محسن نامجو

در پی طرح اتهاماتی علیه محسن نامجو، خواننده ایرانی درباره تعرض و آزار جنسی، او در ویدئویی از "رفتار و گفتار اشتباه یا آزارنده" خود در قبال زنان "عذرخواهی" کرده اما همزمان صدای دیگری از او منتشر شده که باعث خشم بسیاری از جمله مدافعان حقوق زنان شده است.

زنی با اکانت "ماهی" پیشتر محسن نامجو را به آزار جنسی در خانه متهم کرده بود. در روزهای گذشته افراد دیگری مانند بشری دستورزاده، بازیگر، لونا شاد، بازیگر و مجری سابق و پانیدا خواننده ایرانی با نام خود و علنی اتهام‌های دیگری را در فضای شبکه اجتماعی کلاب هاوس علیه آقای نامجو مطرح کردند.

به گزارش مووی مگ به نقل از بی.بی.سی، آقای نامجو چند ماه بعد از طرح اتهام ماهی، در ویدئویی که منتشر کرد اتهام‌ها علیه خود را رد کرد و حاضر به پذیرش آن نشد.

چند روز پیش دادخواستی در فضای مجازی منتشر شد که در آن خواسته شده بود تا رفع اتهامات آزار جنسی از محسن نامجو، حضور او در رسانه‌های جمعی متوقف شود.

محسن نامجو در ویدئویی که دیشب منتشر شده و در آن از روی متن می‌خواند، از ویدئوی چند ماه قبل خود به دلیل "شفاف و صادق نبودن" ابراز تاسف کرده و از زنان آزاردیده و دوستانش خواسته به او "فرصت جبران" بدهند:

"دوستان، خانم‌های محترم! بنده محسن نامجو به خاطر هر رفتار و گفتاری که در سال‌های گذشته نسبت به شما اشتباه یا آزارنده بوده، صمیمانه خالصانه و متواضعانه عذرخواهی می‌کنم؛ هم از شما هم خانواده نجیب و محترمتان و هم دوستان مشترک دلجویی می کنم. انتظاری ندارم عذر من را الان بپذیرید فقط امیدوارم با این پیام ویدئویی رنجتان کمی التیام پیدا کند. و باور کنید که رفتار و گفتار نابهنجار من ناشی از شیطان صفتی یا خدای نکرده خودشیفتگی یا احساس قدرت نبوده و نیست بلکه ناشی از عدم آموزش و روابط صحیح در یک فرهنگ هزاران ساله مردسالارانه است."

اما همزمان با این ویدئو بخشی از صدای آقای نامجو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به نظر می‌رسد با ویدئوی عذرخواهی او "متناقض" است.

بیانیه 'ماهی' در واکنش به اظهارات آقای نامجو

حساب کاربری ماهی که نخواسته در حال حاضر نام واقعی خود را بگوید، درباره این فایل صوتی منتسب به محسن نامجو به بی‌بی‌سی فارسی گفته است:

"با چند دقیقه اول این ویدئو تروماتایز [دچار ضربه روحی] شدم و نتوانستم ادامه بدهم. چند ساعت بعد خود را مجبور کردم که به صدای ویدئو را گوش بدهم. من هشت ماه است که روایتم را به طور عمومی به قصد آگاهی رسانی و دفاع از کرامت انسانی خودم مطرح کردم. از آن زمان محسن نامجو روایت من را انکار کرد و مرا دروغگو خواند و حتی در فایل صوتی که از او منتشر شد، به صراحت گفت یک ساعت نفس کشیدنش برابر با شش ماه زندگی من و امثال من است. حالا ویدئویی داده و می گوید عذرخواهی کرده! اما از چه کسی و به خاطر چه چیزی؟"

محسن نامجو

در فایل صوتی چه شنیده می‌شود؟

در این فایل صوتی که قبل ویدئوی "عذرخواهی" ضبط شده و قرار نبوده منتشر شود، آقای نامجو درباره زن یا زنانی که علیه او اتهام مطرح کرده‌اند، می‌گوید: "چه جوری است یک جنبشی تشکیل شده و یک سال از آن می‌گذرد، اما یک اسم 'آدم حسابی' در آن نمی‌بینم. همه یک سری آدم‌هایی هستند که تنها باری که اسمشان شنیده شده از همین ماجرا بوده. ..... یک زن حسابی فمینیست که می‌توانست به شما قدرت بدهد به شما نپیوست..."

همچنین در بخشی از فایل صوتی او می‌گوید: "کل این قضیه اگر تعریف شود، قشنگ برای همه روشن می‌شود که خیلی ساده‌تر از این حرفهاست در حد یک شوخی لفظی و یک نیشگونی چیزی. و آقا شما دارید کسی را از کار می‌اندازید، که ببخشید با کمال تواضع عرض می‌کنم، یک ساعت نفس کشیدنش برابر با شش ماه زندگی هر کدام از شماهاست."

آقای نامجو همچنین می‌گوید که بعد از طرح این اتهام‌ها علیه او شمار طرفدارانش در سایت موسیقی اسپاتیفای و اینستاگرام بیشتر شده همانطور که "تابلوی استاد نقاش [آیدین آغداشلو] گران‌تر فروخته شد."

آقای نامجو استدلال می‌کند که در فرهنگ ایران "نه گفتن" زنان به معنای "نه" واقعی نیست و او با چند ساعت اصرار موفق شده با زنی "به دلخواه خودش" رابطه برقرار کند که از این رابطه به گفته آقای نامجو خیلی راضی بوده است.

او همچنین درباره یکی از زنان معترض می‌گوید "نه تحصیلات دارد، نه زیبایی خدادادی دارد، نه استعداد و تمام رفتارش ناشی از خشم است که خودش را در هر جایی مطرح کند...."

اعتراض به ویدئویی عذرخواهی

در ویدئوی "عذرخواهی" آقای نامجو می‌گوید که در چند ماه گذشته بعد از طرح اتهام‌ها روان‌درمانی (تراپی) کرده و روی خود کار کرده است اما در فایل صوتی او خطاب به زنان منتقدش می‌گوید "من حاضر هستم این آدم‌ها را تا چهار نفر پیش بهترین تراپیست بفرستم و هزینه‌شان را بدهم...."

بعد از انتشار ویدئوی "عذرخواهی" آقای نامجو شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و علاقه‌مندان او از این حرکت استقبال کردند اما بعد از انتشار فایل صوتی دوباره اعتراض‌ها علیه او و نگاه به گفته منتقدانش "مردسالارانه" بالا گرفته است.

زنان معترض از ویدئوی عذرخواهی هم انتقاد دارند و می‌گویند در آن ویدئو آقای نامجو به شاکیان اشاره نکرده و به طور خاص نگفته به خاطر چه خطایی از آنها عذرخواهی می‌کند.

محسن نامجو

توضیحات محسن نامجو درباره ویدئو و فایل صوتی

محسن نامجو درباره این‌که ویدئوی عذرخواهی‌اش شاکیان را راضی نکرده، گفت:

"من باید از یک فرد خاص نام می‌بردم که ماجرایش به هشت سال پیش باز می‌گشت؛ اما به احترام خود و خانواده‌اش نمی‌توانم نامش را ببرم. پس باید می‌آمدم و به طور عمومی درباره اشتباهی که کردم، عذرخواهی می‌کردم."

او همچنین درباره فایل صوتی که منتشر شده و محتویاتش با ویدئوی عذرخواهی متناقض است، توضیح داد:

"کل این ماجرا حرفهای خصوصی من است که مربوط دو هفته پیش بوده است. مردم در خانه حرف‌هایی می‌زنند که اگر منتشر شود، ممکن است دنیا منفجر شود. این فایل صوتی برای درد دل با یک دوست بود. حرفهایی ناشی از عصبانیت و غصه چند ماهه. و بعد از شبی که در کلاب هاوس عده‌ای داشتند درباره من حرف می‌زدند، با این دوست درد دل کردم. اما چند روز بعد ویدئو را ضبط کردم. همانطور که در ویدئو گفتم من حاضرم هر کاری بکنم که به خاتمه دادن این ماجرا کمک کند. و کسانی که این فایل را پخش کردند قطعا به فکر جنبش زنان نیستند و قصدشان حذف نامجو است. چاره‌ای جز عذرخواهی نیست و فکر کردم برای اولین بار اسمم را کنار مردان دیگر قرار نمی‌دهم. و این اولین بار باشد که یک مرد سلبریتی در عرصه عمومی عذرخواهی می‌کند. از زنان عذرخواهی کرده‌ام و از این کار پشیمان نیستم."