* ایمان سلیمی: این بازیکن ۲۴ ساله در پارس جنوبی جم به فوتبال ایران معرفی شد و بعدتر به تراکتور پیوست. در حالی که دوران نسبتا موفقی در تیم تبریزی داشت، به صرافت جدایی از این تیم افتاد و آنقدر برای لژیونر شدن اصرار کرد که به ناچار مدتی هم بیرون نشست. عاقبت آن همه پافشاری اما انتقال عجیب این بازیکن به باشگاه «سِرِد» در لیگ اسلواکی بود. حدس زدن کیفیت لیگ اسلواکی کار سختی نیست و تازه اگر بدانید تیم مورد نظر یکی از باشگاه‌های متوسط آن کشور محسوب می‌شود بیشتر هم تعجب خواهید کرد. ایمان سلیمی گزینه حضور در پست دفاع میانی در پرسپولیس بود، اما سر از لیگ اسلواکی در آورد. شاید بعضی‌ها در توجیه این ماجرا به گرانی ارز و درآمد بالاتر سلیمی اشاره کنند، اما در این مورد هم مطالب بسیار عجیبی به گوش می‌رسد. منابع داخلی حقوق ماهانه سلیمی در اسلواکی را حدود سه هزار یورو تخمین می‌زنند که اگر درست باشد شگفت‌انگیز است. پرسش اینجاست که امتیاز و فایده چنین انتقالی چه بود؟

* بختیار رحمانی: ستاره ۲۹ ساله فوتبال ایران که زمانی به‌عنوان کاپیتان فولاد جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد، خیلی زود و باورنکردنی از سطح اول فوتبال کشور فاصله گرفت. بختیار رحمانی بعد از حضور ناموفق در تراکتور و استقلال، بازگشتی ناموفق‌تر به فولاد را تجربه کرد و حتی پیکان و ذوب‌آهن هم او را احیا نکردند. بختیار آبان سال گذشته به سبایل در لیگ جمهوری آذربایجان پیوست و به‌طور مفصل به تعریف و تمجید از برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری این کشور برای رشد فوتبال پرداخت. با این حال او تنها سه بازی برای این تیم انجام داد و دی‌ماه گذشته به تیم دالکرد در دسته سوم فوتبال سوئد پیوست. شاید اگر ۱۰ سال پیش کسی این مسیر را برای رحمانی شرح می‌داد، او مطلقا زیر بار پذیرفتن چنین سرنوشتی نمی‌رفت، اما افول تدریجی این بازیکن کار او را به دسته سوم فوتبال سوئد رسانده است؛ به جایی که فوتبال دسته اولش هم حرفی برای گفتن ندارد!

* خالد شفیعی: او یکی از شگفت‌انگیزترین سرنوشت‌های فوتبالی در ایران را دارد. بازیکن پیشین سایپا و تراکتور در مقطعی حتی به عضویت باشگاه سئول در کره‌جنوبی هم در آمد، اما حالا در لیگ بنگلادش توپ می‌زند! او مهرماه سال گذشته به عضویت باشگاه «باشوندارا» در لیگ بنگلادش در آمد تا همه را شگفت‌زده کند. یکی، دو ماه پیش با توجه به مشکلات دفاعی تراکتور زمزمه‌هایی در مورد احتمال بازگشت این بازیکن به تیم تبریزی به گوش رسید، اما خالد اخیرا قراردادش را به مدت دو فصل دیگر با باشگاه بنگلادشی تمدید کرد. او با این تیم قهرمان جام حذفی هم شده است؛ با این حال روشن است که حضور در بنگلادش درآمد خوبی برای شفیعی دارد و این مدافع ایرانی به همین دلیل به حضورش در این کشور ادامه خواهد داد.

* رضا اسدی: هافبک پیشین تراکتور بعد از قهرمانی با این تیم در مسابقات فصل گذشته جام حذفی آزاد شد. علاوه بر تمایل تراکتور به تمدید قرارداد، او با پیشنهادهای خوبی از تیم‌های بزرگ لیگ برتر هم مواجه شد. با این حال اسدی اصرار داشت که قصد دارد برای ادامه فوتبال راهی اروپا شود. حداقل انتظارها این بود که این بازیکن ۲۵ ساله هم سر از لیگ‌های پرتغال یا بلژیک در بیاورد و همسو با تب این سالیان فوتبال ایران پیش برود، اما انتخاب او حقیقتا عجیب و پایین‌تر از انتظار بود. اسدی به سن‌پولتن در لیگ بی‌نام و نشان اتریش پیوست و از کانون دید خارج شد. خودش می‌گوید به فوتبال ایران باز نخواهد گشت تا جایگاه مد نظرش را در اروپا پیدا کند. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

* سعید عزت‌اللهی: بازیکنی که در جوانی در آکادمی اتلتیکو مادرید آموزش دیده، در چند تیم روسی بازی کرده و طی شش سال گذشته بیش از ۳۰ بازی ملی داشته است، طبیعتا الان نباید عضو تیم وایله بلدکلوب در لیگ دانمارک باشد، اما سعید عزت‌اللهی آنجاست و هر چند روز یک بار هم یک مصاحبه در تایید انتخابش انجام می‌دهد. جالب اینجاست که وایله در لیگ دانمارک در رتبه‌های پایینی جدول قرار دارد و حتی در زمره مدعیان هم نیست. به هر حال خود بازیکن باید راضی باشد که هست!