بیگی‌حبیب‌آبادی: شاعران جوان؛ امیدهای آینده شعر ایران | چند مجموعه شعر جدید به‌زودی منتشر می‌شود

101

1400/1/29

01:37


پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی گفت: رمان «دفاعیات کرونا در دادگاه بین‌الملل» داستان ویروسی است که موفق می‌شود با دفاعیات لازم و محکم، جامعه بشری را محکوم کند.

بیگی‌حبیب‌آبادی: شاعران جوان؛ امیدهای آینده شعر ایران | چند مجموعه شعر جدید به‌زودی منتشر می‌شود

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بیگی‌حبیب‌آبادی، شاعر و نویسنده و مدیر انتشارت فصل‌ پنجم (ناشر تخصصی کتاب شعر)، با این توضیح که سال گذشته نزدیک ۸۵ مجموعه شعر چاپ اول و حدود چند عنوان کتاب تجدید چاپی داشتیم به هنرآنلاین گفت: با آغاز سال جدید چند مجموعه شعر جدید با عناوینی هم‌چون «رود رود» مجموعه غزل از سارا چاهیان، «ابریشم و خون» فروغ کریمی، «زن‌های بی‌دلیل» مریم کرمانی، «رسوای انگور» احمد مرادی، «خوشبختی خاموشی» فاطمه مشایی، «حیرت» یاسین ظرافت، «تاریک‌ترین چراغ» احمدعلی رسولی، «فلانی» انیسه‌سادات هاشمی، «از زخم‌های تازه چه خبر» سیدمحمد میرامینی، «سئوال» یونس ابراهیم‌پور، «بی‌تو» زنده‌یاد مهدی نیکبخت و «هزاروسیصد و نود وخون» آرش قربانی در دست انتشار قرار گرفتند و به‌زودی به بازار کتاب عرضه می‌شوند.

او با بیان این که انتشارت فصل پنجم در شرایط سخت کرونایی و وجود مشکلات متعدد از جمله عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه‌های استانی سعی می‌کند به فعالیت تخصصی خود در حوزه شعر ادامه دهد، افزود: مانند روالی که داشتیم در این انتشارات بیشتر تلاش و برنامه‌ریزی روی انتشار کتاب‌های شعر ایران است. چرا که شعر جوان امروز یک شعر بسیار تپنده و پرتپش است در نتیجه بدیهی به‌نظر می‌رسد که این نگاه بیشتر متوجه شعر جوان باشد. این روند همچنان ادامه دارد و فعلا هیچ‌گونه برنامه در مورد کم کردن فعالیت‌ها علیرغم شرایط سخت کرونایی نداریم.

بیگی‌حبیب‌آبادی با این توضیح که شاعران جوانی هستند که آثارشان ارزشمند است یعنی پتانسیل‌های لازم در آن‌ها وجود دارد، ادامه داد: در حقیقت می‌توان گفت این شاعران امیدهای آینده شعر ایران خواهند بود و بسیاری از آن‌ها در مجموعه اولی که منتشر کرده‌اند به خوبی دیده شده‌اند. این موضوع هم دلیل دارد در انتشارات فصل پنجم، کتاب‌ها به صورت گزینشی نشر می‌یابند و تقریبا از هر ۱۰-۱۵ مجموعه‌ای که برای چاپ می‌رسد یک مجموعه بیشتر انتخاب نمی‌شود و به‌طور حتم این روند به کشف استعدادها می‌انجامد و به آن کمک می‌کند.

او با تاکید براین که امسال بنا دارم آثار نیمه کاره خودم را نیز تکمیل کنم، اظهارداشت: سال قبل چند قطعه شعر طولانی سرودم که منتشر نشده‌اند. یک تحقیق ۲۲ سال در مورد شعر دارم و شعر را از زوایا و دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌ام؛ سعی می‌کنم امسال سرانجامی به آن بدهم. تذکره‌های شعر فارسی را که تاکنون ۶ جلد آن به چاپ رسیده هم ادامه پیدا می‌کند. خلاصه‌نویسی، تطبیق و گزینش تذکره دوره صفوی و قاجار را انجام می‌دهم.

بیگی‌حبیب‌آبادی از انتشار رمان «دفاعیات کرونا در دادگاه بین‌الملل» گفت و اضافه کرد: این داستان سورئال با چاشنی طنز سال قبل توسط انتشارات ایجاز منتشر شد. ماجرا از این قرارست که یک ویروس را دستگیر و در دادگاه محاکمه می‌کنند و او از عملکرد خود دفاع می‌کند. تمام جامعه از انسان‌ها و حیوانات در سطح جهان جریان محاکمه را می‌بینند. ویروس موفق می‌شود با دفاعیات لازم و محکم، جامعه بشری را محکوم کند. بنابراین در آخرین لحظه او را از طریقی از بین می‌برند چون افشاگری‌های فراوان دارد؛ ولی باز چهل روز بعد در حالی که در جهان حکومت نظامی است به شکل دیگری حضور خودش را از نقطه‌ای دیگر اعلام می‌کند. داستان را به‌نوعی چیدمان کردم که جاذبه لازم را برای مخاطب داشته باشد و گام به گام با کتاب حرکت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو