طرز تهیه باقلوای سیب

طرز تهیه باقلوای سیب و دارچین خوشمزه

باقلوا یکی از شیرینی های معروف ایرانی و ترکی است. یکی از این باقلواها، باقلوای سیب است که با فیلینگ پوره سیب و گردو و بادام تهیه می شود. این باقلوا به سبک باقلوای استانبولی تهیه می شود . بسیار خوشمزه است که به راحتی با خمیر آماده فیلو قابل تهیه است. برای مشاهده آموزش طرز تهیه باقلوای سیب در ادامه با سایت آموزشی و فرهنگی چی شی همراه باشید.

مواد لازم باقلوای سیب
خمیر فیلو آماده۲۵ ورقه
سیب متوسط۵ عدد
شکر۶ قاشق غذا خوری
پودر هل۱ قاشق چای خوری
گردو خرد شده۲ پیمانه
پودر بادامنصف پیمانه
کره آب شدهبه میزان لازم
مواد لازم برای شیره
شکر۲ پیمانه
آبیک و نیم پیمانه
عسلیک چهارم پیمانه
هل۵ عدد
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
لیمو ترش تازه۱ حلقه
گلابیک چهارم پیمانه

طرز تهیه باقلوای سیب

مرحله اول

برای تهیه باقلوای سیب ابتدا شیره باقلوا را تهیه می کنیم. برای این کار، آب و شکر و هل و حلقه لیمو ترش را درون یک قابلمه می ریزیم. مخلوط می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. حرارت را زیاد کرده و بیست دقیقه می گذاریم با حرارت بالابجوشد.

مرحل دوم

سپس گلاب و زعفران را اضافه کرده و از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود. در این مرحله، پوره سیب را تهیه می کنیم. برای این کار، ابتدا سیب ها را شسته و پوست می گیریم. سپس خرد می کنیم و درون یک قابلمه می ریزیم.

مرحله سوم

شکر و پودر هل را روی آن می ریزیم و می گذاریم روی حرارت ملایم تا بپزد. نیازی به اضافه کردن آب ندارد و خود سیب همراه با شکر، آب می اندازد. وقتی سیب ها کامل پخته و له شد، ار تکه های بزرگ درون آن بود، آن را درون غذا ساز ریخته و پوره می کنیم.

مرحله چهارم

وقتی سیب ها می پزد و له می شود، اجازه می دهیم تا آب آن کشیده شود. در ادامه کره را درون یک کاسه می ریزیم و روی بخار کتری به طور کامل ذوب می کنیم. تعداد لایه های فیلو سلیقه ای است. ولی کمتر از ۱۰ عدد نباید باشد.

مرحله پنجم

یک قالب مستطیلی یا سینی فر را برداشته و کف آن را چرب می کنیم. سپس حداقل ۱۰ ورق فیلو یا هر چقدر در نظر دارید، کف سینی قراذ می دهیم. پوره سیب را روی آن می ریزیم. سپس۴ لایه دیگر خمیر روی پوره ها قرار می دهیم.

مرحله ششم

هر ورق فیلو که قرار می دهیم، روی آن را با قلمو کره می مالیم. سپس ورقه بعدی را روی آن می گذاریم. بعد از این که ۵ ورق فیلو را روی پوره ها گذاشتیم، روی آن را خرده های گردو می پاشیم. مجددا دو لایه فیلو دیگر قرار داده و حالا پودر بادام را روی آن می پاشیم.

مرحله هفتم

سپس هرچقدر خمیر فیلو باقی مانده است راروی بادام ها قرار می دهیم. باقلوها را را با چاقو به شکل دلخواه (لوزی یا مستطیل) برش می زنیم. سپس روی سطح کار را هم کره می مالیم. در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم،

مرحله هشتم

تا زمانی که روی باقلوها طلایی شود. حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت پخت باقلوا طول می کشد. سپس از فر خارج کرده و روی آن را شهد می ریزیم تا کامل به خورد باقلواها برود. وقتی سرد شد، در ظرف دلخواه قرار می دهیم و سرو می کنیم.