کانتوپلاستی چیست ؟ | عمل چشم گربه ای چگونه است ؟

منبع: زیبامون

216

1400/1/29

12:24


در این بخش از زیبامون با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با کانتوپلاستی یا عمل چشم گربه ای بدانید ، آشنا خواهید شد.

کانتوپلاستی چیست ؟ | عمل چشم گربه ای چگونه است ؟

اگه افتادگی پلک دارید یا احساس می کنید شکل و ظاهر پلک هاتون نامتقارن هست و به دنبال یک راه حل عالی برای برطرف شدن این مشکل هستید ، کانتوپلاستی میتونه جز گزینه های مناسب برای این موضوع باشه. در واقع عمل کانتوپلاستی یک روش تخصصی هست که فقط توسط یک جراح چشم ماهر که تجریبات قابل توجهی در اقدامات زیبایی چشم داره ، انجام میشه و هدف از انجام این عمل جراحی بهبود شكل پلكها ، تنظیم پلک ها و ایجاد ظاهری جوانتر و شاداب تر برای چهره هست.

جراحی کانتوپلاستی یا جراحی چشم گربه ای باید با هدف بهبود شکل ظاهری به جای تغییر شکل ظاهری انجام بگیره تا نتیجه کار فوق العاده طبیعی باشه.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با کانتوپلاستی یا عمل جراحی چشم گربه ای بدونید ، آشنا بشید.

 

کانتوپلاستی چیست؟

کانتوپلاستی (CANTHOPLASTY) یک روش جراحی ترمیمی هست که برای رفع افتادگی چشم و سفت شدن عضلات یا رباط هایی که از گوشه های خارجی پلک پشتیبانی می کنند ، استفاده میشه. کانتوپلاستی تاثیر خیلی زیادی در تغییر شکل طبیعی چشم ها داره و به همین دلیل با عنوان عمل چشم گربه ای هم شناخته شده هست.

کانتوپلاستی معمولا در گوشه خارجی چشم (کانتوس) یعنی جایی که پلک بالا و پلک پایین به هم می رسند (این قسمت از نظر پزشکی با نام کانتوس جانبی شناخته شده است) انجام میگیره. در حالت طبیعی ، گوشه خارجی چشم باید بالاتر از قسمت میانی چشم باشه و وقتی افتادگی پلک ایجاد بشه این تعادل به هم میخوره و چشم ها حالت افتاده پیدا می کنند.

کانتوپلاستی یا عمل چشم گربه ای کمک میکنه تا یک شیب ملایم و سمت بالا در گوشه خارجی چشم به وجود بیاد و حالت چشم ها رو شبیه چشم گربه میکنه و باعث میشه تا شکل بادامی چشم ها بهتر دیده بشه.

 

کانتوپلاستی

 

حتما بخوانید: رایج‌ ترین جراحی‌ های زیبایی صورت و قیمت‌ آنها

 

کانتوپلاستی پلک چشم 

با افزایش سن ، پوست اطراف چشم به طور طبیعی خاصیت ارتجاعی خودش رو از دست میده و باعث ایجاد افتادگی پلک های تحتانی (اکتروپیون) که اغلب به دلیل شل شدن تاندون پلک پایین اتفاق می افتد ، میشه. مشکل افتادگی پلک که مربوط به افزایش سن هست معمولا با پف زیر چشم همراه هست و باعث میشه تا چشم ها خسته و غمگین به نظر برسند.

علاوه بر روند پیری ، عوامل دیگه ای هم میتونن منجر به افتادگی پلک بشن که از این بین میتونیم به قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش نور خورشید ، عدم استفاده از کرم ضد آفتاب ، سیگار کشیدن ، مصرف الکل و غیره نیز اشاره کرد. همچنین شرایط ارثی ، ایجاد ضربه چشم یا فلج شدن نیز ممکنه باعث ایجاد این مشکل بشن.

گاهی اوقات هم ممکنه کانتوپلاستی برای بهبود شکل و ظاهر چشم ها انجام بگیره و هدف از انجام آن داشتن چشم هایی با حالت چشم گربه ای باشه. 

 

حتما بخوانید: عمل درشت کردن چشم ها ( کانتوپلاستی )

 

عمل چشم گربه ای چگونه است؟

روش انجام کانتوپلاستی یا عمل چشم گربه ای با توجه به نوع مشکل هر بیمار متفاوت هست اما معمولا هدف کلی این روش جراحی این هست که تاندون تحتانی گوشه خارجی چشم برش داده بشه و سپس جا به جا ، کوتاه یا سفت بشه. برای دسترسی به این تاندون معمولا برشی در گوشه خارجی پلک ایجاد میشه.

این تاندون به منظور حمایت از پلک به یک موقعیت جدید کشیده یا کوتاه میشه و سپس با استفاده از بخیه دوباره متصل میشه. یک جراح چشم باتجربه برای ایجاد برش در چین و چروک طبیعی پلک بسیار مراقبت خواهد کرد تا جای زخم بعد از جراحی به حداقل برسه.

انجام کانتوپلاستی معمولا چیزی بین 1 تا 2 ساعت زمان میبره و بعد از عمل ، یک محافظ برای پوشاندن و محافظت از چشم مورد استفاده قرار میگیره.

 

عمل چشم گربه ای

 

حتما بخوانید: بلفاروپلاستی - نکاتی مهم راجع به جراحی پلک

 

مراقبت های بعد از کانتوپلاستی 

درد ، کبودی و تورم بعد از کانتوپلاستی شایع هست ، اما باید بعد از 7 تا 10 روز فروکش کنه. بهتره بعد از عمل کامتوپلاستی سعی کنید سر رو بالا نگه دارید و تا جایی امکان داره استراحت کنید. علاوه بر این باید به مدت یک هفته از ورزش کردن ، مالیدن و ماساژ دادن چشم و اطراف چشم و همچنین آرایش کردن خودداری کنید.

در بعضی موارد ، ممکنه برخی از افراد تغییری در بینایی خود مشاهده کنند ، اما این مشکل معمولا موقتی هست و دید طبیعی بدون مداخله پزشکی برمی گرده.

به بیماران توصیه میشه که بعد از جراحی  کانتوپلاستی ، فشارهای چشم رو تا حد امکان کاهش دهند و از خیره شدن به تلفن ، مطالعه یا تماشای تلویزیون و کارهایی از این دست که فشار زیادی رو به چشم ها وارد میکنه پرهیز کنند.

بعد از کانتوپلاستی نباید به مدت 1 ماه از لنزهای تماسی یا لنز آرایشی استفاده کنید.

حدودا 2 تا 4 هفته طول میکشه تا بعد از کانتوپلاستی بهبودی کامل پیدا کنید و لازمه در طول این مدل زمان به تمام دستورالعل هایی که برای بهبود شرایط شما وجود داره و توسط پزشک توصیه شده رو رعایت کنید تا هر چه سریعتر به شرایط عادی و طبیعی برگردید.

 

حتما بخوانید: راهنمای از بین بردن ورم صورت و لب بعد از تزریق ژل

 

کانتوپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی ، افرادی که پلک های  آویزان ، افتاده ، پهن و بزرگ دارند گزینه مناسبی برای کانتوپلاستی هستند به خصوص اگه وضعیت پلک ها شکل و ظاهر چشم هاشون رو تحت تاثیر قرار داده و زیبایی چشم ها رو از بین برده باشه.

علاوه بر این کانتوپلاستی برای افرادی که دارای شرایط زیر هستند هم میتونه گزینه مناسبی باشه:

  • افرادی که دارای چشمهای بسیار گرد هستند و به دنبال چشمهای بادامی شکل بیشتر باشید.
  • برای از بین بردن پف زیر چشم و از بین بردن حالت خسته و پیری چشمها
  • افرادی که دارای پلک افتاده هستند و این مشکل باعث شده تا نگاه و چشم های اونها غمگین دیده بشه.

 

اما با این وجود ، لازمه قبل از انجام این عمل زیبایی حتما یک جلسه مشاوره داشته باشید تا شرایط شما توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیره و بعد بهترین و مناسب ترین روش جراحی برای برطرف شدن مشکل شما تجویز بشه. زیرا گاهی ممکنه شما فقط به جراحی فکر کنید اما پزشک روش بهتر و مناسب تری رو براتون در نظر بگیره.

 

حتما بخوانید: کربوکسی تراپی چیست؟ همه چیز درباره کربوکسی تراپی + عوارض

 

مزایای کانتوپلاستی

کانتوپلاستی تأثیر مستقیمی بر ظاهر و زیبایی چهره بیمار داره:

 

  • چهره و ظاهر رو جوان می کنه.
  • حالت و شکل چشم ها نرمتر و بادامی شکل (چشم گربه ای ) میشن.
  • کانتوپلاستی دارای یک اثر مینی لیفت برای صورت و پوست اطراف پلک هست.
  • ظاهر غمگین و خسته و پف چشم رو از بین میبره.

 

حتما بخوانید: بوتاکس دور چشم چیست؟ + عوارض و مراقبت ها

 

عوارض کانتوپلاستی 

به طور کلی هر روش جراحی شامل مقدار مشخصی از عوارض جانبی هست و مهم است که شما این موارد رو درک کنید. از عوارض کانتوپلاستی میشه به موارد زیر اشاره کرد. ممکنه این عوارض به شکل خفیف یا شدید در بیماران دیده بشه و یا اینکه هیچ کدوم از این عوارض بعد از کانتوپلاستی یا جراحی چشم گربه ای ایجاد نشه. همه این موارد به شرایط فیزیکی شما و مهارت و تخصص پزشک جراح بستگی داره:

 

  • خونریزی در زیر پوست یا قسمت داخلی چشم
  • مشکل در بینایی
  • عفونت
  • ایجاد جای زخم
  • ایجاد آسیب به ساختارهای عمیق اطراف چشم مثل اعصاب ، رگهای خونی ، عضلا چشم و غیره
  • ایجاد مشکل خشکی چشم و اختلال در تولید اشک
  • عدم تقارن چشم ها بعد از کانتوپلاستی
  • درد و ناراحتی بعد از عمل جراحی
  • واکنش های آلرژیک و حساسیت پوستی
  • ریزش مژه در گوشه خارجی چشم
  • تاخیر در زمان بهبودی بعد از جراحی
  • باقی ماندن جای زخم و بخیه
  • تورم و تغییر در رنگ پوست
  • عوارض بیهوشی در طی جراحی

 

حتما بخوانید: علت افتادگی پلک بعد از بوتاکس چیست؟

 

سخن آخر

کانتوپلاستی یکی از عمل های جراحی ترمیمی و درمانی هست که معمولا برای برطرف کردن مشکل افتادگی پلک و چشم مورد استفاده قرار میگیره و کمک میکنه تا حالت کشیده و بادامی شکل برای چشم ها به وجود بیاد و تاثیر خوبی در بهبود جوانی صورت و شادابی و زیبایی چشم ها داره و به همین دلیل از این عملبه عنوان جراحی چشم گربه ای هم یاد میشه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو