در پی اعلام تصمیم روسیه مبنی بر اخراج کنسول اوکراین در سن پترزبورگ، وزارت خارجه اوکراین نیز اعلام کرد که دیپلمات ارشد سفارت روسیه در کی یف باید خاک این کشور را ترک کند.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: روز ۱۷ آوریل (امروز)  واسیلی پوکوتیل کاردار موقت سفارت اوکراین در مسکو در رابطه با اقدام خلاف قانون الکساندر سوسونیوک کنسول اوکراین در سن پترزبورگ که روز گذشته بازداشت شده بود به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد. 

 در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است : طرف روسی به غیرقابل قبول بودن این گونه اعمال اشاره کرد که مغایر با موقعیت یک کارمند کنسولی است و به امنیت روسیه ضربه می زند.

وزارت خارجه روسیه حضور سوسونیوک در این کشور را نامطلوب خواند و از وی خواست تا از روز ۱۹ ماه آوریل (روز دوشنبه) ظرف ۷۲ ساعت خاک روسیه را ترک کند. 

سازمان امنیت فدرال روسیه از دستگیری سرکنسول اوکراین در شهر سن پترزبورگ روسیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، سازمان امنیت فدرال روسیه روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که ماموران این سازمان الکساندر سوسونیوک سرکنسول اوکراین در سن پترزبورگ را در حین دریافت اطلاعات در مورد اتباع روسیه دستگیر کردند.

براساس بیانیه سازمان امنیت فدرال روسیه، این اطلاعات در مورد کارکنان سازمان های امنیتی و نظامی روسیه بود.

 در بیانیه گفته شده است که این اقدام سوسونیوک، عمل خصمانه علیه روسیه محسوب می شود و با موقعیت یک دیپلمات مغایرت دارد و وی را مطابق با معیارهای قوانین بین المللی مجازات می کنند. 

 وزارت خارجه اوکراین نیز در بیانیه ای اعلام کرد که دیپلمات ارشد سفارت روسیه در کی یف باید تا روز ۲۲ ماه آوریل خاک اوکراین را ترک کند. 

در این بیانیه گفته شده است که در شرایطی که روسیه به متشنج کردن اوضاع و تشدید تبلیغات ضداوکراینی می پردازد، به اقدامات تحریک آمیز علیه کارکنان مراکز دیپلماتیک اوکراین در روسیه ادامه می دهد.

وزارت خارجه اوکراین در ادامه بیانیه، بازداشت کنسول این کشور در سن پترزبورگ را اقدام مغایر با قوانین بین المللی و کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین خوانده و از این عمل روسیه انتقاد کرده است.

یوگنی ینین معاون وزیر خارجه اوکراین هم بازداشت کنسول این کشور در سن پترزبورگ را اقدام تحریک آمیز از طرف روسیه خواند.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، ینین دولت روسیه را به نقض مفاد کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک متهم کرد.  

روابط روسیه و اوکراین تیره است و دو کشور یکدیگر را به تشدید مناقشه در منطقه دونباس در شرق اوکراین متهم می کنند.