تاریخ اولین پرواز هلیکوپتر «نبوغ» اعلام شد

منبع: برترین ها

88

1400/1/29

12:39


هلیکوپتر «نبوغ» ناسا قرار بود ۲۵ فروردین در آسمان مریخ به پرواز در بیاید، ولی این اتفاق نیفتاد. حالا ناسا رسما اعلام کرده که آزمایش پرواز نبوغ را ۳۰ فروردین انجام می‌دهد.

دیجیاتو: هلیکوپتر «نبوغ» ناسا قرار بود ۲۵ فروردین در آسمان مریخ به پرواز در بیاید، ولی این اتفاق نیفتاد. حالا ناسا رسما اعلام کرده که آزمایش پرواز نبوغ را ۳۰ فروردین انجام می‌دهد.

این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی ۳۰ بهمن با مریخ‌نورد «استقامت» به مریخ رسید و قرار بود زودتر پرواز کند، اما برنامه‌های قبلی ناسا تاکنون چند بار به تعویق افتاده است. نبوغ ۱۵ فروردین برای اولین بار سطح سیاره مریخ را لمس کرد و از آن زمان مشغول آزمایش‌های مختلف بوده است.

ناسا قرار بود ۲۵ فروردین اولین آزمایش نبوغ را اجرا کند، اما اطلاعات به دست آمده از تست چرخ گردان پرسرعت هلیکوپتر نشان داد که آزمایش زودتر از حد عادی به پایان رسیده چون کامپیوتر نبوغ سعی داشته از حالت پیش-پرواز به حالت پرواز سوئیچ کند. پرواز هلیکوپتر ناسا یکبار دیگر هم به خاطر مشکلات جزئی نرم‌افزاری به تعویق افتاد.

تاریخ اولین پرواز هلیکوپتر «نبوغ» در مریخ اعلام شد

مهندسان «آزمایشگاه پیشرانش جت» ناسا پس از این اتفاق تصمیم گرفتند نرم‌افزار کنترل پرواز نبوغ را دستکاری و دوباره نصب کنند. این فرآیند چند روز زمان لازم داشت. نهایتا ناسا جمعه در توییتی اعلام کرد که نبوغ تست چرخش سریع خود را تکمیل کرده و به‌زودی تاریخ پرواز آن اعلام می‌شود. این هلیکوپتر چند وقتی است که در «دهانه جزرو» انتظار می‌کشد تا بالاخره در آسمان مریخ پرواز کند.

نبوغ در اولین پرواز رسمی خود تا ارتفاع ۳ متری بالا می‌رود و پس از ۳۰ ثانیه دوباره به سطح برمی‌گردد. دوربینی که زیر این هلیکوپتر کار گذاشته شده هر ثانیه ۳۰ تصویر از سطح سیاره سرخ می‌گیرد. دوربین بزرگ‌تری به سمت افق قرار داده شده که تصاویری را در حین پرواز ثبت خواهد کرد. در عین حال، استقامت هم از روی سطح از نبوغ عکاسی می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو