ – موزه تاریخی مصر

این موزه در میان موزه های دنیا از جمله داراترین موزه ها از لحاظ مصر شناسی می باشد که محل قرارگیری آن در مجاورت میدان تحریر  و در کانون شهر قاهره قرار گرفته است. در این موزه قسمت مخصوصی وجود دارد که به مومیان ۳۷ اعضای خانواده پادشاهی کشور مصر از جمله «توت عنخ آمون» اختصاص دارد.

تاریخ احداث این موزه به سال ۱۹۰۲ میلادی باز می گردد که محل حفظ آثار مهم و ارزشمند مربوط به قبل از تاریخ تا حکومت روم می باشد، و اما در سال ۱۹۰۶ میلادی به بنای ۲ طبقه فعلی انتقال یافت. اکثر اثر موجود در این موزه به دوره فرعونیان مربوط است.

آشنایی با مکان های گردشگری قاهره

آشنایی با دیدنی های قاهره

۴ – برج القاهره

محل قرارگیری این برج در جزیره ی گیرا بوده که با دارا بودن ۱۸۷ متر بلندی جزو مرتفع ترین سازه های مصر محسوب می شود، طراحی برج نامبرده متاثر از گیاه لوتوس شکل گرفته است. در قسمت بالای آن نیز رستورانی ایجاد شده که می توانید در کنار به نظاره نشستن چشم اندازهای زیبای قاهره خود را مهمان غذایی دلچسب نمایید.

۵ – مسجد امام حسین و مسجد محمد علی قاهره

این مسجد در زمان حکومت فاطمیان یعنی در سال ۵۵۳ ه ش تاسیس شد، مسجد امام حسین دارای یک ضریح می باشد که مربوط به مکان به خاک سپرده شدن سر امام حسین است, بر اساس یکی از حکایت ها خلیفه های فاطمی بعد از ۵۰۰ سال از شهادت رسیدن این بزرگوار سر این امام را از دروازه فرادیس شام گذر کرده و به عسقلان و در نهایت به شهر قاهره انتقال یافته و مرقدی بر روی آن ایجاد گردید.

یکی دیگر از جاذبه های توریستی شهر قاهره مسجد محمد علی است که دارای مناره هایی زیبا می باشد، هنگام سفر به این شهر حتما از این بنای تاریخی و مذهبی دیدن فرمایید.

آشنایی با جاذبه های توریستی زیبای قاهره

۶ – میدان التحریر قاهره

این میدان را می توان بزرگترین میدان پایتخت مصر، شهر قاهره دانست که محل قرارگیری آن در وسط قاهره و در سمت رود نیل است, در گذشته  میدان مذکور برگرفته از خدیو اسماعیل سلطان قرن نوزدهم به اسم «الاسماعیلیه» نامیده شد و در سال ۱۹۵۲ تغییر اسم پیدا کرد و میدان التحریر (رهاسازی) نامیده شدو در مورد میدان التحریر می توان گفت که از مناطق و مراکز مهم برای برپایی اعتراضات سیاسی بوده و است.

۷ – شهر مردگان قاهره

 این شهر در کناره سمت جنوب و سمت شرق قاهره قرار گرفته است، در قسمت هایی از قاهره از جمله مکان ساحلی آسمان خراش ها، هتلها، ساختمان های قدیمی دیده می گردد. و اما منازل جدید و مدرن احداث شده در اطراف این شهر رو به زیادی هستند که به دلیل بالا بودن نرخ ها بیشتر افراد نمی توانند از آن بهره ببرند.

۸ – اهرام جیزه قاهره

اهرام جیزه از جمله ی دیدنی های تاریخی و بزرگ قاهره و به دنبال آن کشور مصر به شمار می رود که شکوه و زیبایی آن از این شهر نیز لذت بخش و قال توجه می باشد. هرم های خفره، خئوپس از بخش های این اهرام محسوب می شود.

معرفی جاذبه های توریستی زیبای قاهره

۹ – هرم خفره و هرم خئوپس قاهره

هرم خئوپس یا هرم خوفو از هرم های بزرگ جیزه می باشد.

هرم خفره یکی دیگر از هرم ها و بخش های اهرام جیزه می باشد که در فاصله ۱۳ کیلومتری سمت جنوب غربی شهر قاهره پیکره معروف «ابوالهول» با سر فرعون در این گالری واقع شده و از بناهای کهن و تاریخی نه تنها قاهره که جهان می باشد

آشنایی با مکان های دیدنی و منحصر به فردقاهره

۱۰ – مسجد الازهر قاهره

الازهر نام یکی از مساجد تاریخی و کهن شهر قاهره می باشد که سال تاسیس آن به ۹۷۲ میلادی باز می گردد, این بنا علاوه بر کاربری مسجد بودن، در گذشته کاربرد دانشگاه داشته و یکی از کهن ترین آکادمی های جهان محسوب می شود که در راس منطقه ی اسلامی شهره قاهره جای گرفته است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و دوست داشتنی قاهره

۱۱ – مسجد ابن طولون قاهره

ابن طولون در خیابان ال سلبیا واقع شده که از نظر قدمت در شهر قاهره دوم می باشد، البته این مسجد در گذشته به عنوان بزرگترین مسجد جهان شناخته می شد که با دارا بودن پله های مارپیچی پوشیده شده از موزاییک های تاریخی و کهن زرد رنگ تماشایی محسوب می گردد.

۱۲ – فستیوال فیلم قاهره

در سال ۱۹۷۶ کشور مصر برای اولین بار عهده دار فستیوال بزرگ فیلم گردید که دارای قدمتی طولانی در دنیای عرب به حساب می آید. این فستیوال را می توان در گروه دیدنی های قاهره جای داد.

۱۳ – فرهنگ غذایی منحصر به فرد قاهره

هر کشور و شهری دارای فرهنگ و تنوع برنامه غذایی می باشد که البته هر کدام طعم بینظیر و ارزش غذایی بالای خود را شامل است, کباب شاورما نعی کباب و غذای مصری می باشد که طعم آن زبانزد هر کسی پس از خوردن خواهد بود.

غذاهای خوشمزه ای مانند فطایر بلدی، دلمه کدو یا فلفل سبز مصری، کوفته، خوراک گوشت و سبزیجات، دلمه برگ، خوراک موساکای مصری، کوفته و … از غذاهای نام بردنی این منطقه می باشد که پیشنهاد می کنیم حتما خود را از طعم خارق العاده ی آن بهره مند نمایید.

معرفی دیدنی های قاهره

۱۴- قلعه بابلیون قاهره

این بنای تاریخی در مصر، شهر قاهره در مجاورت ایستگاه مترویی به نام «جرجیس» قرار گرفته که به فرمان پادشاه تراژان در قرن ۲ میلادی احداث گردید. در قرن ۴ میلادی پس از به تصرف در آمدن کشور مصر توسط رومی ها، آرکادیوس فرمانروای رومی ها دستور مرمت این بنا را صادر کرد و اما ماه می سال ۶۴۰ میلادی این استحکامات توسط توسط مسلمان ها با جلوداری عمروعاص به محاصره در آمد و در نتیجه بعد از گذشت ۶ – ۷ ماه در ماه ژوئیه همان سال از آن مسلمان ها گردید.

آب و هوای قاهره و زمان مسافرت

آب و هوای شهر قاهره به این صورت است که دارای روزهایی گرم و شبهایی خنک می باشد؛ این شهر را می توان مکانی دو فصله دانست که در یکی از فصول از ماههای مه – اکتبر دارای آب و هوایی گرم بوده و در یکی دیگر از فصول (زمستان) از ماه نوامبر – ماه آوریل دارای آب و هوایی معتدل می باشد.

و اما برای تعیین موقع مناسب برای مسافرت به این شهر تاریخی و محبوب در صنعت توریسم می توان سفر در ماههای مارس – آوریل و همچنین اکتبر – نوامبر را پیشنهاد کرد. در اغلب روزهای هفته در طی این زمان میزبانی هتل ها ارزان تر صورت می گیرد.

مکان های تماشایی و چشم نواز قاهره

   

آشنایی با جاذبه های دیدنی و تماشایی قاهره

 

آشنایی با مکان های توریستی و تماشایی قاهره

  

معرفی دیدنی های قاهره

  

مکان های دیدنی و تماشایی قاهره

پس از قدردانی از همراهی شما همراهان همیشگی آرگا در این مطلب گردشگری، از شما دعوت می کنیم برای آشنایی با دیدنی های مصر بر روی لینک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو