تامین امنیت غذایی آینده با افزایش ۵۰ درصدی میزان کنونی میسر است

56

1400/1/29

11:51


تامین امنیت غذایی آینده با افزایش ۵۰ درصدی میزان کنونی میسر است

سلامت نیوز:کارشناسان معتقدند که تغییر اقلیم بدون تلاش مشترک مصرف‌کنندگان، صنایع غذایی، سیاست‌گذاران عمومی و نهادهای دولتی تاثیر مخرب قابل‌توجهی بر تولید جهانی غذا و سلامت انسان خواهد گذاشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، محققان در یک بررسی جامع ۱۲ ماهه از منابع منتشرشده در مورد تغییرات آب‌وهوایی تشخیص داده‌اند که تلاش برای امنیت جهانی تامین مواد غذایی ضروری است. این بررسی در یکی از مجلات بهداشت عمومی با رتبه بالا منتشر شده و خواستار اقدام فوری درباره تامین تغذیه و سلامتی در سراسر جهان است.


کالین بینز، محقق این بررسی در دانشگاه کرتین استرالیا عنوان کرد: تغییرات آب‌وهوایی در ۵۰ سال گذشته، تاثیرات مخربی بر سلامتی و تولید موادغذایی داشته است و برای مقابله با اثرات سوء آن باید کارهای بیشتری انجام شود. مهمترین چالش بهداشت عمومی این دهه و در واقع این قرن، ترکیبی از تغییر اقلیم و کیفیت تغذیه است.


وی اظهار کرد: «با وجود پیشرفت‌های بسیار در میزان تغذیه جهانی، همچنان برای تامین موادغذایی جهانی خود با تهدید مداوم تغییر آب‌وهوا مواجه هستیم و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و بخشی از آسیا در معرض خطر بیشتری قرار دارند. در حال حاضر، تولید مواد غذایی کافی برای مصرف با استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی، فناوری و عدالت در توزیع وجود دارد، اما تخمین زده شده است که تولید موادغذایی تا سال ۲۰۵۰ برای غلبه بر کمبودها و پاسخ به نیازهای جمعیت در حال رشد باید ۵۰ درصد افزایش یابد.»


نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، با پیروی از دستورالعمل‌های لازم رژیم‌ غذایی و انتخاب مواد غذایی مانند ماهی، غلات‌سبوس‌دار، میوه، سبزی، حبوبات، مغزها، توت‌ها و روغن زیتون که تاثیرات محیطی کمتری دارند، علاوه بر بهبود سلامت، به کاهش گازهای گلخانه‌ای و اهداف توسعه پایدار نیز می‌توان کمک کرد و سطح تولید موادغذایی در آینده را بهبود بخشید.


پروفسور بینز افزود: اگرچه تغییرات آب‌وهوایی تاثیر قابل توجهی در تامین موادغذایی خواهد داشت، اما تعهد سیاسی و سرمایه‌گذاری قابل‌توجه می‌تواند به نوعی به کاهش این اثرات و تامین موادغذایی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک کند.


وی گفت: «باید تغییراتی در تولید موادغذایی ایجاد شود، زیرا محتوای مواد مغذی به نظارت نیاز دارد و برای مطابقت با دستورالعمل‌های پیشنهادی رژیم‌غذایی، توزیع عادلانه‌تر مورد نیاز است. افزایش میزان تغذیه با شیرمادر برای بهبود سلامت نوزادان و بزرگسالان، ضمن کمک به کاهش گازهای گلخانه‌ای برای محیط‌زیست نیز موثر است.»این تحقیقات برای ارزیابی تاثیرات طولانی تغییرات آب‌وهوایی بر تامین موادغذایی و سلامتی به‌منظور آماده‌سازی مناسب برای آینده بسیار حیاتی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو